Preturi intre 800 si 2.500 euro

Preturi intre 800 si 2.500 euroCroitoria de lux Zenonni Su Misura este un business 100% romanesc lansat in 2005, odata cu semnarea intelegerii cu cei de la Ermenegildo Zegna privind aducerea colectiilor de tesaturi si croit dupa modelul sartoriilor din Italia (croitorii de lux, unde se lucreaza manual, doar la comanda, astfel ca produsul final este unicat si personalizat). Atelierul se adreseaza barbatilor si, pe langa producerea de costume si camasi exclusiv la comanda, ofera clientilor atat consiliere vestimentara, cat si servicii post vanzare.

"Zenonni are trei proprietari, iar ideea deschiderii acestui tip de afacere ne-a venit calatorind prin Europa. Noi am lucrat anterior in domeniu si, in plus, am vazut ce presupune un serviciu la un asemenea standard de calitate in tari precum Italia, unde acest model de business functioneaza de zeci de ani", isi aminteste Ciprian Vlad (foto), unul dintre proprietarii Zenonni si administratorul afacerii.

De asemenea, el marturiseste ca, atunci cand au creat business-ul Zenonni, si-au propus un orizont de timp foarte indelungat pentru a dezvolta brandul, un atelier la care sa apeleze si copiii clientilor actuali.

Zenonni Su Misura are 15 angajati, printre care se numara croitori, un designer si trei consilieri in imagine care se intalnesc cu clientii si ii asista in alegerea facuta. Ciprian Vlad considera ca procesul de consiliere este foarte important deoarece este dificil pentru cineva care nu are cunostinte in domeniu sa aleaga intre mii de tesaturi si nu toti barbatii isi dau seama ce li se potriveste sau ce se potriveste mai bine cu modelul ales.

Asadar, serviciul este amplu si presupune o serie de etape care trebuie urmate in realizarea produsului final.

Procesul incepe cu o sesiune de consiliere vestimentara, urmeaza alegerea, se da comanda de tesaturi la furnizorii din strainatate, se fac probe intermediare - numarul probelor difera de la un client la altul in functie de modelul ales si de cum considera croitorul ca este nevoie, insa de cele mai multe ori este nevoie de 1-2 probe pentru un costum -, se face produsul si se livreaza. Clientul poate veni oricand sa aduca produsul, costumul sau camasa, in cazul in care masurile lui sufera modificari si se fac schimbarile, fara a se percepe niciun tarif.

"Lucram doar pe baza de comenzi, asa ca nu avem in atelier stocuri de tesaturi sau costume deja croite, ci doar cataloage, mostre si costume sau camasi de proba sau de prezentare", declara Vlad.

Nici nu ar fi posibil acest lucru intrucat, in showroom-ul Zenonni, clientii au de ales intre mii de stofe sau materiale pentru camasi importate de la producatori precum Zegna, Loro Piana, Cerutti sau Agnona si de putine ori se intampla sa se croiasca doua costume cu aceleasi materiale.

Acesta este si principalul element care, in viziunea lui Ciprian Vlad, diferentiaza businessul sau de celelalte existente pe piata costumelor de lux create la comanda: "Avem o relatie mai flexibila cu cei care ne trec pragul, iar majoritatea costumelor se fac la noi in atelier. Rareori apelam la sartoriile din Italia cu care avem un contract de colaborare, spre deosebire de Casa Frumoasa, unde o mare parte din costume se fac in afara tarii".

In ceea ce priveste atragerea clientilor, Vlad considera ca in afaceri de acest tip, cea mai buna publicitate este lucrul bine facut si, implicit, recomandarile din partea clientilor brandului - un aspect cu doua taisuri: "Produsul finit trebuie sa fie perfect pentru client deoarece, la fel cum un client multumit aduce cu sine alti clienti, un client nemultumit poate sa genereze pierderi".

Printre clientii se numara diplomati, antreprenori si manageri sau expati, proportia romanilor care apeleaza la serviciile atelierului fiind de 80% din totalul clientilor. De asemenea, Ciprian Vlad adauga faptul ca Zenonni are un grup de clienti la Viena, care fac comenzi o data la doua-trei luni si, mai nou, clienti din Sofia si Budapesta.

