Ministrul Turismului, Bogdan Trif, afirma ca nu a jignit atunci cand a luat apararea romanilor pagubiti si se declara neplacut surprins de modul de abordare al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, prin care se incearca mutarea atentiei publicului de la adevarata problema, respectiv protectia 100% a turistilor, catre o pretinsa jignire a agentiilor de turism, noteaza Agerpres.

"Am primit in ultimele saptamani tot felul de semnale de la Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism referitoare la deserviciile pe care le-ar aduce agentiilor de turism transpunerea directivei europene care vizeaza garantarea 100% a pachetelor turistice. Mai nou, ANAT reactioneaza la declaratiile pe care le-am facut si ma acuza ca am jignit reprezentantii agentiilor de turism ca as fi dezinformat publicul din Romania si pentru aceste lucruri ar trebui sa-mi cer scuze. Inainte de toate am sa fiu, din nou, foarte clar si foarte ferm in ceea ce priveste declaratiile pe care le-am facut pana acum. Nu am niciun motiv sa-mi retrag declaratiile prin care m-am referit la acei 'smecheri care ii tepuiesc pe romanii de buna credinta' si cu atat mai mult sa-mi cer scuze, pentru ca nu am vorbit despre intreaga breasla si am specificat acest lucru in fiecare interventie a mea. Am dat exemple concrete, inclusiv nume de societati care au intrat in insolventa dupa ce au incasat banii de la turisti, astfel incat clientii acestora au ramas si fara bani si fara vacante. Am vorbit despre situatii care au fost deja mediatizate, cazul OMNIA, de exemplu, unde prejudiciul a fost de ordinul milioanelor de euro. Oamenii pagubiti nu-si vor mai putea recupera banii, deoarece, conform legislatiei pe care am reusit sa o indreptam, agentiile puteau vinde pachete turistice de milioane euro, iar in caz de insolventa, polita de asigurare totala acoperea doar 50.000 de dolari. In plus, s-a dovedit ca agentiile care au 'tepuit' turistii au folosit banii in alte scopuri decat acela de a achita vacantele promise", a afirmat ministrul intr-un comunicat al PSD Sibiu.

Acesta a subliniat ca ar fi asteptat ca ANAT sa isi ceara scuze in numele agentiilor care "i-au inselat" pe turisti, cu atat mai mult cu cat si in 2018 au fost patru agentii ce au cerut insolventa.

"Asteptam din partea ANAT sa isi fi cerut scuze in numele agentiilor care i-au inselat cu atat de multa usurinta pe turistii carora le-au furat banii si vacantele. Cu atat mai mult cu cat si anul acesta au fost patru agentii care si-au cerut insolventa. Am sa fiu din nou foarte categoric pentru ca imi asum si imi voi asuma intotdeauna declaratiile: nu voi mai tolera ca pe piata de turism sa existe agentii care ar putea sa-i pacaleasca pe romani, iar acest lucru se poate rezolva doar cu prevederi legale ferme, asa cum se intampla in toate tarile civilizate. Nu am jignit atunci cand am luat, de fapt, apararea romanilor pagubiti care nu au fost protejati, pana acum", a mai spus Bogdan Trif, care este si presedintele Organizatiei Judetene PSD Sibiu.

In ceea ce priveste pozitia "indecisa" a ANAT in legatura cu ordonanta de guvern prin care a fost transpusa directiva europeana pentru garantarea pachetelor turistice, ministrul precizeaza ca Asociatia a participat la majoritatea intalnirilor si discutiilor de la Ministerul Turismului la care a fost abordat subiectul garantarii 100%. Cu aceste ocazii, pozitia oficiala a ANAT a fost in sensul introducerii unui plafon de maximum 500.000 euro/agentie, fapt care insa contravine atat directivei cat si scopului de a proteja 100% turistii romani.

Totodata, ANAT a cerut si introducerea mai multor instrumente de garantare si nu doar a unui Fond de Garantare, aspect reglementat, de altfel, in prezent prin ordonanta adoptata.

"De asemenea, avem adresa oficiala a FNGCIMM (Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM n.r) din care rezulta ca acest fond nu ar fi indeplinit conditiile legale pentru a fi desemnat administrator al unei scheme private de garantare, motiv pentru care acuzatiile lansate in spatiul public cum ca as fi refuzat instituirea garantarii prin acest fond sunt mincinoase. Acest aspect a fost confirmat in mod expres si de Ministerul Finantelor Publice. Precizam ca adresele ANAT si minutele acestor intalniri sunt inregistrate la Ministerul Turismului si le putem pune la dispozitie oricand", a mai spus Trif.

El subliniaza ca a fost eliminat riscul sanctiunilor usturatoare ale infringementului, intrucat prin ordonanta adoptata s-a transpus ceea ce era prevazut in mod expres atat in vechea directiva cat si in cea noua, respectiv garantarea integrala a pachetelor turistice. De asemenea, ordonanta de guvern reglementeaza si garantarea repatrierii turistilor.

"Ma surprinde in mod neplacut modul de abordare al ANAT prin care se incearca mutarea atentiei publicului de la adevarata problema, respectiv protectia 100% a turistilor, catre o pretinsa jignire a agentiilor de turism. Consider ca ANAT este si trebuie sa ramana partenerul Ministerului Turismului alaturi de care putem dezvolta sectorul turistic din Romania. Mai ales ca, recent, ANAT si-a exprimat, in scris, aprecierile privind actiunea ministerului de a introduce vouchere de vacanta, care a stimulat semnificativ piata de turism din Romania", a afirmat ministrul Turismului.

Marti, intr-o scrisoare deschisa, reprezentantii ANAT afirmau ca industria agentiilor de turism din Romania asteapta scuze din partea ministrului Turismului, Bogdan Trif, pentru declaratiile acestuia facute in conferinta de bilant, potrivit carora "agentiile de turism opun rezistenta si se impotrivesc" garantarii pachetelor turistice si ca aceleasi agentii sunt "smecheri" care incaseaza bani in avans de la turisti si ii folosesc in alte scopuri.

"Am asteptat si ascultat cu mare interes conferinta de presa de bilant la sase luni a ministerului pe care il conduceti. Am sperat ca ministerul pe care cu totii l-am dorit, cel al Turismului, ne va face sa fim mandri de meseria pe care, cu pasiune, o exercitam. Rezultatul a fost insa altul: ne-am intristat si ne-am revoltat! (...) Ati ales sa creati asteptari false turistilor romani, in sensul in care serviciile turistice vor fi garantate 100%, desi stiti foarte bine ca majoritatea serviciilor oferite de agentiile de turism nu se incadreaza in scopul directivei transpuse recent in legislatia romaneasca. Ati ales sa comunicati ca este treaba noastra, a agentiilor de turism, sa gasim solutii de garantare in piata, in contextul in care statul roman a abandonat peste noapte fondul de garantare, pentru ca a inteles ca cerintele formulate de dumneavoastra nu sunt realiste si implementabile. Ati ales sa dezinformati, spunand ca in toate tarile din Europa serviciile sunt garantate 100%, desi stiti extrem de bine ca nu este asa. Ati ales sa dati exemplul Germaniei, unde garantarea este limitata la un procentaj redus din cifra de afaceri a firmelor de acolo", se mentioneaza in documentul semnat de presedintele ANAT, Nicolae Demetriade.

In viziunea ANAT, in 28 de ani, au fost foarte putine insolvente si intr-o proportie covarsitoare nu au fost cazuri de 'teapa', ci de insolvente "normale".

Sursa foto: Facebook / Ministerul Turismului

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri