Am avut profesori buni in liceu, de la care am invatat destul de multe lucruri din suficient de multe domenii. Multi dintre ei ne povesteau din experientele lor, intelegand cat de important este sa transmita si anumite valori sau principii, nu doar cunostinte punctuale.

In acelasi timp, nu pot uita lipsa de empatie ce, parca stergea toate lucrurile faine pe care incercau sa le faca. Aveau momente cand nu intelegeau ca nu toti pot fi buni la matematica, franceza sau fizica. Aveau momente cand parca nu intelegeau ca o zi proasta poate afecta performantele scolare. Cum spuneam mai sus, lipsa de empatie. Din pacate acest tip de comportament se ”fura”.

Cat de des observam in jurul nostru oameni rautaciosi, carora nu le pasa de ce simt sau cred cei din jurul lor? Observam aceste lucruri in situatii simple, de zi cu zi..dar si in situatii mult mai serioase, in care consecintete sunt extrem de grave.

O astfel de situatie a avut loc in urma cu cateva zile. Un copil de 8 ani si-a rupt dintii in timp ce se dadea pe un tobogan din incinta unui complex din nordul Bucurestiului. Se pare ca jetul de apa, suficient de puternic, l-a intors cu fata in jos, el lovindu-se astfel de marginea toboganului. Parintii au reactionat ( fireste ) negativ, autoritatile au deschis anchete, oamenii au reactionat.

Ce face organizatia intr-o astfel de situatie ? Ne demonstreaza o lipsa evidenta de empatie, lucru invatat, probabil, cand erau copii. Fara niciun dram de compasiune, ne anunta ca acel tobogan a fost folosit de milioane de ori si ca e vina insotitorilor deoarece nu ar fi avut grija de copil…

Citeste si:
Este anul 2025, se comemoreaza 10 ani de la Colectiv
Este anul 2025, se...

Dar cum putea insotitorul sa aiba grija de copil pe tobogan ? Dar de ce ai acuza atat de repede si de transant partea vatamata ? Chiar sa nu iti pese de nimic ?

Printre randuri, reactia a transmis un mesaj mult prea dur: ”Asta e..avem atat de multi clienti, toboganul se foloseste zi de zi.. ce s-a intamplat, s-a intamplat..nu e problema noatra.”

Mai mult decat atat, se pare ca nu este primul incident de acest gen. In urma cu cativa ani, un tanar de 30 de ani a trebuit operat de urgenta dupa ce s-a ranit pe un tobogan din acelasi complex.

Raspunsul a fost, si atunci, la fel de sec si de robotizat.

Citeste si:
OPINIE Cum tii costurile sub control cand incepi o afacere
OPINIE - Cum tii costurile...

In crizele de imagine, empatia joaca un rol esential. In astfel de situatii, unde consecintele sunt grave, empatia pur si simplu nu trebuie sa lipseasca. Si nu ma refer doar la a lasa impresia ca iti pasa. Nu, in niciun caz. Nu poti mima aceste emotii. Chiar trebuie sa iti pese, sa intelegi ca un copil s-a ranit. Poate nu e din vina ta, poate a fost un accident nefericit, nimeni nu contesta acest punct de vedere. Dar asta nu inseamna ca nu s-a intamplat la tine ”acasa”, nu inseamna ca nu trebuie sa iti pese…

Reactiile robotizate, oferite in scris de ”reprezentanti” ai organizatiei nu sunt indicate in astfel de situatii. In primul rand, transmit mesaje gresite : nepasare, indiferenta. dezinteres. In al doilea rand, emotiile pozitive lipsesc cu desavarsire.

Exista anumite momente cand empatia trebuie sa inlocuiasca duritatea, cand omenia trebuie sa inlocuiasca pragmatismul de business. Sunt acele momente cand trebuie sa spui ”Imi pasa, imi pare rau..hai sa vedem cum te putem ajuta…” Sunt acele momente in care lideriii de organizatii trebuie sa fie oameni.. Asta daca isi doresc o relatie productiva si de lunga durata cu publicul lor.

Citeste si:
Ce sa faci si ce sa nu pentru a construi relatii solide
Editorial. Vanzari si...

Sursa foto: frank_peters / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Media & Pub »



Citeste si
De ce unele crize de imagine nu vor fi vreodata uitate...