In stabilirea pretului unui costum realizat la comanda intervin o serie de variabile printre care se numara modelul ales, tesatura, nasturii, precum si alte detalii, care duc la o valoare ce variaza intre 800 si 2.500 de euro.

"Pretul mediu se situeaza in jurul a 1.000 de euro, insa, cele mai scumpe costume, din tesaturi speciale, ajung si la preturi de 2.500 euro".

2010, anul consolidarii

2010, anul consolidariiChiar daca business-ul se adreseaza unor clienti cu venituri mari, criza financiara s-a facut simtita si la Zenonni, mai ales in lunile ianuarie-aprilie ale anului trecut: cifra de afaceri s-a erodat cu 30% in 2009 fata de anul precedent.

"Prima parte a anului, perioada de debut a crizei, a fost si cea mai dificila de la momentul in care am lansat afacerea, in 2005. Toti clientii, in majoritatea lor manageri de companii sau proprietari de afaceri au avut un moment de ezitare in ceea ce inseamna investitiile, chiar si in propria imagine. Nu stiau la ce sa se astepte, cum va evolua criza, asa ca au fost mai rezervati in a face orice fel de cheltuiala", spune Vlad.

Conform semnelor din primele trei luni ale lui 2010, Vlad estimeaza ca, in acest an, valoarea vanzarilor va ajunge la nivelul din 2008.

Totodata, el considera ca, daca perioada de dinainte de criza insemna dezvoltarea afacerilor, iar anul trecut a fost al restructurarii profunde, anul 2010 va fi unul rezervat, un an al consolidarii afacerilor. "In plus, nu cred intr-un boom economic in urmatorii 2-3 ani si crede ca nu vom mai reveni vreodata pe cresterea dinainte de criza".

"Vom fi mai degraba martorii unei cresteri moderate, in timp, la fel ca cea a firmelor mari din strainatate, unde o marja de profit de 5% peste rata dobanzii bancare inseamna un profit bun si acceptat de orice antreprenor. Nu mai sunt bazele unui boom economic si vom trece intr-o faza de dezvoltare lenta", adauga managerul.

Pe langa obiectivul de a atinge o cifra de afaceri egala cu cea din 2008, Zenonni a facut primii pasi pentru a inaugura in aceasta toamna o frizerie pentru clienti, la acelasi nivel de calitate ca si celelalte servicii pe care le ofera.

Tot anul acesta, atelierul si-a completat oferta de produse la comanda cu pantofi, care nu se produc insa in Romania, ci in Italia. La fel ca in cazul costumului, pantoful poate fi facut atat made to measure (se alege masura, modelul si, eventual, pielea), cat si bespoke (se genereaza un calapod special pentru fiecare client, la fel ca in cazul tiparului pentru costum).


Elemente specifice ale acestei afaceri

Elemente specifice ale acestei afaceriO astfel de afacere are elemente specifice, astfel ca cererea si productia de costume variaza de la o perioada la alta. Sezoanele in acest business depind de cele ale firmelor care furnizeaza tesaturile si care, in general, incep sezonul de iarna la sfarsitul lunii august, iar colectiile pentru primavara-vara debuteaza in ianuarie.

"Lunile cele mai bune sunt martie-iunie. Luna august este o luna in care oprim lucrul, nu producem si nici nu luam comenzi; este luna in care toata lumea este in concediu, dar este si luna in care partenerii cu care lucram noi isi intrerup activitatea si fac trecerea de la un sezon la altul", spune administratorul Zenonni.

Luni in care se lucreaza la capacitate maxima mai sunt si octombrie, noiembrie, decembrie - in total, sase luni de foc continuu pe an si sase luni mai moderate.

Lucrand manual, Zenonni are o capacitate limitata fizic de 30-40 de costume pe luna, iar daca numarul comenzilor depaseste aceasta valoare sunt trimise la o sartorie din Italia: "Avem un contract de colaborare cu o croitorie de lux care lucreaza la acelasi standard de calitate, asa ca trimitem acolo comenzile si masurile, costumul se croieste, se intoarce in Romania pentru probe si tot asa".

Ciprian Vlad spune ca aceste situatii apar din cauza lipsei de specialisti din Romania intrucat profesionistii in domeniu au acum varste inaintate, de peste 60 de ani. El adauga faptul ca numarul celor care cunosc intr-adevar arta de a lucra un costum manual este foarte redus pentru ca traditia s-a pierdut in vremea comunismului, cand croitorii lucrau strict pe partea de industrie, de loan.

"Acum nici macar nu exista la noi in tara o scoala care sa-i instruiasca dupa vechile tehnici, pentru ca azi un costum lucrat manual se face la fel ca acum 50 de ani. Este adevarat ca au aparut tehnologii noi care vin in ajutor dar, in mare, se lucreaza la fel".

O alta dificultate pe care o identifica pe aceasta piata este lipsa educatiei vestimentare a barbatului din Romania si spune ca nu ne comparam inca cu nivelul de cultura vestimentara a celor din vest. Primul exemplu pe care ni-l ofera in acest sens este Italia, unde barbatii apeleaza frecvent la astfel de servicii, iar intr-un oras precum Milano exista chiar sute de sartorii/croitorii de lux.


Cum recunoastem un costum de calitate?

Cum recunoastem un costum de calitate?Nasturii costumului

In general, nasturii din plastic apartin unui costum achizitionat din magazin, unui costum mediu sau low profile. Un costum de calitate are nasturii din os sau din corn. In afara de calitate, acest detaliu prezinta si un alt avantaj – al rezistentei in timp.

Nasturii de la manseta sacoului

Pentru cunoscatori, acesti nasturi reprezinta un detaliu care face diferenta intre un costum de calitate si un costum obisnuit. La un costum normal nasturii de la manseta sacoului au doar rol decorativ, ei nu se deschid, in timp ce la un costum de calitate, acesti nasturi se deschid, prezinta butoniere adevarate.

Un purtator al unui costum de calitate, va lasa intotdeuna primul nasture deschis, ca un detaliu subtil de a scoate in evidenta calitatea costumului pe care-l poarta. Aceasta este o obisnuinta normala in purtarea costumului pentru cunoscatorii si purtatorii costumului de calitate.

Nasturii pentru un astfel de costum sunt cusuti manual. Acest procedeu ofera o rezistenta indelungata in timp atat la purtare cat si la intretinerea costumului.

Butonierele costumului.

Butoniera costumului de calitate este un alt detaliu de personalizare al unui astfel de costum. Este o butoniera cusuta manual cu ata din matase.

Realizarea butonierelor pentru o haina de costum Zenonni implica cateva ore de lucru manual pentru coaserea lor. Este un detaliu foarte apreciat pentru purtatorii costumelor la comanda si un atribut de nelipsit pentru un costum la comanda.

Un sfat util de la Ciprian Vlad pentru doritorii unui costum la comanda: verificati detaliile viitorului costum si puneti intrebari despre butoniere, nasturi, personalizare, captuseala.

Captuseala costumului


Un alt element definitoriu pentru un costum de calitate este captuseala.

E bine de stiut ca, in cazul unui costum la comanda, pe langa posibilitatile de alegere care se refera la model, stil, tesatura sau nasturi, puteti opta si pentru captuseala costumului.

Captuseala este realizata din cupro sau bemberg, este antistatica si rezistenta la tempeaturi inalte. Acest material are rolul de a conferi corpului un confort termic adecvat. O astfel de captuseala ofera senzatia de prospetime si usurinta in purtare pentru costum. Elimina senzatia de umiditate permitand corpului sa respire.

Costumul Zenonni in cifre:

- numarul de ore de lucru manual: 50 ore sau chiar mai mult pentru costumele complexe;
- numarul de piese al unui costum barbatesc: aproximativ 100 de piese componente;
- probe necesare: 2-3 pentru costum in cazul unui client nou;