Vânzările de locuințe a crescut și în primul trimestru al acestui an, pe fondul unei cererii în creștere, după o stagnare pe finalul lui 2021, în timp ce prețurile urmează și ele o traiectorie ascendentă, dar au început să apară incertitudini legate de evoluția pieței în următoarele luni, se arată într-un raport realizat de compania de evaluări imobiliare ValorEasy.

Potrivit sursei citate, 2021 a fost anul cu cea mai intensă activitate de tranzacționare din ultimii 5 ani (cererea depășind 180.000 de unități individuale vândute la nivel național, o creștere anuală de 49%). Cu toate acestea, în ultimul trimestru din 2021 cererea a stagnat comparativ cu 2020, înregistrându-se un număr similar de unități individuale vândute cu anul precedent (48.000, sursa ANCPI).

La nivel national, în primele 3 luni din 2022 cererea de locuințe și-a reluat creșterea, un plus de 7% comparativ cu primul trimestru din 2021, deși, în mod obișnuit, începutul de an este perioada cu activitatea de tranzacționare mai puțin intensă.

Capitală, cât în județe Timiș, Cluj, Constanța, Brașov și Ilfov la un loc

În ceea ce privește volumul vânzărilor, în primul trimestru s-au vândut 42.657 de unități individuale la nivel național, comparativ cu perioada similară din 2021 când s-au vandut 40.043 unități. Creșterea a fost susținută de București, împreună cu județele Timiș și Constanța, cu creșteri de 20%, 30%, respectiv 5% față de trimestrul întâi din 2021. Celelalte județe importante au înregistrat scăderi ale unităților vândute, cea mai importantă fiind înregistrată în județul Iași, -8%.

Top județe după numărul de unități individuale vândute în Trim. I 2022

Unități individuale vândute

Variația față de trimestrul similar din anul anterior

Pondere în total unități individuale vândute la nivel național

București

12.947

20%

30%

Jud. Timiș

3.139

30%

7%

Jud. Cluj

2.857

-4%

7%

Jud. Constanța

2.472

5%

6%

Jud. Brașov

2.399

-4%

6%

Jud. Ilfov

1.866

-2%

4%

Jud. Iași

1.747

-8%

4%

Sursa: ANCPI, date prelucrate de ValorEasy

Cluj-Napoca rămâne, de departe, cel mai scump oraș

“O problema acută a pieței este deficitul de locuințe disponibile la vânzare în piața secundară. Acest lucru a condus la majorări semnificative de preț în ultimii ani. Prețul mediu de tranzactionare al apartamentelor și caselor din piețele secundare, monitorizate permanent de ValorEasy, a crescut și în primul trimestru al anului curent cu până la 11% comparativ cu anul anterior (Cluj-Napoca și Timișoara). Locuințele noi au cunoscut majorări anuale cu până la 14% (Timișoara)”, a declarat, Dorel Niță, director executiv ValorEasy, evaluator autorizat.

În piața secundară, Cluj-Napoca și Timișoara au cunoscut cel mai semnificativ avans anual, 11%, urmate de București, 7%, respectiv Iași, aproximativ 5%. Prețul mediu de tranzactionare al apartamentelor în piața primară s-a majorat cu valori cuprinse între 6% (București) și 14% (Timișoara).

În clasamentul național al prețurilor nu au survenit modificări de poziție, Cluj-Napoca ocupă în continuare primul loc (1.750 de euro pe metru pătrat util apartamente vechi și 2.020 de euro apartamente noi), la distanță de București (1.550 de euro pe metru pătrat util apartamente vechi și 1.750 de euro apartamente noi). Cele două orașe sunt urmate de Timișoara și Iași.

Trimestrul I 2022

Prețul mediu de tranzacționare al apartamentelor vechi și evoluția anuală (euro/mp util)

Prețul mediu de tranzacționare al apartamentelor noi și evoluția anuală (euro/mp util)

Cluj-Napoca

1.750 (10.8%)

2.020 (6,3%)

București

1.550 (6,9%)

1.750 (6.1%)

Timișoara

1.470 (10.5%)

1.640 (13.9%)

Iași

1.090 (4.8%)

1.300 (8.3%)

Sursa: ValorEasy

În pofida rezultatelor bune, crește incertitudinea privind evolutia pieței

În vânzările raportate la ANCPI sunt incluse imobilele tranzacționate, care nu includ rezervările sau antecontractele semnate recent de cumpărători cu dezvoltatorii de ansambluri rezidențiale. Prin urmare, nu se vede impactul creșterii volatilității pieței imobiliare din ultimele luni.

Diverși factori externi pot avea un impact negativ asupra pieței, în urmatoarele luni, de exemplu:

  • Inflația a crescut rapid, depășind pragul de 10% și se va menține ridicată în acest an. Conform proiecțiilor BNR, nu vom vedea o scădere a inflației decât, cel mai probabil, in 2023. Inflația are un impact asupra pieței imobiliare atât direct, prin creșterea prețurilor materialelor de construcție, cât și indirect, prin scăderea accesibilitatii. Prin accesibilitate, înțelegem bugetul real disponibil pentru achiziția locuinței din cauza creșterii prețurilor bunurilor și serviciilor esentiale, precum alimente, medicamente și servicii medicale, utilități.

  • Câştigul salarial mediu net a fost 3.721 lei în luna februarie a acestui an. Comparativ cu luna februarie a anului precedent, acesta a crescut cu 10,6%, dar salariul real a crescut cu doar 1,9% în aceeași perioadă.

  • Odată cu creșterea progresivă a dobânzii la creditele ipotecare va fi mai dificilă achiziționarea locuințelor prin credit. În acest moment IRCC este de 1,86%, la care se adaugă marja fixă a băncii. Trimestrul următor IRCC va fi 2,6% și cel mai probabil va sări de 3,5-4% în ultima parte a anului. La un apartament cu 2 camere de 70.000 de euro (avans 15% și credit ipotecar de 295.000 de lei pentru 30 de ani), diferența de plătit pentru rata lunară va depăși 370 de lei la sfârșitul anului, o creștere de 24%.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri