O istorie de aproape trei secole

O istorie de aproape trei secoleFabrica de bere Timisoareana a fost construita in anul 1718 de catre printul Eugeniu de Savoya. Decizia de a infiinta fierbatoria de bere a fost dictata de o necessitate si s-a impus din doua motive: satisfacerea necesitatii trupelor austriece si suplinirea carentei de apa potabila.

Timp de un secol si jumatate, fierbatoria a fost exploatata in regie proprie de autoritatile militare si apoi concesionata succesiv mai multor proprietari. In anul 1874 fabrica de bere este achizitionata de Casa de Economii din Timisoara, devenind prima societate pe actiuni din Banat.

In anul 1890, un puternic incendiu a afectat grav fabrica de bere din Timisoara, distrugand aproape in totalitate cladirile principale si instalatiile. Distrugerile provocate de incendiu au permis o retehnologizare completa la cele mai inalte standarde ale vremii, fabrica devenind una dintre cele mai moderne unitati de productie a berii din sud-estul Europei.

Astfel, frigul natural a fost inlocuit cu cel artificial, in anul 1920 fiind introdus primul filtru de bere din Romania. Tot in perioada anilor ’20, fabrica din Timisoara a devenit furnizorul oficial de bere al Casei Regale din Romania.

Intre cele doua razboaie mondiale, fabrica a produs sortimente de bere precum Casino, Record, Corvin a la Munchen, English Porter. In anul 1948, fabrica este nationalizata, intrand in proprietatea statului.

In anii ’60, fabrica de bere din Timisoara devine a doua unitate de productie din lume ce functiona cu automatizarea completa a tuturor utilajelor.

Dupa achizitionarea fabricii de catre producatorul sud-african SABMiller, in anul 2002, unitatea de productie a beneficiat de ample programe investitionale, destinate atat maririi capacitatii de productie, cat si modernizarii cladirilor istorice. Cea mai recenta investitie, desfasurata pe perioada a doi ani, a fost finalizata in iulie 2009, valoarea proiectului fiind de 50 mil. euro.

Majoritatea cladirilor au fost renovate, pastrand insa stilul arhitectural al secolului 18. Diverse obiecte amintesc vizitatorilor de vremurile trecute. Astfel, la cativa metri de intrarea in fabrica se afla o locomotiva de dimensiuni mici, situata pe doua sine de tren si pietris. Locomotiva, al carui nume este Muki, a transportat bere pe sinele de tramvai din oras timp de 50 de ani, pana in anul 2003. Conducerea fabricii a decis sa o reconditioneze si sa o aseze in curtea unitatii de productie.

12 ani de Ursus Breweries

12 ani de Ursus BreweriesLa 35 de ani, Dragos Hopulele (foto) este unul dintre cei mai tineri directori de fabrica din cadrul producatorului Ursus Breweries. Lucreaza in cadrul grupului de 12 ani, iar de aproape trei ani conduce operatiunile fabricii din Timisoara. Anterior acestei pozitii a ocupat functia de manager departament fabricare bere.

Hopulele este absolvent al Facultatii de Industrie alimentara din cadrul Universitatii Dunarea de Jos (Galati, 1997), lucrand in echipa Ursus “de pe bancile facultatii, intre licenta si examenul de stat”.

In opinia acestuia, activitatile de rutina intr-o fabrica de bere nu sunt pe primul loc.

“Complexitatea proceselor si liniilor tehnologice este mare, potentiale probleme aparute in procesul de productie sunt greu de reparat, iar ambitia pentru imbunatatirea continua a operatiunilor din punct de vedere al calitatii si eficientei fac din activitatea intr-o fabrica de bere o treaba dinamica ce necesita un efort sustinut din partea fiecarui membru al echipei”, spune Drahos Hopulele.

Cel mai dificil moment din activitatea fabricii de bere de la Timisoara, in calitate de director, l-a reprezentat un incident legat de un incendiu, in luna mai 2008.

“In plin program de investitii in dezvoltarea capacitatii fabricii, in perioada punerilor in functiune, am avut un incident legat de un incendiu. Acel incendiu, chiar daca nu a fost de amploare, putea periclita tot programul de investitii si puteam rata sezonul 2008/ 2009. Intreaga echipa a fabricii a intervenit exemplar, de la asigurarea evacuarii personalului unde era necesar si pana la masurile de interventie si lupta cu focul, astfel ca pompierii care au intervenit prompt si eficient au reusit opreasca cu succes extinderea focului”, explica Hopulele.

