Cine se mai extinde

Cine se mai extindeDupa intrarea H&M pe piata locala, consultantii imobiliari nu se asteapta ca alte nume importante sa-si anunte venirea in Romania, insa retailerii deja prezenti vor urmari sa isi consolideze pozitia pe piata si sa acopere principalele orase. Pentru un retailer puternic, nu are sens prezenta in Romania cu doar patru-cinci magazine si exista presiune pentru da deschide noi unitati, spune Razvan Sin (foto), seful departamentului de retail al companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.

“Cu toate ca nu vom vedea nume noi in 2011, lanturi de magazine precum Inditex (n.r: proprietarul Zara), H&M, C&A sau New Yorker vor anunta deschideri in orasele in care nu sunt prezente”, subliniaza el.

Tot pe extindere mizeaza si consultantii Jones Lang LaSalle, care observa un interes mai ridicat fata de 2010 in toate domeniile de activitate: alimentar, fashion, dar si electrocasnice, unde dupa o perioada extrem de dificila retailerii au reinceput sa semneze noi contracte de inchiriere. “Ca si in 2010, marile branduri internationale vor continua sa fie cei mai activi jucatori datorita sustinerii de care beneficiaza”, este de parere Andrei Vacaru, senior consultant in cadrul Jones Lang LaSalle.

Pe langa domeniile alimentar, Do It Yourself (DIY) si fashion, 2011 va aduce o continutate si in ceea ce priveste extinderea retelelor de retaileri din sport, leisure si farma. “Este vorba despre jucatori cu unitati deja deschise in majoritatea centrelor existente si care, in a doua parte a anului trecut, au inceput sa caute activ noi locatii. Livrarile reduse i-au orientat catre centrele existente si care performeaza, mai ales ca in 2010 au inceput sa apara spatii libere in cadrul acestor mall-uri”, povesteste Ramona Marusac, senior associate in cadrul diviziei de retail a companiei Colliers International.


Cele mai cautate orase

Cele mai cautate oraseBucurestiul si orasele mari precum Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara sau Constanta vor ramane cele mai cautate de catre retaileri, spune Andrei Vacaru (foto), de la Jones Lang LaSale. “Discounterii, atat cei de food, cat si cei de fashion, se vor orienta si catre orase mai mici, mai ales unde competitia este redusa. Oferta de centre comerciale de calitate va influenta interesul retailerilor pentru anumite orase”, afirma consultantul.

Razvan Sin mentioneaza orasele deficitare din punct de vedere al ofertei de spatii comerciale moderne, precum Galati sau Ploiesti. In ceea ce priveste Capitala, el este de parere ca in zona de est, care adaposteste mai multa populatie decat un oras mare din provincie, oferta de spatii comerciale ramane scazuta in raport cu cererea.

Avantajele Bucurestiului si ale oraselor cu peste 200.000 de locuitori sunt date de faptul nu sunt foarte aglomerate ca numar de mp de retail/cap de locuitor, dar si de veniturile medii mai mari fata de restul tarii, adauga si Ramona Marusac, de la Colliers.

Recent, retailerul olandez C&A a anuntat ca va deschide in luna aprilie un magazin in centrul comercial Family Center din Botosani. Germanii de la Deichmann au deschis la sfarsitul lunii noiembrie un magazin in Iulius Mall Cluj-Napoca, in vreme ce H&M a semnat un parteneriat pentru a deschide trei magazine in mall-urile Iulius din orasele Timisoara, Cluj-Napoca si Iasi.



Ce solutii au retailerii

Ce solutii au retaileriiPrincipalele proiecte in care se pot extinde retailerii in acest an raman centrele comerciale existente, dat fiind numarul redus de mall-uri si parcuri de retail care urmeaza sa fie deschise in 2011.

“La sfarsitul anului 2010, rata de neocupare in centrele comerciale din intreaga tara ajungea la o medie de 12%, fiind usor mai scazuta in proiectele din Bucuresti si mai ridicata in restul tarii. Evident, retailerii preferate centrele comerciale din Bucuresti si din orasele mari care au demonstrat deja ca performeaza”, precizeaza Ramona Marusac (foto), de la Colliers.

Aceste mall-uri sunt insa si cele cu ratele de neocupare cele mai scazute, adauga ea, lucru care face ca in majoritatea cazurilor retailerii sa nu poata impune conditiile, ci sa existe un dialog deschis intre proprietari si aceastia pentru a ajunge la un consens.

Pe de alta parte, Andrei Vacaru spune ca retailerii puternici pot lua locul altora pe care, dupa mai bine de doi ani de criza, proprietarii de mall-uri sunt fericiti sa ii inlocuiasca. “Unii dintre retaileri continua sa ceara conditii foarte dure, insa tranzactiile incheiate in ultima perioada au creat precedente care au dus la o stabilizare a nivelului la care se semneaza contracte”, afirma specialistul Jones Lang LaSalle.

In acest an, stocul de spatiu de retail modern din Romania ar putea creste cu 230.000 mp prin proiecte precum Palas Iasi, Maritimo Shopping Center Constanta, prima faza a proiectului Colosseum Bucuresti si extinderea proiectului Baneasa Shopping City, potrivit declaratiilor recente ale companiei CBRE. Alte proiecte care urmeaza sa fie finalizate sunt Oradea Shopping City, Uvertura City Mall Botosani, Vitan Outlet Bucuresti, Policolor Shopping Center si Electroputere Shopping City Craiova.


De ce sa te extinzi in 2011

De ce sa te extinzi in 2011Principalul avantaj pe care il au retailerii in 2011 este faptul ca pot obtine spatii bune in cele mai de success centre comerciale din tara in conditii atractive, spre deosebire de acum doi-trei ani, cand astfel de spatii erau aproape imposibil de obtinut, afirma Andrei Vacaru, de la Jones Lang LaSalle.

“Estimarea noastra este ca in urmatoarele 12 luni ratele de neocupare in centrele comerciale dominante vor scadea, ceea ce va duce si la o usoara inasprire a conditiilor financiare solicitate de proprietari. Centrele comerciale care se confrunta cu mari dificultati vor continua sa acorde facilitati importante, dar chiar si in aceste conditii vor avea dificultati in a atrage noi chiriasi”, detaliaza consultantul.

Punctul sau de vedere este sustinut si de Ramona Marusac, care considera ca daca in 2009 avantaje precum chirii reduse sau chiar procentuale, contributii la amenajari si perioade de chirii gratuite erau o practica larg intalnita pe piata, sfarsitul lui 2010, prin livrarile limitate de noi centre precum si diferentierea clara a proiectelor performante de cele mai putin peformante, au adus o schimbare in modul de acordare a facilitatilor pentru chiriasi.

“Centrele comerciale situate in orasele mici, cu o concurenta ridicata si o rata de neocupare peste medie acorda in continuare astfel de stimulente, in timp ce in cazul mall-urilor ce performeaza astfel de avantaje sunt din ce in ce mai putine”, a incheiat reprezentantul Colliers.