Taxa fast-food, posibil de la 1 martie

Taxa fast-food, posibil de la 1 martieMinisterul Sanatatii a publicat pe site proiectul pentru introducerea taxei fast-food, urmand ca aceia care produc, importa sau prepara alimente nerecomandate, adica cele care contin aditivi alimentari sau sare, grasimi si zahar in exces, sa plateasca taxa incepand cu 1 martie.

Cuantumul contributiei va fi stabilit in urma negocierilor cu fiecare firma in parte. In aceasta categorie se incadreaza firmele care produc, importa sau prepara produse de tip fast-food, bauturi racoritoare (exceptie fac apele plate si minerale imbuteliate, sucurile naturale din fructe sau legume), patiserie-cofetarie, chipsuri.

“Pe site-ul Ministerului Sanatatii este in dezbatere publica proiectul de hotarare de guvern de introducere a taxei pe produsele fast-food. Similara taxei pe viciu, noua taxa va reprezenta un procent din vanzarea produselor fast-food, iar fondurile pe care le vom colecta vor fi utilizate pentru suplimentarea fondurilor necesare derularii programelor de sanatate si a celor de investitii in infrastructura din sistem. In aceste zile am cerut Comisiei de nutritie a Ministerului Sanatatii sa stabileasca exact detaliile privind modul de aplicare a conceptului”, spune ministrul Sanatatii, Atilla Cseke (foto).

Autoritatile propun ca taxarea sa fie realizata pe produs. In urma acestei taxe, ministerul spera sa stranga suma de aproximativ 1 mld. euro, bani care urmeaza sa fie folositi pentru sustinerea programelor nationale de sanatate.

Consultati aici proiectul de lege al Ministerului Sanatatii

Frumosu, FSIA: Vorbim de o taxa disperata in momente disperate

Frumosu, FSIA: Vorbim de o taxa disperata in momente disperateDragos Frumosu (foto), presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara (FSIA), a declarat, pentru Wall-Street, ca aceasta taxa este o “masura disperata in momente disperate”.

“Este inadmisibil ca eu, ca si cetatean care plateste din salariu o taxa pentru sanatate, sa fiu obligat sa mai platesc si alte taxe, care se duc tot la Ministerul Sanatatii. Nu exista niciun fel de control, cred ca Romania este printre putinele tari din Uniunea Europeana in care bugetul pentru Sanatate, pentru pensii este controlat de catre stat. Sunt curios sa vad unde s-au dus banii stransi din taxa pe viciu, respectiv cati bani au fost stransi”, spune Frumosu.

Potrivit acestuia, taxa pe fast-food va avea ca efecte imediate o crestere a preturilor produselor vizate, ce va atrage dupa sine o scadere a vanzarilor in conditiile in care puterea de cumparare a consumatorului roman este una scazuta. In plus, Frumosu sustine ca exista riscul ca activitatea firmelor mici sa fie suspendata.

“Preturile trebuie sa scada in conditii de criza si nu sa creasca. Astfel de actiuni vor duce la distrugerea industriei alimentare. Parca exista cineva care vrea intentionat sa apelam la importuri. Daca aceasta initiativa trece, reprezentantii Guvernului sunt inconstienti”, explica Dragos Frumosu.

Totodata, mediul de afaceri ar putea fi grav afectat de introducerea acestei taxe, multe multinationale putand lua in considerare retragerea de pe piata romaneasca in favoarea altor tari din regiune. “Este cu adevarat un subiect de risc. Ultima companie care imi vine acum in minte este Kraft Foods, care desi a invocat problema infrastructurii, cred ca a parasit Romania din cauza fiscalitatii. Companiile se vor indrepta spre tari care le ofera o mai mare relaxare din aceasta perspectiva. Nu suntem pregatiti pentru aceasta taxa”, afirma oficialul FSIA.

Lanturile de fast food: Suntem condusi de politicieni fara spirit antreprenorial

Lanturile de fast food: Suntem condusi de politicieni fara spirit antreprenorialIn conditii de criza, cand trebuie incurajata productia locala si investitiile, introducerea unor taxe suplimentare este o masura disperata, in contradictie cu solutiile viabile pentru relansarea economiei, considera reprezentantii marilor retele de fast food din Romania. “Acesti politicieni care ne conduc nu au pic de spirit antreprenorial si nu realizeaza ca pe timp de criza trebuie sa incurajezi productia, nu importurile.

Intr-o situatie economica dificila, statul trebuie sa sprijine antreprenorii deja existenti si sa incerce atragerea altor investitori, dar marind taxele se infaptuieste contrariul”, a declarat, pentru Wall-Street, Cora Stolz (foto), director general Gregory’s Romania.

De aceeasi parere sunt si reprezentantii Snack Attack, care nu exclud nici ipoteza unui zvon aruncat in piata pentru a crea panica. “Daca va fi sa intre in vigoare acest proiect este doar de fatada o solutie a Statului, banii provenind tot din mediul privat. Cred insa ca este doar un zvon aruncat pentru a face valva. Am incercat sa luam legatura cu reprezentanti ai Ministerului Sanatatii care sa ne dea mai multe detalii, insa nimeni nu prea stie nimic pe acolo”, a explicat Oana Negru, marketing manager al Snack Attack, care a adaugat ca atunci cand va avea toate datele necesare va putea vorbi despre masurile pe care le va lua compania pe care o reprezinta.

Nici oficialii lantului de restaurante Kentuky Fried Chicken (KFC) Romania nu par a sti foarte multe detalii despre acest proiect. “Nu stim exact pe cine si in ce masura vizeaza aceasta initiativa. Va fi interesant de aflat criteriul de clasificare al produselor fast-food. Pana nu avem toate datele, nu stim daca suntem vizati sau nu”, a adaugat si Carmen Lupulet, marketing manager KFC Romania.

In cazul in care se vor clarifica toate asptectele acestui proiect si va fi legiferat, una dintre masurile pe care le-ar putea lua lanturile de restaurante este majorarea preturilor. “Cred ca multe lanturi de fast food vor creste preturile pentru a acoperi costurile cu aceasta taxa. In ceea ce priveste Gregory’s, nu vom majora preturile daca aceasta taxa va deveni realitate, ci vom schimba strategia de marketing pentru a avea profit din volum, nu din pret”, a mai adaugat sefa Gregory’s.

Chiar si asa, lanturile de fast food nu asteapta o scadere a numarului de clienti. “Asa cum fumatorii nu se lasa de fumat, chiar daca pachetul ar ajunge la 20 de lei, asa nici consumatorii de fast food nu vor renunta la aceste produse”, este de parere reprezentanta Snack Attack.

Cum aceasta taxa se va aplica si producatorilor de bauturi racoritoare, produse de patiserie-cofetarie, snacksuri, chipsuri, este posibil sa asistam si la inchiderea productiei din Romania a unor multinationale. “Nu cred ca pe zona de fast food vom asista la inchideri pentru ca marile lanturi de restaurante precum Mc Donald’s au deja spatiul achizitionat si au preturi scazute, iar o usoare crestere a tarifelor nu ii va goni pe consumatori. Cu siguranta insa, vom asista la inchiderea unor unitati de productie, cum ar fi, de exemplu, producatorii de bauturi racoritoare”, a mai spus Cora Stolz.

Carmen Friptu, director general al lantului de cofetarii si produse de panificatie Ana Pan, declara ca intr-o economie in suferinta cresterea preturilor ca urmare a introducerii acestei taxe nu este recomandata.

“Ideea de a avea grija de sanatatea populatiei este laudabila, insa aplicarea acestei taxe poate avea consecinte nepotrivite. In primul rand, ar putea duce la cresterea preturilor si implicit la scaderea vanzarilor in conditiile in care puterea de cumparare a populatiei este redusa in aceasta perioada. Noi folosim ingrediente naturale, insa este foarte greu sa le mentii la un nivel de pret accesibil pentru cat mai multe categorii”, spune Carmen Friptu.

Aceasta considera ca Romania nu este pregatita pentru introducerea taxei pe fast-food. “Aceasta taxa putea fi amanata pe mai tarziu. Romanii nu sunt pregatiti pentru aceasta masura. Primeaza educatia poporului in privinta sanatatii, nu introducerea multor taxe”, conchide Friptu.