De la 5.500 de muncitori străini admiși pe piața locală a forței de muncă în 2016, România va permite unui număr de 100.000 de lucrători străin să vină să lucreze, cei mai mulți fiind recrutați în HoReCa, în agricultură și în diverse zone ale industriei care se confruntă cu criză de personal. Recrutarea și selecția de personal străin adus pe teritoriul țării noastre reprezintă un proces amplu din punct de vedere birocratic și unul de lungă durată, comparativ cu recrutarea de personal autohton.

După recrutarea propriu-zis, urmează procesul de emigrare care presupune obținerea avizelor de muncă, eliberat de către Inspectoratul General pentru Imigrări, o instituție despre care Romulus Badea spune că este depășită deja de numărul mare de cereri.

Nu sunt suficienți angajați, structura nu a evoluat din punct de vedere al numărului de angajați, față de 2016. Ei trebuie să se descurce cu un număr de zece ori mai mare de dosare. Sunt intarziei la avizul de muncă, apoi la vize și ajungem în situația în care din momentul plasării unui candidat și momentul în care ajunge în România să fie între șapte și zece luni. Ceea ce din punct de vedere al anagajtorului e cam greu de procesat. Lucrătorii erau recrutați în 2018-2019 în decurs de două-trei luni, acum e dublu spre triplu.

Romulus Badea, tax partner Soter & Partners şi vicepreşedinte al Patronatului Importatorilor de Forţă de Muncă

Retail jobs

Citește și: Recrutarea de personal străin în România. Ce salariu și ce beneficii are un muncitor străin, adus să lucreze în construcții

„O hârtie uneori durează și trei săptămâni ca să fie emisă”. Ce ar trebui să îmbunătățească autoritățile din România privind recrutarea de personal străin

Procedura de recrutare a străinilor de către angajatori, persoane fizice sau juridice din România, necesită, potrivit datelor regăsite pe site-ul Ministerului Muncii, parcurgerea acestor prime etape majore:

  • obţinerea avizului de angajare;
  • obţinerea unei vize de lungă şedere;
  • obţinerea dreptului de şedere;
  • eliberarea unui permis de şedere în scop de muncă / în scop de detaşare.

Înainte de a începe procesul de recrutare propiu-zis, angajatorul care dorește săa ducă personal străin în firma sa trebuie să redacteze o scrisoare către către ANOFM prin care să solicite instituției să confirme că nu există șomeri disponibili pentru posturile respective.

„În primul rând procedura e învechită. Noi ne spunem aceleiași proceduri valabile din timpul crizei imobiliare din 2008-2009, când practic aveam șomeri în România și se punea problema protejării forței de muncă locale. Ori, acum, noi suntem exact la popul opus. Nu avem forță de muncă locală, în schimb trebuie să facem o cerere de muncă la Agenția de Ocupare a Forței de Muncă și să primim o confirmare că nu există oameni disponibili pe piața locală. Trebuie să demonstrăm evidența cu o hârtie care uneori durează și trei săptămâni că să fie emisă”, a mai precizat Romulus Badea.

Ulterior, managerul companiei respective trebuie să dea un anunț într-un ziar cu tiraj mare pentru a completa procesul prin care acesta trebuie să demonstreze că nu există alte soluții de recrutare decât un angajat venit din afara țării. Astfel de proceduri „nu își mai au rostul”, mai spune reprezentantul de la Soter & Partners și atrage atenția că eliminarea unor astfel de proceduri pot scurta procesul de recrutare chiar și cu o lună.

„E lăudabil numărul de 100.000 (n.red de muncitori străini aduși pe piața locală a forței de muncă) dar în practică nu cred că se va atinge (...) Estimările noastre sunt că autoritățile române pot procesa undeva la 40.000 de avize pe an. Dacă nu se investește în acest domeniu, să se angajeze oameni noi, să se automatizeze, să se eficientizeze, numărul va rămâne undeva la 40.000. Iar asta este în contextul în care cererea de forța de muncă crește. Prin urmare, recomandarea mea pentru angajatori e să își planifice mult mai bine recrutarea, să încerce să anticipeze nevoile încă de acum. Spre exemplu pentru HoReCa pentru sezonul estival din 2022, ar trebui să îi selecteze de acum că să îi abia înainte de luna iunie”, a mai precizat Romulus Badea.

Urmăriți întreaga discuție în cadrul emisiunii HR Talks, un proiect editorial realizat de wall-street.ro prin care ne dorim să venim cu o abordare cât mai practică în dezbaterea celor mai importante teme și trenduri din piața muncii, alături de manageri și specialiști din industrie.

Sursa foto: Wall-Street.ro