M-am intalnit cu Liudmila Climoc in jurul orei 18:00, spre final de program; biroul ei, din Cladirea Orange de la Victoriei, arata aproape neschimbat fata de cum era acum zece ani, cand l-am intalnit pe omologul ei de atunci, Richard Moat. “Da, noi suntem adeptii continuitatii! Daca merge ceva bine, daca este ceva deja frumos, de ce sa modific ceva?”, spune, zambind, Liudmila.

Ambii avem cate un ceai in fata – musetel, pentru un dialog cat mai relaxant, dar si plin de informatii.

Orange Romania este, din nou, intr-un plin proces de transformare dupa ce in urma cu cateva luni a lansat serviciile convergente, urmare a unui parteneriat pe retea cu Telekom Romania. Practic, in prezent, Orange ofera toate serviciile existente pe piata – Internet fix si mobil, televiziune, telefonie fixa, plus optiuni adiacente pentru fiecare dintre acestea.

“Provocarea, dar si scopul nostru, este sa crestem ceea ce am inceput – convergenta. Este provocarea majora a schimbarii modelului de business, cu atat mai mult cu cat, istoric, avem mai multe exemple de modele de business de operatori care trec de la fix la mobil, dar mai putine exemple reusite de trecere mobile-fix”, spune Liudmila.

CEO-ul companiei gandeste provocarea in segmente delimitate si, spune ea, fiecare etapa trebuie depasita cu succes. “Prima etapa deja am depasit-o cu succes, reusind sa pornim serviciile convergente foarte rapid, dupa ce la sfarsitul anului trecut semnam contractul cu Telekom. A urmat a doua etapa – lansarea nationala, in septembrie, iarasi, depasita cu succes”, spune ea, zambind, printre aburi de ceai.

O intreb ce etapa urmeaza – roll out-ul national. In ceea ce priveste target-ul, raspunde printr-un singur cuvant: “ambitios!”.

Orange Money

Compania a lansat recent serviciul Orange Money, de tranzactionare si procesare de plati. “Punem accent pe simplitate, sa fie un serviciu intuitiv, cea mai buna metoda (dar si estetica) de a achita facturi”.

Target-ul pentru Orange Money il reprezinta in special oamenii continuu conectati la tehnologie, agili, care au acces la smartphone-uri si pretuiesc timpul si simplitatea. “Va trebui sa crestem relevanta serviciului si sa il integram cu alti furnizori, comercianti. Lucram deja la un prim contract cu un retailer si consideram ca primele contracte vor prinde contur in prima jumatate a anului viitor”, detaliaza CEO-ul Orange Romania.

Target-urile initiale vor fi, asa cum era de asteptat, sectorul hiper si supermarket-urilor.

O alta provocare pentru companie este reprezentata de targetarea pietei, in functie de segmentele de clienti. “Aici nu vorbim doar de oferte, ci si de metode de comunicare cu clientii – este esentiala colectarea de informatii direct de la clienti si, in functie de ele, dezvoltarea serviciilor si a retelei. Dezvoltarea Funkit dintr-o aplicatie de entertainment, intr-una care sa ne si ajute sa aflam ce vor clientii, face parte din aceasta strategie”, puncteaza Liudmila Climoc.

Citeste si:
Halmai, EuroGSM: aEURsEarly adoptersaEURt, un segment din ce in ce...
Halmai, EuroGSM: aEURsEarly...

Aceasta targetare, cat mai exacta, este cu atat mai provocatoare cu cat necesitatile clientilor au evoluat si evolueaza foarte mult. Am intrebat pe CEO-ul Orange in cate segmente imparte Orange clientii. Dupa un moment de gandire, Liudmila Climoc spune ca este relevant din ce punct de vedere privesti – daca te uiti din perspectiva marketing-ului de produse, sunt circa 10 mari segmente. Daca vorbim, insa, de subsegmentari, vorbim deja de mai multe zeci si, daca includem si instrumente mai moderne, precum big data, analytics, numarul se dezvolta enorma.

Si o companie telecom moderna trebuie sa targeteze cu oferte si servicii fiecare din aceste segmente si subsegmente, pe o piata extrem de concurentiala.

Ce apreciaza, si ce nu, la piata telecom din Romania

Romanii au o apetenta tehnologica foarte ridicata si sunt entuziasti cand vine vorba de noi tehnologii. Penetrarea serviciilor tech este, deci, ridicata, insa acest lucru implica si asteptari din ce in ce mai mari din partea oamenilor, o atentie mai ridicata privind calitatea serviciilor.

“Nivelul de dezvoltare telecom din Romania este un subiect cu care ne putem mandri, acum suntem #1 in Europa la nivelul vitezelor de Internet, Bucurestiul este pe locul patru in lume”.

Paradoxul si specificul Romaniei ramane, insa, penetrarea scazuta a serviciilor telecom. Exista si persista de ani buni o diferenta frapanta intre mediul rural si urban, in ceea ce priveste penetrarea telefoniei si mai ales a serviciilor de date. “Rolul nostru al operatorilor, este sa crestem disponibilitatea infrastructurii si Internetului pentru zone mai mari si pentru zone rurale”, sustine Liudmila Climoc.

Companiile private nu pot realiza acest lucru fara sprijin din sectorul de stat, dupa cum sublinia, intr-un interviu anterior, si fostul ministru telecom, Marius Bostan.

“Telecom are nevoie de reglementare pentru a ne sustine demersurile. Romania este singura tara in care accesul la infrastructura fixa este nereglementata. Totodata, penetrarea Internetului este de doar 53%, sub media UE. Trebuie sa crestem, sa aducem Internetul mai aproape de fiecare consumator, sa crestem pe infrastructura deja existenta. Industria mobila este reglementata si a atins penetrare de 116%; si fix-ul creste, dar si acest segment trebuie sustinut, reglementat”, mai spune Liudmila Climoc, subliniind una dintre durerile unor operatori mobili din piata.

Citeste si:
Compania unde salariile angajatilor ajung sa le depaseasca pe cele...
Compania unde salariile...

De altfel, asteptarile pentru viitorul ministru telecom nu difera fata de asteptarile avute de la actualul – transparenta si predictibilitate. “Actele legislative sa fie consultate la nivel de industrie, cu jucatorii din piata, si sa fie elaborate alaturi de industrie. De asemenea, sa se asigure un mediu corect concurential”, mai spune directorul executiv al Orange Romania.

Serviciile “care prind” cel mai bine

Ca in alte industrii, perioada sarbatorilor, dar si finalul lunii noiembrie este cea mai concentrata perioada a anului din punct de vedere comercial – acum au loc majoritatea vanzarilor si loializarilor clientilor, cele doua luni fiind cele mai active, spune oficialul companiei, fara a oferi insa ponderi exacte.

“De Black Friday am avut o activitate mai mare anul acesta – si ofertele inca dureaza”, spune Liudmila.

Daca vorbim de cele mai folosite si dorite servicii, trebuie sa amintim datele si consumul de date, atat pe fix cat si pe mobil. “15 milioane de romani au acces la 4G si mai multi la 3G. Acest lucru este posibil prin dezvoltarea retelelor noastre si prin penetrarea smartphone-urilor, inclusiv prin ofertele noastre. Traficul de date s-a dublat de la an la an”, spune CEO-ul Orange Romania.

Companiile, de partea cealalta, au nevoie din ce in ce mai mult de servicii ICT, solutii WiFi, managed WiFi, retail analytics, solutii care aduc valoare adaugata extra. “Traim intr-un mediu de transformare digitala – daca nu o faci, pierzi. Fii disruptiv, sau vei fi distrus”, spune oficialul Orange, subliniind ca business-urile medii au nevoie de initative de transformare si de solutii flexibile, dar si sigure, pentru a se adapta.

Orasul viitorului, in viziunea Orange

Orange este implicata activ in transformarea orasului Alba Iulia in Smart City, introducand, in proiectul pilot, mai multe elemente care ofera o perspectiva destul de clara in ceea ce priveste viitorul oraselor din Romania.

Daca si autoritatile vor oferi sprijin, asa cum au facut-o, de la Minsterul Telecomunicatiilor pana la Primarie, in cazul Alba Iulia.

Ce aduce, efectiv, Orange, intr-un oras inteligent? Lumini inteligente, monitorizare a nivelului de poluare a aerului, WiFi in oras si management al resurselor (apa, de exemplu), transport public cu wireless si digital classroom, pentru scoli.

“Este unul dintre proiectele noastre de suflet si asa va arata viitorul. Testam si ca nivel de business, de implementare, trebuie sa invatam. Vom avea, in viitor, si oportuntiati de a monetiza serviciile acestea, in viitor”, spune directorul executiv al Orange.

Totodata, compania colaboreaza si cu startup-uri precum Civic Alert sau Innovation Labs. “Momentan, Alba Iulia a fost propusa de autoritati, fiind un proiect pilot, insa, in timp, si alte orase vor dori. Acum aratam ce se poate face, ce exista. Dupa aceea, se va face un roadmap pentru alte orase, in functie de particularitatile fiecaruia – depinde de marimea fiecaruia, complexitate si multi alti factori”, spune Liudmila Climoc, amintind ca fiecare oras are cate un city manager care, printre altele, ar trebui sa se ocupe si de asa ceva.

“Bucurestiul are nevoie, probabil, de cele mai complexe solutii, pentru a deveni un oras inteligent – aici este cel mai complex sistem de transport in comun, exista si metrou….este un context mai complex”.

Citeste si:
INTERVIU cu ministrul care vrea sa digitalizeze sectorul public
Interviu cu ministrul care...

Intraprenoriatul, incurajat activ

Nu suntem “one man show”, spune, apasat, Liudmila Climoc. “Trebuie sa stii cum sa motivezi echipa, altfel nu ai cum sa fii agil”, spune CEO-ul Orange.

Pentru a fi “digital in afara, trebuie, in primul rand, sa fim digital inauntru, in cadrul companiei, trebuie sa incepi cu experienta angajatilor. Noi, toti angajatii Orange, contribuim la experienta clientului, dar daca nu avem un mediu similar cu ceea ce oferim…”, lasa in suspence, fraza, Liudmila.

Ceaiul incepe sa se raceasca, desi in biroul ei este placut si frigul, intunericul de afara, nu sunt lasate sa intre.

“De exemplu, una dintre transformarile majore pe care le realizam in cadrul Orange, sunt procesele de invatare, este o transformare necesara. Astfel, am reusit prin eLearning, pentru lansarea serviciilor convergente Orange Home, sa livram un curs de instruire pentru 800 de parteneri de vanzari, PLUS forta noastra de vanzare. Imagineaza-ti cum ar fi fost sa tii un astfel de training intr-o locatie fizica”, puncteaza CEO-ul companiei.

In prezent, sub conducerea Liudmilie, peste 50% din traininguri sunt livrate online, prin eLearning, ponderea urmand sa creasca, pentru eficientizarea activitatilor si un mediu de lucru mai modern, digital.

Intrebari rapide

Incerc, spre finalul interviului, un “joc” cu intrebari rapide, la care o rog pe Liudmila Climoc sa raspunda cat mai succint.

WALL-STREET.ro: Ce te motiveaza sa te trezesti dimineata?
Liudmila Climoc: Ce zi minunata ma asteapta in fata! (rade) Imi place sa lucrez cu oameni – nu consider ca am un job tehnologic, ci un job cu si despre oameni. Rolul meu este sa creez o platforma pentru oameni, pe care sa creeze si sa vina cu idei noi.

W-S.ro: Cum te-ai descrie, intr-un singur cuvant?
LC: (dupa un moment de gandire, in care isi consulta ceaiul, zambind) Deschisa.

W-S.ro: Cum caracterizezi afirmatia “un manager bun invata continuu”?
LC: (fara sa ezite) – Este adevarat.

W-S.ro: Cum anume inveti cel mai eficient?
LC: Prin fiecare reusita sau nereusita. Intreaga mea cariera este un exemplu – tot ce nu ai reusit, tot ce ai reusit, toate greselile te invata.

Cel mai mult, insa, invat prin comunicare cu oamenii, lucrez foarte mult alaturi de ei.

W-S.ro: Un exemplu concret, recent?
LC: Cea mai buna metoda, sa stau alaturi de ei, angajati din toate departamentele, din toate regiunile tarii. Joia aceasta, de exemplu, voi fi la Sibiu. Da, avem acces la intranet, mail, insa intalnirile fata in fata nu vor putea fi inlocuite si sunt cea mai buna metoda de a invata, de a afla provocarile si a incerca sa le rezolvam.

Am fost la Iasi si ascultam, in paralel cu un consultant de relatii cu clientii, problemele clientilor.

W-S.ro: Ai implementat, de cand ai venit la Orange, un sistem pentru ca managerii sa se apropie mai mult de angajatii diferitelor departamente?
LC: De fapt, chiar da! Avem un proiect numit “managers going digital” in care acestia lucreaza o zi alaturi de angajati, sa vada exact cu ce se confrunta, sa vada cazuri concrete, exacte. Este o chestiune noua, pe care o incurajez.

W-S.ro: Cum reactioneaza Liudmila Climoc cand, efectiv, simte ca nu mai poate, ca este depasita, obosita, stresata? Pana la urma, toti suntem oameni, “ticaim” la fel.
LC: (zambind) Familia ma reincarca, ma inspira si ma pune pe picioare intotdeauna. Incerc sa ma disciplinez, sa impart cat mai eficient viata privata cu munca. Weekend-ul, de exemplu, este, in general, dedicat familiei.

W-S.ro: Ce rol are sportul in viata ta? (Iulian Stanciu, CEO si actionar eMag subliniaza intr-un interviu recent importanta sportului in viata unui manager – n.r.)
LC: Aici…recunosc, mai am de lucrat, sa ma disciplinez mai mult. Imi place, insa, sa inot.

Incheiem interviul intr-o nota glumeata, discutand despre viitoarele orase inteligente din Romania. Ii spun, razand, ca atunci cand Strehaia, Caracal si Videle vor fi Smart Cities, atunci, intr-adevar, Romania va fi facut pasi enormi spre o tara foarte civilizata.

Liudmila este o optimista si o persoana, intr-adevar, deschisa – zambeste si spune ca “si acest lucru se va intampla, fara indoiala!”.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Succese »



Citeste si
Care este meseria viitorului aEUR" programarea sau analiza web?