Mierea autohtona lipseste de pe rafturile hipermarketurilor, din cauza importurilor de miere la preturi de dumping si a comisioanelor ridicate impuse apicultorilor romani, iar o majorare a pretului de vanzare nu reprezinta o alternativa, intrucat nu poate fi sustinuta de consumul intern.

"Avem probleme cu vanzarea mierii in hipermarketuri. Sunt niste costuri extraordinare pe care noi, ca asociatie profesionala, nu ni le permitem. Stiti foarte bine politica lor, cu tot felul de comisioane. Asociatia Crescatorilor de Albine din Romania (ACA) nu este pregatita sa mearga la raft cu bani negri. Noi lucram doar cu acte, iar sa crestem artificial niste preturi... De exemplu, daca noi vindem mierea cu 8-10 lei, ni se cere sa o avem la raft cu 13 lei, ca 30% sa ramana acolo, dar exista si miere cupajata, la 7 lei. Noi nu vrem sa mai crestem preturile, pentru ca si asa mierea nu se consuma. E dificil cu hipermarketurile, desi am avut discutii si suntem interesati sa vindem mierea pe rafturile lor. Retailerii nu vor un produs mai scump, chiar daca este bun si de calitate", a afirmat presedintele Asociatiei Crescatorilor de Albine din Romania (ACA), Ioan Fetea, la Targul National al Mierii, conform Agerpres.ro.

In acest context, cea mai mare parte a productiei autohtone de miere se duce catre export, Germania fiind principalul partener al ACA de aproape jumatate de secol. Din pacate, si in aceasta zona, mierea provenita din Ucraina, China sau America de Sud, cu preturi extrem de mici, afecteaza exporturile apicultorilor romani.

"Noi avem niste parteneri in Germania cu care lucram de peste 40 de ani. Sunt firme mari, serioase. Nu au aparut in ultima perioada alti importatori mari, ci doar unii mai mici, care vor sa cumpere 2 - 4 - 5 tone de miere si este foarte dificil sa asiguram un transport rentabil pentru astfel de cantitati. Noi avem partenerii nostri cu care lucram foarte bine si care ne dau in avans fonduri, astfel incat sa putem sa putem face exportul, dar problema este legata de pret. Atata timp cat exista aceasta concurenta care vinde kilogramul de miere cu 8 lei, chiar cu 5,6 lei din Ucraina sau 1,3 - 1,5 dolari din China, aici este problema. Importatorii cumpara de la noi, o cupajeaza, ne solicita niste conditii de calitate extraordinare incat sa poata sa o amestece cu cealalta miere, care nu este chiar conforma. Sigur, ne dau in conditiile acestea un pret mai bunicel cu cativa centi, dar asta nu acopera chetuielile apicultorilor romani", a spus Fetea.

Seful ACA afirma ca mierea romaneasca data la export este supusa unor analize extrem de complexe, care nu se mai fac la niciun alt produs alimentar pe piata europeana.

"Mierea romaneasca este un produs cu buletin de analiza, facem sapte cearceafuri de analize cand mergem la export, analize care se fac in Germania, iar acestea costa. Facem analize inclusiv pe organisme modificate genetic, nu mai vorbim de reziduuri si celelalte... Sunt niste analize foarte complexe, care nu cred ca se mai fac la niciun alt produs alimentar pe piata europeana ca la miere. Tirul nu iese la export fara sa vina ultima analiza din Germania. De 25 de ani, noi nu am avut probleme de calitate cu mierea romaneasca", a explicat Fetea.

In ceea ce priveste exportul de miere in China, o piata cu potential si care s-a aratat interesata de produsul romanesc, presedintele ACA sustine ca nu prea exista acorduri de export cu aceasta tara, iar solicitarile venite din sunt infime.

"Sunt solicitari marunte, infime. De exemplu, am avut o solicitare sa dam 10 tone intr-un an, pentru ca au deschis niste magazine mai selecte si noi aveam pe eticheta 'Medaliat cu aur la Montpelier'. Aveau nevoie de o reclama, dar exportul serios cu China nu s-a concretizat niciodata. Nu exista acele acorduri. Am vazut intr-un depozit in Beijing 3.000 de tone de miere, iar aceasta cantitate ajungea in port in Hamburg. China produce circa 200.000 - 300.000 de tone, nici ei nu mai stiu cat, iar Germania este cel mai mare producator, cel mai mare consumator, cel mai mare exportator, cel mai mare importator. Germania isi permite, are bani si face bani", a subliniat reprezentantul apicultorilor.

Potrivit datelor furnizate de reprezentantul Ministerului Agriculturii, consilierul Tanase Voicu, Romania a importat anul trecut 3.275 de tone de miere, dar a exportat de peste trei ori mai mult, respectiv 11.326 tone de miere. Principalele tari unde a ajuns mierea romaneasca sunt Germania, Italia, Franta, Spania, Marea Britanie, Belgia, Japonia, Israel si China.

In perioada ianuarie - noiembrie 2018, in Germania au plecat 2.845,44 tone de miere romaneasca, in valoare de 10,063 milioane de euro.

Potrivit datelor ACA, in ultimii 2-3 ani, consumul de miere a inregistrat o crestere de 15%, pana la 550-600 de grame pe locuitor intr-un an, dar si in aceste conditii Romania se afla la coada clasamentului, la nivel european. Datele statistice arata ca romanii consuma de 3-4 ori mai putina miere comparativ cu cele doua kilograme consumate in Germania sau 1,5 kilograme in Olanda si Belgia. Din pacate, tot din cifrele statistice, se vede ca romanii consuma in fiecare zi 70 de grame de zahar si doar 3 grame de miere.

Romania produce, in medie, 22.000 de tone de miere anual, clasandu-se pe locul patru in Europa, iar efectivele au ajuns la 1,4 milioane de familii de albine. La nivel national, sunt inregistrati in jur de 40.000 de apicultori, peste 60% dintre acestia fiind membrii ACA, cu un efectiv de 900.000 de familii de albine.

Vineri, si-a deschis portile Targul National al Mierii, pe platforma Institutului de Cercetare si Dezvoltare pentru Apicultura, evenimentul fiind la cea de-a douazecea editie. Bucurestenii se mai pot "indulci" cu miere si produse apicole si in cursul zilei de duminica.

Sursa foto: By showcake / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri