Orasele se pregatesc pentru impodobirea ocazionata de Sarbatorile de Iarna. Putini dintre noi se gandesc, atunci cand admira instalatiile luminoase ca lucratorii care le monteaza sunt expusi unor importante riscuri de accidentare, daca nu respecta normele pentru lucrul la inaltime. Petrisor Vasilescu, director tehnic in cadrul Industrial Access explica intr-un interviu acordat wall-street.ro care sunt pericolele muncii la inaltime.
Nerespectarea regulilor existente pentru lucrarile in locurile publice. Atunci cand se deruleaza lucrari in locuri publice, asa cum ar fi montarea instalatiilor luminoase de Sarbatori, sunt cateva conditii care trebuie respectate pentru siguranta muncitorilor, a autovehiculelor care circula pe sosea si a trecatorilor.

"Acestea sunt ingradirea zonei de lucru, semnalizarea zonei de lucru, asigurarea sculelor cu care se lucreaza la inaltime, purtarea centurii de siguranta si a castii de protectie. Va propun un mic exercitiu de observatie: priviti echipele care instaleaza decoratiunile la inaltime, in orase. Cate dintre acestea respecta regulile mentionate mai sus?", spune Petrisor Vasilescu.

Lipsa de instruire a muncitorilor in lucrul cu aceste echipamente.


"Legislatia cere ca persoana care manevreaza o nacela ( cabina atarnata de un balon pentru a transporta echipajul- n.r.) sa fie instruita si autorizata de catre un operator RSVTI, care trebuie sa fie autorizat de catre ISCIR. Acest operator este omologul responsabilului cu protectia muncii din alte industri; el instruieste si autorizeaza manevrantii din cadrul societatii respective", spune Vasilescu.

In realitate, in cazurile fericite in care exista acest operator, el nu face aceste lucruri, din doua motive: nu stie sau nu poate, crede reprezentantul Industrial Acces.

In primul caz, pentru ca un singur om nu poate cunoaste caracteristicile de functionare ale tuturor tipurilor de masini, de la centrale termice, la platforme de lucru la inaltime.

"Consecintele? Noi le vedem direct in starea fizica a echipamentelor, care atunci cand ni se intorc deteriorate, este pentru noi un semnal ca a existat un risc pentru cine a operat masina in mod necorespunzator. Cand aducem o masina pe un santier, ii facem la predare un instructaj muncitorului, care acopera necesarul de cunostinte pentru operarea masinii, dar nu este suficient pentru ca respectivul sa se acomodeze cu masina. In plus, este foarte posibil ca ziua urmatoare el sa fie pe un alt santier si locul lui sa fie luat de altcineva", spune aceasta.

Ignorarea responsabilitatilor operatorului. Orice producator de instalatii de ridicat prin documentatie stabileste responsabilitati, incepand de la detinatorul echipamentului pana la cine opereaza masina.

"Din pacate la noi responsabilitatile operatorului, respectiv ale muncitorului care foloseste masina, sunt ignorate. Un muncitor trebuie sa verifice masina cu care lucreaza in fiecare dimineata, inainte de a incepe lucrul. Pe cand, in realitate, se intampla ca unii nici macar sa nu se asigure ca au suficient combustibil in rezervor", a explicat Vasilescu.

Cele mai frecvente accidente nu depind de tipul de proiect ci de dead-line-ul strans. In proiectele unde exista termene foarte scurte, exista o aglomeratie de utilaje si de oameni.

"Sunt santiere in care nu exista un plan de mecanizare, o organizare pe etape a necesarului de utilaje, prin care antreprenorul sa stie ce masini trebuie sa aiba pe santier la ce moment. Acum de o lucrare se ocupa mai multi subcontractanti care de multe ori se suprapun si apar situatii in care o echipa lucreaza la tavan si alta lucreaza dedesubt, la montarea instalatiei electrice", a precizat Petrisor Vasilescu.

Superficialitatea angajatorului in intelegerea marcii de masina cu care se opereaza.
Exista reglementari la nivel de Uniunea Europeana care stabilesc conditii pentru constructia echipamentelor de lucru, insa aceastea reglementeaza modalitatea prin care constructorul indeplineste o conditie de siguranta, spune Vasilescu.

El a adaugat ca "pentru a supravietui crizei, multi furnizori de echipamente au scazut foarte mult preturile, in detrimentul unor aspecte pe care noi le consideram esentiale: calitatea utilajelor si siguranta fortei de munca. Atunci cand inchiriaza la preturi mici, constructorii nu se gandesc la costurile ascunse ale acestora, care pot fi uriase, prin faptul ca ei isi asuma toate riscurile mentionate mai sus".

Compania Industrial Access Romania activeaza pe piata nacelelor si platformelor pentru acces si lucru la inaltime (servicii de inchiriere, vanzare, post-vanzare, consultanta, finantare).

Actionarul principal al Industrial Access, Balkan Accession Fund (BAF), este un fond de investitii regional, in valoare de 110 milioane de euro.

Investitorii principali ai fondului sunt Fondul Romano-American pentru Investitii (RAEF), Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), Societatea Germana de Investitii si Dezvoltare (DEG), Compania Olandeza de Finantarea Dezvoltarii (FMO) si Banca de Comert si Dezvoltare din Regiunea Marii Negre (BSTDB).


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri