Un razboi comercial este un efect secundar al protectionismului care apare atunci cand o tara A ridica tarife asupra importurilor unei tari B ca si represalii pentru ca tara B sa majoreze tarifele pentru importurile tarii A. Un tarif este un impozit aplicat bunurilor si serviciilor importate.

Razboaiele comerciale pot incepe daca o tara percepe practicile comerciale ale unei alte tari ca fiind neloiale sau cand sindicatele interne preseaza politicienii sa faca marfurile importate mai putin atractive pentru consumatori. Razboaiele comerciale pot fi, de asemenea, rezultatul unei neintelegeri a beneficiilor pe scara larga ale comertului liber.

Situatia actuala

Cele doua mari economii ale lumii (SUA si China) ar trebui sa mearga la razboi, nu un razboi real, ci doar inceputul unui razboi comercial si nimeni nu poate anticipa efectele acestuia.

In martie, presedintele Trump si-a anuntat intentia de a impune un tarif de 25% la otel si un tarif de 10% la importurile de aluminiu. Acest lucru a fost aplicat si pentru Canada, Mexic si Europa. Acesta a fost declansarea initiala a razboiului comercial.

Vineri (6 iulie 2018), o lista de produse chinezesti a fost lovita cu un tarif de 25%. Ca si rezultat, acestea sunt mai scumpe cu 25% pentru consumatorii din SUA.

Bunuri cheie, cum ar fi semiconductoarele (asamblate in China) se gasesc in multe produse de zi cu zi cum ar fi telefoanele inteligente, tabletele si televizoarele. Acest proces se poate extinde si la materialele plastice, la reactoarele nucleare si la echipamentele pentru productia de lactate.

Ca si represalii fata de aceasta miscare venita din SUA, China a tintit in agricultura americana. Fermierii americani reprezinta un vot politic destul de important pentru presedintele Trump. Asadar, 545 de produse (90% din total) pe care China intentioneaza sa aplice tarife, provin din sectorul agricol.

Sectorul automobilelor reprezinta urmatorul segment pe care China il vizeaza. Companii precum Tesla si Chrysler care fabrica direct in SUA ar putea inregistra masive scaderi in vanzari in perioada urmatoare. China a vizat, de asemenea, produse medicale, carbune si petrol.

Avem din ce in ce mai multe dovezi ca acest trend se poate extinde cu pasi rapizi. Recent a fost lansata o noua runda de sanctiuni amenintatoare. Pe 11 iulie, presedintele Trump a propus un nou set de tarife in valoare de 200 de miliarde de dolari pentru bunurile chinezesti. Ministerul de Comert din China a declarat ca este “socat” si va depune o plangere la Organizatia Mondiala a Comertului. Intr-o declaratie, el a numit actiunile SUA "complet inacceptabile". In consecinta, ne putem astepta sa vedem represalii in perioada urmatoare din partea statului Chinez. Acest lucru reprezinta un indicator de confirmare aferent unui nivel de volatilitate din ce in ce mai ridicat pe pietele de capital din intreaga lume.

Calin Nechifor, Senior Partner la Clear Capital Markets, London, UK

Castigatorii:


Producatorii interni de otel si aluminiu din USA:
Trump a anuntat in martie un tarif de 25% la otelul importat si 10% la aluminiu din China. Obiectivul a fost acela de a proteja fabricile autohtone prin cresterea productiei si crearea mai multor locuri de munca.

Procesoarele de carne:
Soia a scazut in urma tarifelor; cu toate acestea, procesatori de carne din SUA au primit un impuls. Noile tarife pot aduce o ieftinire a pretului pentru boabele de soia.

Consumatorii chinezi:
Din lista celor 545 de produse, China a selectat cu grija marfurile din SUA care pot fi inlocuite usor de catre producatorii chinezi locali. Acest lucru ar trebui sa asigure ca impactul asupra economiei este controlabil.

Pierzatorii:


Consumatorii americani:
Consumatorii din SUA se bazeaza mai mult pe importurile din China decat invers. Acest lucru ar putea duce catre o potentiala presiune inflationista sporita in SUA.

Producatorii de echipamente grele:
Lista marfurilor care vor fi lovite cu un tarif de 25% include aeronavele. Aproximativ 13% din veniturile inregistrate de Boeing (BA:US) anul trecut sunt provenite din China. Alte companii, ex: Caterpillar (CAT:US), care detine mai mult de 20 de facilitati in China ar putea fi afectate de acest razboi comercial.

Companiile de tehnologie:
China este un centru global de asamblare pentru dispozitivele electronice. Multe companii americane de tehnologie detin fabrici in China, ex: mentionam gigantul tehnic Apple. Tehnologia a reprezentat o forta majora imensa pentru cresterea bursei americane din ultimul timp. Prin urmare, orice amenintare la adresa sectorului tehnic ar putea avea un impact mai larg asupra pietelor de capital globale.

Ceea ce ar trebui sa faci?

“Odata cu reala amenintare ca acest razboi comercial are potential sa escaladeze in urmatoarea perioada, exista riscul ca ping pong-ul dintre China si SUA sa fie raspandit catre Europa sau in afara ei. In acest sens, ar putea fi argumentat faptul ca Marea Britanie poate reprezenta un posibil loc de investitie, in special, in companiile care opereaza exclusiv in Regatul Unit.

In mod cert vor exista mari castigatori din acest razboi comercial, dar in acelas timp, vor fi si perdanti. Incercarea de a specula asupra acestor rezultate ar putea reprezenta un joc destul de periculos. Printre potentialii beneficiari de pe urma conflictului comercial dintre Statele Unite si China se afla si producatorii europeni, in special cei din Marea Britanie, Franta si Germania, care ar putea, in teorie, sa substituie produsele americane, respectiv cele chineze de pe cele doua piete.

Calin Nechifor

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »



Setari Cookie-uri