Sa pornesti o afacere in industria de moda poate parea facil si fermecator, insa de multe ori acest lucru presupune sarcini total necreative si tehnice. Scoate-ti din cap ideea ca vei sta doar intr-un atelier de creatie si vei face schite si obisnuieste-te cu ideea ca vei avea de negociat cu furnizorii, vei cauta persoanele potrivite pentru productie si vei incerca toate modalitatile sa-ti promovezi brandul de fashion pe o piata destul de concurentiala si saturata.

Vrei sa afli mai multe despre industria de fashion? Fashion ROute, conferinta dedicata retailului de fashion si industriei textile, se reintoarce cu a treia editie pe 21 mai. Sub deviza Fashion Upgrade, Fashion ROute isi propune sa exploreze toate transformarile prin care industria trece si care este impactul acestora asupra pietei romanesti. Detalii, aici.

Antreprenor creativ sau creativ mai putin intreprinzator?

Sa-ti transformi pasiunea in afacere poate parea usor, dar inainte de a porni la drum, gandeste-te care iti sunt punctele forte si unde ai nevoie de ajutor. Designerii au de multe ori o viziune artistica mai putin ancorata in realitatea economica. Cred ca daca realizeaza articole si tinute aparte, acestea se vor vinde de la sine, fara niciun efort. Sunt foarte rare cazurile in care acest lucru se intampla, iar in prezent fara promovare niciun brand de fashion nu are succes.

Asa ca stabileste daca in cadrul afacerii te vei ocupa de partea artistica sau de management. Sunt doua directii total diferite si desi multe proiecte la inceput de drum au in spate o echipa restransa, iar antreprenorul este si partea creativa, pe termen lung este bine sa iei in calcul sa le separi. Ori te ocupi doar de zona creativa si atunci apelezi la o persoana care sa se ocupe de managementul businessul tau, ori incepi sa te formezi ca antreprenor si inveti ce trebuie sa faci pentru a porni o afacere. De-a lungul timpului, am vorbit cu mai multi designeri care marturiseau ca nu erau interesati de aspectele economice si de management ale afacerii lor, iar fara o persoana de incredere care sa se ocupe de aceasta zona nu ar fi reusit sa creeze un brand de fashion veritabil.

Productia: in-store sau externalizata?

Productia articolelor vestimentare este una dintre cele mai mari provocari pentru designeri, care de multe ori aleg sa se concentreze pe promovare sau vanzare si neglijeaza acest aspect. Desigur, nu poti vinde o colectie fara sa ai in spate stocuri, dar daca nu ai succes in vanzari, s-ar putea sa ramai cu un atelier plin cu haine. Invers, daca iti promovezi intens brandul, oferi preturi decente, iar clientela devine interesata, s-ar putea sa iti amagesti publicul livrandu-le produsele cu intarziere, din cauza ca nu ai estimat bine costul si timpul de productie.

Revenind, tine cont ca, indiferent daca alegi sa creezi in propriul atelier sau externalizezi productia, este important sa intelegi ce presupune procesul de productie, de la alegerea tesaturilor pana la stabilirea colectiilor.

Daca mergi pe varianta propriului atelier, s-ar putea sa te confrunti cu o lipsa uriasa de personal specializat, cu o fluctuatie foarte mare a acestuia si de o durata de productie relativ lunga. Acest lucru presupunand ca esti la inceput de drum si nu-ti permiti sa angajezi de mai mult de cateva croitori sau croitorese in atelier.

Daca alegi sa externalizezi productia, este esential sa stabilesti parteneriate de incredere cu fabrici si ateliere de productie pentru a fi permanent la curent cu etapele realizarii pieselor tale. Increderea este foarte importanta si in ceea ce priveste nivelul de calitate pe care il astepti de la fabrica respectiva, asa ca nu realiza niciun parteneriat cu o fabrica daca ai rezerve, chiar daca esti presat de timp. In acest fel te asiguri ca, indiferent de cate comenzi primesti, le vei putea onora fara amanari si intarzieri pentru clienti. In plus, daca stabilesti de la bun inceput bugetul destinat productiei, vei putea sa iti imparti in mod previzibil restul finantarii intre vanzare si promovare.

Oferi pretul corect si real?

De cele mai mult ori productia articolelor si specificul brandului dicteaza princing-ul. Daca ai un business de nisa, cu produse handmade sau in colectii limitate, cu materiale si accesorii limitate, preturile produselor tale trebuie sa fie pe masura.

Insa daca iei in calcul sa apelezi la tot felul de tertipuri, sa importi produse pe care ulterior sa le modifici vag si sa adaugi eticheta proprie, iar apoi sa ceri un pret colosal pentru un astfel de produs, renunta. Nu vei face decat sa iti sapi propria groapa, ca sa o spunem pe romaneste. Poate ca la inceput vei avea succes si vei vinde, insa mai devreme sau mai tarziu se va afla felul in care "produci", iar atunci notorietatea brandului tau va fi pusa in primejdie. Multi antreprenori la inceput de drum sunt tentati sa inceapa in acest fel sperand astfel sa-si amortizeze investitiile ca apoi sa le reinvesteasca si sa devina "curati".

Asigura-te ca oferi un pret corect pentru munca si produsele pe care le oferi si in acest fel vei castiga o clientela fidela, care te va aprecia.

Investesti in promovarea si cresterea brandului?

Poate ca intr-o prima faza iti doresti doar sa iti vinzi colectia si apoi vei vedea cum iti vei dezvolta brandul. Desi nu e recomandat sa fii optimist in legatura cu notorietatea brandului si vanzarile masive, nici nu te sfatuim sa fii pesimist si sa nu ai incredere in potentialul de dezvoltare al afacerii tale.

Incearca sa iti stabilesti cat si unde vrei sa investesti in brandul tau, unde il vezi peste cativa ani si in ce directie ti-ai dori sa se dezvolte. Fa acest lucru luand in calcul punctele forte ale brandului tau, publicul caruia te adresezi si ce potential are. In caz contrar, vei pompa cash in afacere fara a vedea rezultate concrete.

Nu uita de promovare si marketing; cum ziceam mai sus, nu poti avea succes fara o prezenta constanta si decenta in social media, iar Instagramul este cel mai bun canal de promovare in acest moment pentru un business in fashion.

In concluzie...

Ia in calcul ce am scris mai sus si ignora tot; nu exista o reteta a succesului pentru niciun business sau domeniu si ceea ce poate functiona pentru altii, nu inseamna ca ti se aplica si tie. In linii mari, daca vrei sa lansezi o afacere in fashion si esti la inceput de drum, tine cont ca poti fi un antreprenor creativ sau un designer care apeleaza la ajutor specializat in management, poti produce in propriul atelier sau poti realiza parteneriate cu fabrici de productie, trebuie sa stabilesti pretul corect fara a incerca sa iti inseli clientela si nu in ultimul rand investeste cu cap in promovare si in cresterea brandului tau.

Sursa foto: Rawpixel.com/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri