Cum este vazuta piata de training din Romania in 2009

Cum este vazuta piata de training din Romania in 2009Planurile de afaceri pe 2009 ale companiei Ascendis se bazeaza pe o crestere a pietei de 25-30%. Din punctul de vedere al segmentelor care se vor dezvolta in perioada urmatoare, Andrei Gosu (foto), General Manager Ascendis Consulting, prevede o accentuare a tendintei companiilor de a investi in programe coerente, derulate pe parcursul unei perioade mai lungi (de la 1 la 1,5 ani), care sa sustina strategia de dezvoltare.

''Gradul de personalizare a acestor programe va creste continuu. Organizatiile nu vor mai accepta produse standardizate, neadaptate realitatilor romanesti'', conform spuselor acestuia.

Potrivit AchieveGlobal, leadership-ul este, de aproape doi ani si va ramane si pentru urmatorul an, cea mai importanta zona de interes pentru organizatiile din Romania. Acest segment se inscrie intr-o tendinta internationala care graviteaza in jurul preocuparii pentru managementul talentelor, dupa cum declara Diana Rosetka, Business Unit Manager AchieveGlobal.

In mod particular, in Romania, aceasta preocupare se manifesta in contextul unei crize acute a pietei fortei de munca, ceea ce conduce la nevoia de securizare in interiorul organizatiilor a resurselor umane cu potential deosebit. De aceea, in 2009, interesul acestor companii se va concentra asupra dezvoltarii competentelor de leadership ale managerilor, dar si asupra identificarii si dezvoltarii angajatilor cu potential deosebit, care pot constitui o baza de selectie interna a viitorilor manageri, adauga Diana Rosetka.

In afara de programele de leadership, ramane ridicat interesul organizatiilor din Romania pentru dezvoltarea abilitatilor de vanzari si managementul vanzarilor.

Cererile pentru training de abilitati manageriale si de leadership incep sa creasca, cu accent pe programele cascadate pe nivele de management.

''Companiile mari au inteles necesitatea unui limbaj comun la toate nivelele manageriale, precum si nevoia de a construi un set de abilitati care sa incurajeze colaborarea si cresterea satisfactiei angajatilor'', aceasta este opinia lui Viorel Panaite, Partener Human Invest.

Totodata, acesta estimeaza ca 2009 va aduce si mai multi clienti cu programe de avengura, axate pe doua directii: fie programe multimodulare, care sa instruiasca diferite competente manageriale, fie programe care contin un singur set de competente, dar livrate la mai multe nivele manageriale.

Piata a intrat deja in faza de maturitate, conform declaratiilor facute, pentru Wall-Street, de Adrian Florea, Managing Partner al Grupului Trend Consult. ''Avem jucatori mari, publicatii de profil, evenimente de profil, premii ale industriei, clienti care cumpara training de peste 8-9 ani, know-how international etc.'', afirma acesta.

In ceea ce priveste tendintele, piata va continua sa se dezvolte pe aceleasi directii - cereri din ce in ce mai sofisticate din partea clientilor, oferte din ce in ce mai rafinate din partea firmelor furnizoare, programe de amploare pe termen lung si foarte lung si din ce in ce mai multe companii care investesc in formare.

Din punct de vedere valoric, ritmul de crestere in ultimii ani s-a situat intre 30-35%, iar estimarile arata ca se va mentine aceasta marja, explica Adrian Florea.

Evolutia pietei de training

Evolutia pietei de trainingCa si in alte domenii, si in training putem vorbi despre sezonalitate. Din acest punct de vedere, pe durata concediilor, volumul implementarilor scade, insa acest lucru se intampla din ce in ce mai putin, daca ar fi sa comparam cu anii precedenti, arata Business Unit Manager-ul de la AchieveGlobal.

''Pentru noi, in vara lui 2008 au continuat proiectele, majoritatea pe subiecte legate de leadership. Valoarea proiectelor implementate in lunile iulie – septembrie (trimestrul 3) a fost in medie cu 30% mai mica decat in trimestrele de varf (doi si patru)”, potrivit Dianei Rosetka.

Daca lunile de vara erau considerate “moarte”, in ceea ce priveste compania Human Invest, acum, in afara de august (luna de concedii), toate lunile au fost “pline” cu programe din intreg portofoliul.

Pentru Ascendis, perioada de vara nu este diferita de restul anului: ''Nu avem o sezonalitate din acest punct de vedere. Intr-adevar, perioada verii a fost putin mai relaxata datorita concediilor, fara insa ca acestea sa aiba o influenta semnificativa asupra afacerilor noastre'', declara Gosu.

