„Când eram angajat la primul meu job, în `94, atunci exista un program de stock options plan în companie. Era o companie franceză care oferea acest sistem și atunci am cumpărat acele acțiuni care erau echivalentul a trei salarii, dacă țin bine minte și atunci mi-a rămas în minte acest lucru și mi-am dorit continuu. A fost un deziderat pentru mine ca atunci când vom ajunge compania listată să pot oferi aceste acțiuni în cadrul companiei în care oamenii lucrează”, a declarat Voicu Oprean, fondator și CEO AROBS, în cadrul emisiunii HR Talks, realizată de wall-street.ro.

Spre deosebire de modelul de care a beneficiat antreprenorul în urmă cu aproape trei decenii, acțiunile oferite astăzi de AROBS sunt gratuite și de acestea beneficiază câteva sute de angajați din cadrul grupului, deci și din companiile care au fost achiziționate. Aceste acțiuni primite sunt impozitate în funcție de durata de deținere, între 1% și 3% din valoarea de câștig pe care au adus-o respectivele persoane. În luna octombrie 2021, Voicu Oprean (acționar majoritar al AROBS), a cedat 7,11% din capitalul social la data respectivă. Ca urmare a plasamentului privat și a majorării de capital, compania a ajuns să dețină un număr de 80.202.758 acțiuni, ce reprezentau 8,8% din capitalul social.

Prima etapă a programului SOP (stock options plans) implementat de AROBS, a avut loc în noiembrie 2021, când au fost alocate cu titlu gratuit, opțiuni, către un număr de aproximativ 300 de angajați din cadrul grupului AROBS. Un număr de 3.040.396 opțiuni au ajuns la maturitate în noiembrie 2022 și au fost transformate în acțiuni. Prima tranșă de acțiuni a fost acordată pe baza unor criterii precum vechime mai mare de un an în companie și rezultate percepute de companie ca fiind „excepționale” în activitatea curentă.

În septembrie 2022, AROBS a lansat programul SOP 2, extins deja la mai multe companii din Grup – UCMS, SASFleet Tracking, AROBS Engineering (fosta Enea Software Development Services), BERG Software, prin decizia conducerii de a aloca un număr de 14,5 milioane opțiuni de acțiuni în cadrul programului SOP 2, potrivit informațiilor regăsite pe site-ul companiei.

Retail jobs

Compania, listată pe Bursa de Valori București, urmărește să crească retenția angajaților într-un context economic în care deficitul de specialiști din IT rămâne unul ridicat. Acesta este și motivul pentru care programul a continuat și va continua să fie extins. AROBS a finalizat SOP 3, unde a alocat aproximativ 20 milioane opțiuni de acțiuni.

În cadrul fiecărei companii pe care am achiziționat-o, am alocat un stock options pentru angajații acelor companii care depășeau o anumită durată - de un an de activitate - și care au beneficiat de acțiuni, echivalentul a câtorva salarii în în momentul în care au intrat în companie. Apoi, în funcție de performanță și în funcție de realizări, s-au oferit diferențiat, pe anumite nivele sau pe anumite performanțe atinse, un număr de acțiuni diferite (...) Fiind o companie listată, pentru noi și pentru colegi este foarte important că aceste acțiuni sunt lichide, deci ei le pot transfera în bani sau pot vinde la un moment dat, sau cumpăra acțiuni de din piață.

Voicu Oprean, fondator și CEO AROBS

Programele de tip stock options plan au căpătat o definire mai clară în Codul Fiscal, în anul 2016. Acestea reprezintă o formă de recompensare a angajaților și de stimulare a acestora pentru a-și aduce contribuția în mod direct la dezvoltarea companiei, având în vedere că valoarea unei acțiuni crește odată cu performanța companiei.

În România, dintre companiile listate la bursă, UiPath, Banca Transilvania și Teraplast au ales, de asemenea să ofere acțiuni angajaților, fiind, alături de AROBS, printre primii care au dat startul acestei metode relativ noi de retenție de pe o piață locală a muncii care azi pregătește terenul pentru renunțarea la facilitățile fiscale.

„Tot mai multe companii, din punctul meu de vedere, ar trebui să folosească acest instrument, ar trebui să se listeze întâi la Aero, poate la categoria întâi, evident, și să implementeze acest lucru”, a completat Voicu Oprean.

„Kill your own dog” sau cum deciziile nepopulare se vor întoarce din nou la omul de HR

Strategia cu care deja Voicu Oprean s-a remarcat în mediul de business vizează creșterea prin achiziții, compania realizând nouă achiziții de la listare și până în prezent, una dintre acestea fiind preluarea Enea Services România, o tranzacție care s-a ridicat la 17,9 milioane de euro, de altfel și cea mai mare din istoria companiei. Odată cu aceasta, în ecosistemul AROBS au fost integrați 160 de angajați care au făcut practic trecerea de la multinațională la o companie antreprenorială, cu reguli interne ușor diferite, dar pentru care integrarea s-a realizat „pas cu pas” după cum ne-a povestit fondatorul companiei care a ajuns atât de puternică încât preia multinaționale.

„Încercăm să ne adaptăm atât noi, cât și colegii noi, să facem schimburi. Evident, recunoaștem că nu le știm pe toate și încercăm să ne adaptăm la cultura asta de multinațională care vine cu reguli, vine cu proceduri, vine cu alte lucruri. Colegii trebuie să știe că pentru fiecare client și pentru fiecare proiect în derulare, ei trebuie să facă acel extra mile, acel ceva în plus care să-i dea și clientului, evident, încredere mai mare în noi. Nu e o chestiune foarte complicată, este doar implicare a fiecăruia”, spune Voicu Oprean.

AROBS Transilvania Software are astăzi birouri internaţionale în Germania, Ungaria, Marea Britanie, Republica Moldova, Indonezia, Olanda şi Belgia, iar tranzacţiile realizate în 2022 i-au adus birouri şi pe piaţa din Statele Unite ale Americii.

Interesant este și că o companie care a cunoscut creșteri de o asemenea amploare nu a mai avut un director de HR de mai bine de 10 ani, timp în care această titulatură a fost delegată către directorii operaționali care funcționează pe fiecare dintre verticalele de business. De curând, însă, liderii companiei a revenit la ideea de a avea un director de HR, în contextul în care compania își crește tot mai mult avântul pe piața de soluții IT şi software personalizat.

De curând, având în vedere și toată zona de bursă, ne gândim deja la o poziție de HR. Ne gândim să readucem poziția, dar care să fie creată pe niște baze care să respecte ceea ce vrem noi antreprenorial, acel extra-mile de a cointeresa oamenii în ceea ce privește această activitate. Ne-am dat seama și de plusuri, și de minusuri. Evident, printre plusuri aș menționa partea de responsabilizare a acelor manageri și acea lipsă de delegare a unor decizii nepopulare. De cele mai multe ori, HR manager-ul se ocupă de anumite decizii nepopulare, pe care un anume manager nu și le asumă.

Voicu Oprean, fondator și CEO AROBS

Fondatorul povestește că la AROBS, mentalitatea de a adopta decizii nepopulare la nivel de resurse umane este preluată din activitățile exploratorilor care au navigat înspre Polul Sud. Pentru a-și atinge obiectivele, la un anumit număr de mile, oamenii erau puși în fața unei decizii radicale și anume aceea de a-și ucide unul dintre câinii care-i ajutau să ajungă până într-un anumit punct.

„Iar acea responsabilizare nu era niciodată delegată către o persoană mai insensibilă, să-i spunem sau care avea mai multă empatie pentru câini. Și iată că încercăm să implementăm acest lucru, pentru că fiecare trebuie să aibă responsabilitatea oamenilor cu care lucrează și să-și asume acele obiective atât ale companiei, cât și ale departamentului de HR”, adaugă Voicu Oprean.

CEO-ul AROBS spune că viitorul director de HR al companiei ar trebui să aibă deja experiență în zona de servicii, de preferat pe segmentul de servicii software, dar și să fie deschis să colaboreze cu persoane de sub 30 de ani, dat fiind faptul că în jurul acestei cifre se învârte media de vârstă din companie. Aproape toți angajații lucrează remote, cu posibilitatea de a lucra oricând și în varianta hibrid. Voicu Oprean spune că aproximativ 1 din 3 angajați lucrează în prezent și de la birou.

Suntem foarte orientați spre nevoile aceste generații noi care vine, care iată, vrea să lucreze liber, vrea să lucreze de oriunde și dacă se poate, de marți până joi, iar lunea și vinerea să fie libere. Noi încercăm să găsim acele acel echilibru între viață personală, familie și companie.

Voicu Oprean, fondator și CEO AROBS

Compania are în prezent joburi vacante pentru poziții de entry-level și dezvoltă constant și programe de internship și de inducție pentru noii-veniți. Voicu Oprean spune că AROBS se află în căutare de candidați pentru poziții diferite, cu specific diferit, însă fără să ofere o cifră concretă asupra volumului de recrutare.

„Am văzut că deja în presă apare acea companie care recrutează 500 de oameni. Evident, de cele mai multe ori nu există un follow-up și nu există niște succesiuni, din punctul meu de vedere, pentru a se verifica dacă s-au recrutat sau nu s-au recrutat acele sute de oameni. Este un exercițiu de PR care probabil mulți îl fac, noi preferăm să îl să-l facem efectiv (...) Noi avem continuu proiecte de inducție, avem de adus oameni în internship, integrăm oameni în echipe și lucrăm în mare parte cu `fresh`, cu angajați proaspeți, pe care îi introducem în proiecte, contribuind evident și la creșterea companiei. Și, deci, iată că generația nouă are ușile deschise la noi și aceasta nu e doar o figură de stil, ei chiar participă în cadrul companiei”, a mai declarat Voicu Oprean care spune că tinerii sunt mai interesați să pătrundă în organizațiile IT, pe fondul unui context global incert, cu disponibilizări la companii mari precum Google, Meta sau Amazon.

Urmăriți întreaga discuție în cadrul emisiunii HR Talks, un proiect editorial realizat de wall-street.ro prin care ne dorim să venim cu o abordare cât mai practică în dezbaterea celor mai importante teme și trenduri din piața muncii, alături de manageri și specialiști din industrie.

Sursa foto: Wall-Street.ro