Al doilea om recrutat la Connex si UPC Romania

Al doilea om recrutat la Connex si UPC Romania“Telefonia mobila mi se parea fascinanta, pur si simplu atunci se lansa. Ma atragea ideea de start-up, de a pune bazele si de a fi undeva de la inceput si asa am ajuns in telecom. Si evident ca telecomul, ca om de marketing, este fascinant pentru ca lucrurile se schimba atat de repede incat nu te vei plictisi niciodata in acest sistem”, povesteste, pentru Wall Street, Raluca Milin, fostul director de marketing si vanzari al UPC Romania, unul dintre cei mai mari operatori telecom pe piata, despre ceea ce a atras-o la Connex (Vodafone Romania), acolo unde s-a angajat in 1996, cand inca era studenta la facultate.

Spre deosebire de foarte multi manageri de multinationale care aleg la un moment dat sa deschida un business propriu bazandu-se pe experienta acumulata in ani de zile in corporatii, Raluca Milin mai are un avantaj: atat Connex, cat si UPC Romania erau afaceri abia lansate atunci cand antreprenoarea s-a angajat in aceste companii.

“Am fost al doilea angajat la Connex. Practic, a fost un start-up, poate unul dintre cele mai frumoase din Romania si a fost marele meu noroc ca am fost recrutata ca asistenta in departamentul de marketing al Connex. Am trecut prin marketing, PR, evenimente, publicitate, corporate affaires cu niste bugete senzationale pentru un tanar de 23-24 de ani. Iar canadienii (n.red compania canadiana Telesystems International Wireless detinea in Romania firma MobiFon care opera brandul Connex) au fost o scoala minunata pentru ca aveau o atitudine pozitiva pe care noi nu o aveam si pentru ca ne-au dat foarte multe traininguri. Cred ca nicaieri in lume nu ti se dau atatea oportunitati cate am primit noi. Practic, intr-un an, doi am schimbat patru, cinci pozitii, mereu avansand. Si fiind putini angajati, lucram direct cu directorul executiv de la acea vreme, Alex Tolstoi. Usor, usor s-a transformat intr-o corporatie, dar la inceput Connex a fost foarte antreprenorial, cel putin trei, patru ani”, spune Milin.

Pentru ca intre timp Connex se transformase intr-o companie foarte mare, managerul a hotarat sa plece.

"Cautam un start-up”, spune Milin pe scurt.

A ajuns astfel sa fie in echipa lui Richard Anderson, cel care din 2.000 si pana anul trecut a fost directorul general al UPC Romania, la acea vreme, americanul dorind sa lanseze compania pe piata locala.

Si la UPC a fost tot al doilea angajat, dar, spre deosebire de Connex, aici Raluca Milin s-a ocupat si de vanzari, nu doar de marketing.

“Am construit UPC si am vrut sa facem o companie orientata catre consumatori pentru ca UPC s-a format din achizitia a sapte, opt retele de cartier mai mici. Apoi au urmat lansarea Internetului, a telefoniei, achizitia Astral, care a fost o lectia extraordinara de management si coordonare, iar ultimul pas a fost televiziunea digitala”.

Milin: Am plecat intr-un domeniu mult mai feminin

Milin: Am plecat intr-un domeniu mult mai femininDupa 15 ani in care a lucrat la Lindas (in prezent Lowe&Partners, una dintre cele mai importante agentii de publicitate din Romania), Connex si UPC a simtit nevoia sa se retraga din telecom, unul dintre cele mai competitive domenii din economie, pentru a avea mai mult timp pentru familie, dar si pentru conducerea unui business lansat impreuna cu sotul sau.

“Telecomul este o piata efervescenta, mereu vor fi lansari noi, promotii, va veni IPTV-ul de la Romtelecom, deci telecomul mereu va fi o zona interesanta si de formare a oamenilor, dar, ca orice om, dupa 15 ani de corporatie in care am facut ceea ce mi-am propus in facultate - sa fiu printre primii oameni intr-o companie, sa fac parte din boardul unei companii, sa fac marketing si vanzari -, acum urmatorul pas este sa fiu in zona antreprenoriala”, spune Milin.

Imediat dupa ce a demisionat de la UPC a preluat conducerea Sensio, o companie care comercializeaza mobilier pentru HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele), pe care a lansat-o in aceasta primavara impreuna cu sotul ei, Serban Ciusca, proprietarul agentiei de comunicare Tabasco si Ciusca si fostul presedinte al ARBOmedia, una dintre cele mai importante regii de vanzare de publicitate pe piata locala.

“Am plecat intr-un domeniu total diferit de telecom pentru ca vreau sa folosesc cunostintele mele de marketing intr-un domeniu total diferit, intr-un domeniu mult mai feminin, care are legatura cu designul, dar mai ales cu starea de bine. In acesti ani in care am muncit, ne-am dat seama calatorind ca este foarte important sa te relaxezi si succesul sta in puterea de a ne relaxa. Generatia noastra in ultimii 20 de ani a fost cam fugarita. Noi toti am visat sa ne facem o casa, sa avem o masina, familie, sa calatorim pentru ca inainte nu am avut. Acum, dupa 20 de ani, a venit momentul sa ne mai uitam si in sufletul nostru si sa facem lucruri care sunt mai aproape de noi si care poate nu mai sunt atat de orientate catre bani, cifre si grafice”, povesteste Raluca Milin, in prezent managing partner al Sensio.

Compania lansata in martie cu o investitie initiala de 100.000 de euro, intre timp fiind investiti alti 150.000 de euro, importa mobilier pentru HoReCa, ofera consultanta de mobilare si asigura servicii de design interior, clientii-target fiind antreprenorii care deschid cafenele, baruri, restaurante, arhitectii, dar si companiile care lanseaza businessuri in acest domeniu.

„Este o afacere pornita din experiente personale mai putin placute legate de mobilier, dar si pentru ca in acest moment nu exista un nume puternic in aceasta zona. Sunt in domeniul rezidential, cel de birouri, dar in zona de cafenele, restaurante, spatii publice nu exista niciun nume si decizia a venit atat din placerea noastra, dar si din nevoia pe care am gasit-o pe piata”, spune Milin despre afacerea a carei idee i-a venit anul trecut in vacanta.

Daca initial Milin si sotul ei doreau ca Sensio sa se adreseze segmentului de lux, aparitia crizei i-a determinat pe cei doi sa se adapteze cerintelor pietei.

“Clientii cumpara piese medii, dar si mai scumpe: de exemplu, in loc sa ia 20-30 de scaune de 300 de euro, iau scaune de 60-100 de euro si cateva mai scumpe, de 500 de euro”, explica managerul, adaugand ca 90% dintre piesele de mobilier sunt din Italia, restul provenind din Grecia si Romania.

Desi piesele din Italia sunt cunoscute ca fiind de calitate, acesta a fost uneori si un dezavantaj pentru ca, dupa cum spune Raluca Milin, foarte multi potentiali clienti care acceseaza site-ul, cand vad ca majoritatea produsele sunt din Italia sunt tentati sa renunte la a cumpara un produs din cauza mentalitatii ca mobila italiana este scumpa.

“Italienii sunt extrem de competitivi si produsele pot fi foarte ieftine, preturile mari sunt din cauza adaosului comercial, iar clientii se mira cand vad ca preturile pot fi mici”.

Daca in martie, odata cu lansarea companiei, Milin si sotul ei estimau ca vor inregistra o cifra de afaceri de 1,5-2 milioane de euro in 2009, criza a facut ca in acest moment businessul preconizat sa fie intre 750.000 si 1 milion de euro, pentru 2010 Milin dorind obtinerea de profit.

“Piata a fost destul de restransa. Am fi inregistrat atat daca erau mai multe hoteluri”, a spus managerul, adaugand ca 60-65% din afacerile companiei care are sapte angajati si trei colaboratori provin din segmentul de restaurante si cafenele.

Pentru ca isi doreau sa aiba succes, dar nu cunosteau piata, Milin si Ciusca au angajat un director comercial care lucreaza de 15 ani in domeniu.

Pana acum printre clientii Sensio s-au numarat cafenelele Testa Rossa din Liberty Mall si Baneasa Shopping Center, cafeneaua Cup&Cino, restaurantul Loly Pop, Clubul Elements (Bucuresti), Coffee Bar Society (Piatra Neamt), in urmatoarea perioada urmand ca mobilierul companiei sa fie vazut si in restaurantele Casa di David si Azzurro, cafenelele Boutique du Pain si High Heels si gelateria Casa di Luigi.

Si alte business-uri, in plan

Si alte business-uri, in planPlanurile fostului marketer de telecom nu se opresc aici pentru ca, desi spune ca acest business ii va ocupa timpul 100%, Raluca Milin vrea ca, in urmatoarele luni, sa lanseze alaturi de prietena ei, avocatul Alina Rosca, franciza EIB International, o companie germana care consiliaza de peste 30 de ani parintii care isi doresc sa aleaga un liceu in strainatate pentru copii.

“Ne adresam parintilor si copiilor intre 10-13 ani care vor sa faca fie toti anii de liceu, fie ultimii doi ani, inainte de facultate, in afara tarii, pentru a avea acces la facultati prestigioase. Stim cu totii ca daca vrei poti sa fii la facultati din strainatate, dar daca vrei la facultati prestigioase ai nevoie macar de un an pregatitor in afara tarii, daca nu de ultimii doi ani de liceu”, spune Milin.

Daca pentru EIB International are de gand sa se ocupe de promovare, managementul fiind asigurat de prietena ei, in cazul in care va mai avea timp, iar economia o va permite, Raluca Milin are de gand sa infiinteze si alte afaceri.

“Cu siguranta, vom mai lansa businessuri, dar nu cred ca in 2010. Vor fi tot in zona de relaxare, credem ca este o lipsa cronica in Romania de locatii in care sa te simti bine. Poate un complex de turism, un hotel“, incheie antreprenorul.