România a devenit un teren favorabil pentru testarea diverselor produse și servicii de către marile corporații globale. Nu doar o dată am văzut titrat în presă ”în premieră”, ”în exclusivitate” – când vine vorba de lansări. Sunt multe exemple în acest sens dintre cele vizibile public.

De exemplu, Bucureștiul a fost selectat de Uber ca fiind primul oraș din Europa Centrală și de Est pentru implementarea serviciului de ridesharing exclusiv electric.

Și chinezii au luat în calcul România – care a fost inclusă în etapa inițială a expansiunii brandului chinez de telefoane mobile HONOR în Europa Centrală și de Est în 2022, consolidând rolul țării ca piață strategică pentru debutul brandului pe continent.

XTB, casă de brokeraj listată pe bursa din Varșovia, a introdus pentru prima dată în România acțiunile fracționate și planurile de investiții XTB în 2023. Acest model inovator de lansare, adoptat larg în industria fintech, facilitează optimizarea pre-lansare, minimizarea timpului de introducere pe piață și îmbunătățirea avantajului competitiv.

Exemplele oferite vin toate din sectorul tehnologic sau financiar, deci putem observa deja o apetență sporită a companiilor din aceste arii de activitate pentru a folosi România ca piață de testare, subliniind agilitatea și receptivitatea pieței locale față de produse și servicii noi. Dar există și alte exemple notabile similare și care vin din industria tutunului (cu precădere țigări electronice precum lansarea în 2017, a dispozitivului glo, marcând prima intrare pe piața europeană) sau a bunurilor de larg consum.

De asemenea, România este atractivă pentru platformele de e-commerce. Și iată că se observă din nou predilecția pentru tehnologie.

Fenomenul este interesant și chiar fascinant de analizat atât din punct de vedere sociologic, cât și economic.

Ce avantaje există că România este aleasă ca țară de testare?

  • Oportunitatea de a experimenta produse și servicii inovatoare înainte ca acestea să fie disponibile pe alte piețe.
  • Testarea într-un mediu divers, care poate oferi feedback valoros pentru îmbunătățirea și adaptarea rapidă a produsului și operațiunilor necesare de punere pe piață înainte de lansarea pe alte piețe.
  • Contribuția la dezvoltarea economică și creșterea nivelului de trai prin atragerea investițiilor și a inovațiilor în țară.

Cu toate acestea, pot apărea și aspecte negative precum:

  • Riscul de a primi produse sau servicii incomplete sau nefuncționale, deoarece acestea sunt încă în faza de testare și dezvoltare.
  • Consumatorii pot fi expuși la riscuri sau efecte adverse nedorite în cazul produselor sau serviciilor testate.
  • Unele produse sau servicii testate în România pot fi lansate pe alte piețe la prețuri mai mari, datorită experienței pozitive din țară.

Totuși, de ce România?

În primul rând, România prezintă o populație diversă, receptivă și adaptabilă la nou. Din punct de vedere demografic, țara noastră combină o populație urbană tânără și relativ bine educată, deschisă către adoptarea noilor tehnologii, cu o populație rurală mai conservatoare. Această diversitate permite companiilor să testeze produsele în diferite contexte sociale și economice. Astfel, au la dispoziție o gamă largă de feedback pentru optimizarea ulterioară.

Un alt aspect relevant este infrastructura digitală dezvoltată a României. Cu unele dintre cele mai rapide viteze de internet din lume și o rată în creștere de penetrare a tehnologiei, România oferă un teren fertil pentru testarea produselor și serviciilor digitale. Acest avantaj tehnologic facilitează desfășurarea de studii pilot și cercetări de piață în condiții optime, permițând companiilor să evalueze receptivitatea consumatorilor la inovații digitale.

Rata ridicată de penetrare a telefoanelor mobile în rândul populației ajută la accesarea unor categorii demografice foarte variate. În plus, viteza mare de Internet ajută companiile sa fie agile în viteza de răspuns la răspunsul pieței, permițând adaptare rapidă prin comunicarea facilă în interiorul organizațiilor.

Din punct de vedere economic, România se caracterizează printr-o piață emergentă cu un nivel relativ scăzut al costurilor de operare comparativ cu alte țări europene. Acest lucru permite corporațiilor să testeze produse și servicii la costuri competitive, făcând ajustări și optimizări înainte de lansarea la scară largă în piețe mai scumpe. În plus, creșterea economică stabilă a României și apartenența la Uniunea Europeană oferă un cadru de siguranță și predictibilitate relativă (față de alte piețe) pentru investiții.

Deși de multe ori ambigue, cadrul legislativ și reglementările din România sunt adesea văzute ca fiind mai flexibile în comparație cu alte țări din UE. Multe companii au văzut în plaiul mioritic un spațiu mai larg pentru inovație și experimentare.

Factorul istoric și cultural joacă, de asemenea, un rol important în atractivitatea României ca teren fertil de testare de produse și servicii noi.

Mereu la intersecția dintre marile imperii cu dorința menținerii independenței teritoriale și culturale, românii au fost mereu buni negociatori, buni diplomați și, astfel, adaptabili, trăsătură esențială ce favorizează adoptarea rapidă a inovațiilor. Această caracteristică culturală, combinată cu o curiozitate intrinsecă și dorința generațiilor tinere de a experimenta, face din România un spațiu ideal pentru testarea conceptelor noi și evaluarea potențialului de adopție la nivel mai larg.

În plus, România beneficiază de o poziție strategică în Europa, oferind acces ușor atât către piețele din Europa de Vest, cât și către cele din Europa Centrală și de Est. Această poziție geografică permite companiilor să folosească România ca hub pentru extinderea ulterioară a produselor și serviciilor testate cu succes pe piața locală.

Totuși, succesul României ca teren de testare pentru corporații nu este lipsit de provocări. Problemele legate de birocrația stufoasă și schimbările legislative dese pot complica orice demers.

Sursa foto: Shutterstock / LCV

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri