WS: Care sunt cele mai importante trei lucruri pe care un primar general ar trebui să le realizeze în București?

Felix Tătaru: Un primar general ar trebui să aibă viziune în dezvoltarea orașului în linie cu revoluția digitală care transformă toată societatea. De asemenea, acesta trebuie să creeze o stare de bine pentru membrii comunității în vederea dezvoltării și împlinirii personale a acestora, prin creșterea continuă a standardelor de civilizație. Nu în ultimul rând, un primar general trebuie să dezvolte spiritul antreprenorial și participativ al cetățenilor.

WS: Care ar trebui sa fie principalii piloni de acțiune pentru mediul de afaceri din Capitală?

În contextul alegerilor locale din 2020, antreprenorul Felix Tătaru enumeră câteva direcții care ar trebui să se transforme în principalii piloni de acțiune pentru mediul de afaceri din Capitală:

  • Conectarea sistemului de educație la nevoia pieței forței de muncă;
  • Armonizarea mobilității forței de muncă și a programului angajatorilor din tot orașul pentru fluidizarea traficului;
  • Facilitarea formării de consorții între marile companii pentru se realiza proiecte mari cu impact pe termen mediu și lung;
  • O campanie internațională pentru turism în București, care implică și crearea de produse turistice (ex: festivaluri, introducerea Bucureștiului în circuite europene de turism, competiții sportive etc)

WS: Care sunt cele mai importante atribuții pe care trebuie să le îndeplinească autoritățile locale în relație cu mediul de afaceri?

Felix Tătaru: Primul lucru care trebuie clarificat este mentalitatea din care s-a creat cadrul legal actual. Conform legii actualizate chiar anul acesta, nu există niciun capitol distinct legat de atribuții în relația cu mediul de afaceri. Companiile reprezintă motorul de dezvoltare al oricărei comunități. Venituri considerabile la bugetul local sunt obținute direct de la companii. Legea actuală pune accent mai ales pe relația cu cetățenii, trădând o lipsă de viziune a legiuitorului privind contribuția esențială pe care mediul de afaceri o are la dezvoltarea oricărei comunități și prosperitatea cetățenilor.

Bunăstarea cetățenilor a crescut semnificativ în acele localități în care mediul de afaceri a fost stimulat să investească

Aproximativ 4 din 5 angajați în România lucrează în mediul privat. Din fericire, lipsa unui cadru legal nu i-a împiedicat pe mulți dintre primarii cu vocație antreprenorială să facă mediul de afaceri prioritatea numărul 1 al mandatelor lor. Stimularea investițiilor în localitățile pe care le conduc, digitalizarea aparatului administrativ și a serviciilor publice (lucru care contribuie la reducerea birocrației și mai multă transparență), armonizarea sistemelor de educație locale cu nevoile acestor afaceri, stimularea sporului demografic, promovarea la scară națională sau internă (după caz) a localității sunt câteva dintre atribuțiile pe care orice primar vizionar ar trebui să și le asume în relație cu mediul de afaceri.

Se vede clar că bunăstarea cetățenilor a crescut semnificativ în acele localități în care mediul de afaceri a fost stimulat să investească și să se dezvolte. În același timp, în toate localitățile sărace, dependente de bugetul de stat sau de taxele plătite de persoanele fizice, se confirmă lipsa de viziune antreprenorială și leadership a primarului.

WS: Ce a mers bine în mandatul actualului primar, Gabriela Firea?

Felix Tătaru: În percepția mea, în ultimii 4 ani în București s-au întâmplat următoarele lucruri bune. Protecția socială de genul încurajării natalității, consolidarea și repararea fațadelor a peste 200 de clădiri, organizarea de festivaluri și evenimente (Festivalul Luminii), stimularea mobilității ecologice.

În rest, au fost inițiate multe proiecte importante care, din păcate, au fost blocate, dar cauzele pentru care s-a întâmplat acest lucru nu țin loc de scuze.

„Alegeri locale 2020: promisiuni versus așteptări” este proiectul editorial lansat de wall-street.ro, în care stăm de vorbă cu candidații la primărie din țară, pentru a afla ce promit, dar și cu antreprenorii din orașele României, pentru a scoate la iveală nevoile mediului de afaceri.