In primul semestru din 2018, au fost livrate spatii noi insumand 14.000 de metri patrati in cadrul proiectelor Bistrita Retail Park si Focsani Value Center, proiecte dezvoltate de Element Development, respectiv Prime Kapital. De asemenea, trebuie mentionat faptul ca stocul total de spatii comerciale a inregistrat o scadere neta prin inchiderea hipermarketului Carrefour si a galeriei comerciale din cadrul proiectului Vitantis Shopping Center, la inceputul acestui an, suprafata totala a proiectului in care mai sunt operationale magazinele Praktiker, Diego si Casa Rusu fiind de 36.000 de metri patrati.

Astfel, stocul de spatii comerciale moderne din afara Capitalei a ajuns la 2,43 milioane de metri patrati, in timp ce suprafata mallurilor, parcurilor de retail si galeriilor comerciale din Bucuresti masoara 1,19 milioane de metri patrati. Densitatea spatiilor comerciale la nivel national a ajuns la 184 mp / 1.000 locuitori, in vreme ce in Bucuresti a atins un nivel de 651 mp / 1.000 locuitori, de 3.5 ori mai mare fata de media nationala.

Noi spatii comerciale vor fi livrate de catre dezvoltatorii NEPI Rockcastle si Prime Kapital in Satu Mare, Baia Mare, Roman si Slobozia, orase tertiare cu o cerere neacoperita de spatii de retail modern. Totodata, NEPI Rockcastle intentioneaza sa finalizeze pana la sfarsitul anului extinderea proiectului Shopping City Sibiu, cu o suprafata de aproape 10.000 de metri patrati.

In ceea ce priveste Bucurestiul, cel mai notabil eveniment din zona de retail din a doua jumatate a anului este deschiderea celui de-al doilea magazin IKEA din Romania si cel mare din Europa de Sud-Est, cu o suprafata totala de 37.000 metri patrati, pe bulevardul Theodor Pallady. Anul viitor, zona comerciala a Bucurestiului se va extinde spre nord, pana in Balotesti, unde este asteptata deschiderea proiectului DN 1 Value Center, in timp ce proiectele Colosseum Retail Park, Promenada Mall si AFI Palace Cotroceni vor intra in proces de extindere.

Cum arata piata de spatii...
Citeste si: Retailerii vor sa se extinda in afara Bucurestiului.Au unde sa o faca?

Cushman: Piata a atins un prim grad de maturitate

"Romania a devenit in ultimii ani o piata stabila care aduce ca stiguri importante pentru majoritatea jucatorilor din retail. Putem spune acum ca avem o piata care a atins un prim grad de maturitate si predictibilitate si, in masura in care contextul economic va rama ne pozitiv ca pana acum, ne asteptam la o cerere sustinuta in continuare pentru noi spatii de retail, atat in pietele principale, cat si in cele secundare sau tertiare. Credem ca nivelul chiriilor headline din centrele comerciale va creste in perioada imediat urmatoare din cauza ratelor mici de neocupare, a cresterilor de venituri raportate de principalii chiriasi ai acestor centre si a unui stoc restrans de noi spatii de retail. In plus, inregistram un aflux constant de noi retaileri care intra pe piata din Roma nia, ceea ce nu va face deca t sa creasca cererea de spatii comerciale in proiectele dominante si consacrate", spune Bogdan Marcu (foto), partner, retail agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Astfel, chiria headline a unui spatiu de 100 de metri patrati situat intr-un centru comercial dominant din Bucuresti atinge nivelul de 70-80 euro mp / luna, in vreme ce in proiecte similare din orase precum Timisoara, Iasi sau Cluj aceste spatii ating valori de 35-40 € mp / luna, un nivel de 18-23 euro mp / luna fiind atins pentru acelasi tip de spatii din orase tertiare.

Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanta imobiliara de top pe piata locala, activand in toate segmentele pietei imobiliare. Departamentul de retail al companiei a inchiriat in 2017 spatii cu o suprafata cumulata de peste 20.000 de metri patrati in proiecte de retail din Bucuresti si din tara.

Noi retaileri tintesc...
Citeste si: Noi retaileri tintesc Romania, desi dezvoltarea de mall-uri stagneaza