1. Industria de software

Industria de software, și în particular, cea care dezvoltă aplicații business care îți pot crește productivitatea acasă, înregistrează evoluții "triple digit” în această perioadă.

App Annie, software de monitorizare a aplicațiilor pe diferite regiuni ale lumii, a notat că în Italia au explodat download-urile de aplicații business în luna februarie, marcându-se astfel ”cea mai solidă săptămână pentru aplicații de business în istoria Italiei”. Tendința este similară și în China, pe categoria business.

Microsoft a transmis că download-ul de software pentru apeluri și videoconferințe a crescut, doar în luna ianuarie, cu 500% în China. Evoluții similare au loc și pentru companii precum Google, Zoom sau Slack, un sistem de chat pentru business-uri folosit pe scară largă și în România.

Nu doar această industrie va beneficia, însă. Platformele de jocuri video precum GOG.com sau Steam ar putea înregistra creșteri, deși, per total, industria de jocuri video este negativ afectată de coronavirus – evenimente majore precum E3 au fost anulate, iar dezvoltatorii care se bazează pe relații cu țările afectate întâmpină probleme.

2. Business-urile de livrări online

Glovo a transmis că și-a adaptat deja business-ul pentru a supraviețui și a crește în această perioadă – renunță la semnătura clientului, pune la dispoziția livratorilor dezinfectant, trece de la training tradițional la training online pentru angajați. În contextul în care din ce în ce mai mulți români lucrează de acasă, nu este de mirare că cererea pentru comenzi online crește.

În Marea Britanie, un studiu citat de presa locală arată că în februarie un sfert dintre consumatori au spus că evită să intre în magazine aglomerate, preferând să comande online produsele de care au nevoie. Vânzările din supermarket-urile fizice au scăzut cu 3,6% în februarie și restaurantele au fost și ele lovite cu o scădere de 6,4%.

British Retail Consortium arată că vânzările online de produse non-alimentare au crescut cu 3,6%, în timp ce produsele alimentare au crescut cu 1% - și era doar începutul epidemiei în Marea Britanie.

3. Conținutul digital și TV On Demand

Video streaming-ul este un business gigant și în creștere continuă. Veniturile în industrie ar urma să crească anul acesta până la 25,9 miliarde de dolari, evoluție cu 4,1%, și va depăși 30,4 miliarde de dolari până în 2024, conform Statista.

Un analist citat de Nasdaq.com se așteaptă ca cel mai mare jucător, Netflix, care are 167 de milioane de abonați și a generat 20 de miliarde de dolari în 2019, să își accelereze evoluția pe fondul coronavirus în trimestrul doi.

Astfel, Netflix ar urma să crească în trimestrul doi cu 3,8% în SUA și Canada față de aceeași perioadă a anului precedent, mai mult decât dublu față de așteptările inițiale, înainte de izbucnirea epidemiei. În restul țărilor, creșterea va fi și mai mare, de 30,9%, în creștere față de așteptările inițiale de 29,9%.

Motivele sunt simple – oamenii stau mai mult în case, anulează călătorii și întâlniri, așa că își vor îndrepta atenția către alte mijloace de a petrece timpul cât mai plăcut. De exemplu, vizionarea unui documentar despre virușii și epidemiile care au făcut istorie.

4. Companiile care se adaptează rapid pentru mediul online

Din ce în ce mai puțini oameni vor merge la sală în următoarea perioadă; la fel și în cazul business-urilor de yoga sau pilates. Se va limita contactul uman.

Astfel, următorul pas ar trebui ca acestea să transmită prin live streaming rutina de gimnastică/sport și închirierea de echipament sportiv pentru acasă – este un model urmat de Peloton. Compania a înregistrat o DUBLARE a business-ului în ultima perioadă, din ce în ce mai mulți oameni renunțând la a merge la sălile tradiționale și făcând trecerea la live streaming.

O perioadă de criză este, deci, și una în care te poți reinventa și chiar câștiga avantaj dacă, eventual chiar înainte de această perioadă, ai avut grijă să fii digitalizat. Fii agil și vei supraviețui. Adaptează-ți afacerea.