In plus, potrivit lui Adrian Florea, vara se consuma foarte mult teambuilding, foarte multe experiente outdoor. In ultimii ani au inceput sa existe din ce in ce mai multe solicitari pe timpul lunilor de vara pentru cursuri tehnice, de abilitati sau de vanzari.

Referitor la zonele care aloca cei mai multi bani pentru training-uri, Ascendis considera ca industriile in care competitia este acerba sunt cele in care se investeste foarte mult in oameni. Aici putem enumera domeniul financiar bancar, industria farmaceutica, IT&C si auto.

De asemenea, o alta industrie in care se investeste foarte mult in oameni este cea a energiei, mai ales pentru ca o mare parte din companiile de stat au fost preluate de multinationale din acelasi domeniu de activitate.

Pentru AchieveGlobal si Trend Consult, piata de telecomunicatii, cea a FMCG-ului, industria de banking, energie si pharma investesc cel mai mult in programele de training.

De cealalta parte, compania Human Invest a avut cele mai mari programe de training la clientii care vin din telecom, banking si FMCG. ''Companiile de productie cu traditie privind investitiile in educatia angajatilor si-au mentinut bugetele dedicate training-ului'', explica Viorel Panaite.

Provocarile pe care le intampina companiile de training din Romania

Provocarile pe care le intampina companiile de training din RomaniaDaca pana acum cele mai multe programe de training erau solicitate de marile companii, cum sunt, de exemplu, Vodafone Romania, Rompetrol, ING Bank sau Metro Grup International, in prezent, si companiile mai mici incep sa investeasca puternic in acest scop.

Astfel, daca AchieveGlobal nu targeteaza companii de aceste dimensiuni, pentru Ascendis, aproximativ 20% din business-ul companiei este dat de contracte cu companii mici.

Cei de la Human Invest, in schimb, lucreaza de cativa ani cu companiile mici, care sunt preocupate in mod acut de nevoia de training, iar cifra de afaceri provenita din acest segment este sub 10%. ''Sunt, in principal, companii care dupa un inceput antreprenorial au ajuns in stadiul de dezvoltare in care au nevoie de un management profesionist.

Programele pe care le cauta companiile mici sunt cele care sprijina remodelarea culturii si structurii organizationale si cele de consolidare a unor abilitati pentru manageri (de la time management, la comunicare si leadership)'', povesteste Panaite.

Grupul Trend Consult are in portofoliu trei clienti care fac parte din aceasta categorie a firmelor mici. Clientii care vin din aceasta zona acopera aproximativ un procent de 2% din cifra de afaceri a companiei.

In opinia lui Andrei Gosu, cea mai mare provocare de business a companiei Ascendis Consulting este sa ramana numarul unu pe piata de training din Romania, a carei valoare este estimata in acest an la 40 milioane euro.

Pentru Diana Rosetka, resursele insuficiente alocate de catre companii pentru dezvoltarea angajatilor, pretul ca fiind unul din criteriile importante in luarea deciziei, timpul disponibil pentru “scoaterea” participantilor din activitate in vederea participarii la programe de training, rolul determinant al departamentelor de achizitii (in unele organizatii mari) in luarea deciziei, desi acestea nu au cunostinte de specialitate in ceea ce priveste solutiile de training, constituie cateva din provocarile cu care se confrunta la acest moment AchieveGlobal, ca si companie care activeaza in domeniul programelor de training pe piata romaneasca.

Din punctul de vedere al lui Viorel Panaite, Romania este, in prezent, o tara mult mai favorizata decat altele din vestul Europei, iar explicatia consta in faptul ca piata este in crestere, iar programele din fonduri publice europene abia acum se nasc.

''In vestul Europei, chiar si cele mai agresive si antreprenoriale companii de training realizeaza un procent semnificativ din cifra lor de afaceri din bani publici pentru a supravietui sau a se dezvolta. Mai mult decat atat, n-ar trebui sa mai mire pe nimeni ca in Romania exista companii de training cu cifre de afaceri mai mari si cu mai multi traineri, decat multe companii din vest. Pe de alta parte, vorbind de estul Europei, consider ca ne apropiem de volumul de business din Ungaria si cred l-am depasit pe cel din Bulgaria'', spune Partenerul Human Invest.

Training experential vs. training clasic

Training experential vs. training clasicPiata de invatare experientiala creste de doua ori mai repede ca cea de invatare clasica, conform declaratiilor facute, pentru Wall-Street, de seful de la Ascendis. ''Credem cu tarie ca in urmatorii 5 ani, mare parte din programele de training vor fi experientiale. Strategia Ascendis pe termen mediu (5 ani) este sa urmeze acest trend. In acest moment, in cadrul programelor noastre clasice, avem o componenta mare de experiential (aproximativ 50%)'', afirma acesta.

Ascendis combina foarte mult cele doua metode de invatare. Practic, acestia nu au program fara cel putin un modul de invatare experientiala, ba mai mult, in cadrul cursului, participantul la training este ''fortat'' sa aplice ce a invatat in cadrul unor simulari de business extrem de reale si complexe.

AchieveGlobal, insa, nu are in ariile de expertiza aceste tipuri de training.

Dupa parerea lui Panaite, training-urile experientiale nu sunt training-uri aparte. O sesiune de succes imbina activitatile experientiale, cu dezbaterile si cu exersarea practica a unor competente specifice pe parcursul unor exercitii.

''Experienta are locul ei in procesul de invatare a unui adult, dar trebuie capitalizata prin etapele de mai sus, daca dorim sa o valorizam practic'', mentioneaza acesta. Din aceasta perspectiva, Panaite nu vede o piata distincta a training-urilor experientiale fata de cea a programelor clasice.

Trainingul experiential s-a dezvoltat continuu de cand a aparut pe piata, in 2003. Invatarea experientiala reprezinta acum aproximativ 35% din cifra de afaceri la nivelul Grupului Trend Consult. In 2009, Adrian Florea se asteapta ca acest segment sa creasca in ritmul pietei - in jur de 30%.

Diferenta aparuta la nivelul training-ului experential vizavi de unul clasic sta in gradul relevantei pe care o are pentru un individ descoperirea personala fata de parerea unui trainer.

In trainingul clasic trainerul prezinta concepte, le argumenteaza, sustine cursantii in intelegerea si insusirea unui set de comportamente si abilitati, iar in sesiunile de invatare experientiala, cursantii sunt pusi in fata unei experiente, iar apoi trainerul faciliteaza descoperirea personala a conceptelor si conturarea concluziilor, considera Managing Partner-ul Trend Consult.

Cum vor inchide anul companiile de training la nivelul afacerilor

Cum vor inchide anul companiile de training la nivelul afacerilorAscendis va termina anul 2008 la o cifra de afaceri de peste 4 milioane euro. In 2009, compania isi propune o crestere de 35%, pana la 5,5 milioane euro. Referitor la proiectele cu finantare europeana, compania a implementat pe parcursul acestui an si cateva proiecte de acest gen, ponderea lor situandu-se in jurul valorii de 10% din cifra de afaceri. ''Estimam ca aceasta pondere va continua sa creasca in urmatoarea perioada'', sustine Gosu.

In privinta tendintelor la nivelul pietei de traininguri prevazute de companie pentru urmatorii cinci ani, acesta declara: ''Ca marime, Romania este a saptea tara a Uniunii Europene. Ca investitii in oameni suntem pe unul dintre ultimele locuri. Potentialul este fantastic''.

Pentru acest an, Human Invest si-a propus o cifra de afaceri de 1,4 milioane euro, iar pentru 2009 estimeaza ca va atinge pragul de 2 milioane euro. De asemenea, Human Invest se asteapta sa primeasca in curand un raspuns pozitiv pentru primul proiect de finantare europeana: ''e posibil sa primim “ok-ul” la finele acestui an sau la inceputul anului viitor pentru un program de abilitati manageriale si de leadership, in valoare de 50.000 euro, dedicat unui grup de aproape 60 de manageri dintr-o companie privata'', afirma Panaite.

Instruirea va ramane un proces indispensabil in succesul unei companii mult timp de acum inainte, in opinia reprezentantului Human Invest. Acesta crede, insa, ca multe companii de training vor disparea si vor aparea altele, si ca vor fi fuziuni si achizitii (unele de succes, altele nereusite). Fondurile europene vor deveni si ele o sursa importanta de finantare si din ce in ce mai multe companii antreprenoriale din tara isi vor aloca bugete pentru training. Programele de dezvoltare a competentelor manageriale si de leadership vor ramane in topul solicitarilor companiilor.

Grupul Trend Consult vizeaza o cifra de afaceri de 1,1 milioane euro pentru finalul lui 2008, marcand o crestere de 30% fata de 2007 si se asteapta sa mentina acelasi ritm de crestere si pe parcursul anului urmator.

''2009 poate fi un an de referinta, in care firmele de training sa fie serios afectate. Pentru urmatorii 5 ani este greu de prevazut cum vor arata lucrurile. Dupa ce va trece criza financiara din Statele Unite si se vor contura efectele acesteia si la nivel global, vom putea construi o imagine mai clara asupra viitorului pe termen mediu si lung a pietei de training din Romania si Europa Centrala si de Est'', conchide Adrian Florea.

AchieveGlobal estimeaza o cifra de afaceri de 1,8 milioane euro pentru finalul anului.