In ceea ce priveste cel mai bun moment de cand a preluat conducerea unitatii de productie, acesta “vine din multumire personala” si se refera la “progresul si competenta oamenilor din echipa Timisoara”.

“In timp foarte scurt au reusit sa se dezvolte astfel incat sa raspunda obiectivelor si criteriilor actuale de performanta. Doar un exemplu este reprezentat de echipele care lucrau in 2001 in conditii tehnice dificile si cu instalatii rudimentare, iar astazi opereaza instalatii moderne si complexe, asistate de calculatoare de proces, tot ei realizand in acelasi timp pe flux asigurarea calitatii produsului si eficientei proceselor, prin implementarea principiilor World Class Manufacturing”, afirma Dragos Hopulele.

In opinia sa, “intr-un mediu economic dinamic si performant este ca si intr-un razboi, cu siguranta nu o sa ai ocazia sa faci aceleasi greseli”.

“Capabilitatea de a identifica drumul critic si metoda analitica pentru indeplinirea unui obiectiv, performanta obtinuta rational si durabil, incurajarea inovatiei si initiativei, cat si dezvoltarea permanenta a echipei au fost intotdeauna obiectivele mele”, spune Hopulele.

Ce urmeaza

Ce urmeazaUrsus Breweries va continua investitiile in optimizarea operatiunilor din cele patru fabrici-Brasov, Buzau, Cluj-Napoca, Timisoara-capacitatea de productie fiind pentru moment suficienta, spune Stephan Maria Weber (foto), presedintele companiei.

In ceea ce priveste vanzarile inregistrate de producator in primele sase luni ale anului, Weber declara ca au fost “sub estimari”, pe fondul unei industrii in scadere.

Piata berii este in declin si acest lucru ne afecteaza pe toti. De asemenea, vremea a avut un impact major asupra evolutiei din primele sase luni, insotita de scaderea consumului. Oamenii care pana acum munceau in strainatate isi pierd slujbele, se intorc in tara si nu mai consuma la fel de mult. Trimestrul II a fost mai slab decat primul in privinta vanzarilor”, declara presedintele Ursus Breweries.

Potrivit acestuia, 60% din vanzarile companiei sunt realizate in timpul verii, restul provenind din off season.

“Depinde insa de fiecare vara in parte. Consumul a suferit la nivel global. Astfel, in Germania declinul este foarte puternic, din cauza vremii instabile, in timp ce in Ungaria situatia este cu putin mai buna. Brandurile puternice vor fi cel mai putin afectate de criza, la fel si in situatia segmentului mainstream, care continua sa aiba o evolutie buna”, afirma Stephan Maria Weber.

Ursus Breweries a raportat pentru anul financiar aprilie 2008-martie 2009 un avans al cifrei de afaceri de 27% si o crestere a cotei de piata de 4,6%, pana la 29%.

Potrivit datelor furnizate de companie, capacitatea totala de productie a crescut in anul financiar incheiat in martie 2009 la 7 milioane de hectolitri, in timp ce venitul pe hectolitru s-a majorat la 8%. Volumul de bere vandute in perioada mentionata a crescut cu 18%, la 6 mil. hectolitri. Cel mai mare avans al volumelor, 27%, a fost inregistrat de brandul Timisoreana, care detine in prezent o cota de 15% din totalul pietei.

Finalizarea procesului de relocarea a productiei din fabrica Bere Azuga si relansarea la nivel national a acestei marci pe segmentul economic sunt cateva din principalele planuri ale comapniei pentru 2009.

La inceputul anului, Ursus Breweries, subsidiara a SABMiller, a achizitionat 71% din actiunile producatorului local de bere, Bere Azuga.

Ursus Breweries, subsidiara a SABMiller plc, are sediul central in Bucuresti si peste 1.700 de angajati. Marcile Ursus Breweries sunt: Peroni Nastro Azzurro, URSUS, Redd’s, Timisoreana, Stejar, Ciucas si Pilsner Urquell.

SABMiller plc este una dintre cele mai mari companii de bere din lume, cu participatii in societati producatoare de bere sau acorduri de distributie pe 6 continente. Marcile grupului includ beri premium internationale, cum ar fi Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro si Pilsner Urquell, precum si o gama de marci locale, precum Aguila, Castle, Miller Lite, Snow si Tyskie. In afara SUA, SABMiller plc este, de asemenea, una dintre cele mai mari companii din lume care imbuteliaza produse Coca-Cola.