5. Farmaciile, producătorii de medicamente și de substanțe biocide

Vânzările de medicamente și de substanțe biocide/antibacteriene/dezinfectanți au explodat odată cu epidemia coronavirus. La fel, după cum au raportat sellerii, vânzările de măști de protecție. Tot ce ține de igienizare înregistrează evoluții pozitive ale vânzărilor. Partea negativă este că, mai ales în unele regiuni/zone, stocurile sunt insuficiente, producătorii nefiind pregătiți pentru o explozie atât de mare a cererii.

6. Platformele online de telemedicină

Multe spitale au intrat deja în carantină, unele private nu mai primesc suspecți de gripă, iar la urgențe este un haos generalizat. Astfel, un segment de piață care ar putea beneficia de creșteri este cel al telemedicinei, relativ nou în România.

Unul dintre jucătorii din piață este Doclandia, care reunește 1.200 de medici. Doclandia s-a adaptat rapid epidemiei și a transmis că telemedicina este singura variantă pe care medicii o au pentru a diminua riscurile. ”În prezent sunt înscriși pe Doclandia.ro peste 1.200 de medici care oferă consultații medicale online în diverse specialități. Potrivit companiei, doar o parte dintre aceștia au setate tarifele și programul. Pentru a crește disponibilitatea acestora, Doclandia.ro a notificat toți medicii înscriși, îndemnându-i să fie activi, iar echipa companiei a demarat discuții cu personal medical din toate specializările pentru a suplimenta afilierea de medici noi în această perioadă.

"Invităm medicii să se înscrie pe Doclandia.ro pentru a da amploare acestui mod simplu și eficient de a menține legătura cu pacienții. În cazul în care și România va fi declarată "zonă roșie" a pandemiei COVID-19, este vital să ne mobilizăm pentru a trece cu bine peste acest flagel. Consultațiile se oferă contra-cost, în intervalul orar și la tariful stabilite de fiecare medic. În situații de urgență precum cea pe care o trăim acum, apreciem disponibilitatea unor consultații pro-bono de la medicii dispuși să facă acest efort până situația revine la normal. Medicii sunt una dintre resursele vitale ale unei țări și le suntem recunoscători pentru munca neobosită și implicarea de care dau dovadă în aceste zile", a declarat Matei Țiboc, Fondatorul Doclandia.ro

7. Supraviețuitorii vor fi MULT mai înțelepți și mai puternici

Nu este neapărat o singură categorie, ci vom vorbi despre cei care vor ”ieși bine” din această criză/oportunitate. Mulți dintre ei vor fi mai inteligenți. MULT mai inteligenți.

Pentru început, multe afaceri vor fi mult mai deschise pe viitor să permită angajaților să lucreze de acasă – exact ce doresc cei tineri, ”generația digitală”. Angajatorii vor realiza că dacă oferă instrumentele și condițiile necesare, angajații pot decide unde și cum să lucreze – toți vor fi mai fericiți.

Virusul ne va fi învățat o altă lecție importantă: nu te mai baza pe un singur furnizor pentru afacerea ta. Diversificarea devine critică dacă gândești pe termen lung și vrei să depășești cu succes perioade dificile. Sigur, acele produse din China poate că sunt mai ieftine, dar dacă furnizorul este lovit de o criză, ce o să faci?

Încă o lecție pe care coronavirus ne-a amintit-o, într-un mod brutal după recesiunea din 2008, este ”cash is king” și vremurile bune nu țin la infinit. De fapt, vremurile bune sunt foarte fragile. Majoritatea business-urilor care au supraviețuit recesiunii de acum 10 ani au câteva lucruri în comun – au eficientizat business-ul, eliminat departamentele care nu erau vitale, însă au mai avut ceva important, în comun – cash. Atunci când ai bani în bancă poți să ai libertatea de a lua decizii și a face investiții esențiale, precum o restructurare și schimbare a strategiei în funcție de situație.

Ce industrii consideri că vor ieși cel mai bine din această criză?