„În 2023 am recrutat cu aproximativ 300 de oameni mai puțini decât în anul 2022, deci vedem un trend de stabilizare. Vedem că atât candidatul, cât și angajatul analizează oportunitățile jobului oferit sau existent”, a declarat directorul de HR.

„La noi ajung candidații care vor considera că oferta noastră este în acord cu așteptările pe care ei le au”

Deși piața muncii nu mai „duduie” ca altădată de joburi remote puse la dispoziție de angajatori, provocarea de a atrage candidați pentru managerii din HoReCa rămâne, una presantă. Chiar și în ciuda faptului că multe dintre locurile de muncă nu necesită experiență anterioară, directorul de HR de la Sphera Group spune că există, încă, o presiune socială în recrutare, având în vedere interesul încă ridicat pentru joburile remote, iar cei care aleg un loc de muncă „la locație”, nu sunt parte din „trend”. Deși nu se află în vârful clasamentului celor mai mari salarii din România, angajatorii din HoReCa, alături de cei din turism, sunt cei care au cele mai multe anunțuri de angajare cu salariul afișat.

Această transparență ajută pentru că noi explicăm clar de la început care e nivelul salarial, faptul că salariul se majorează după două luni, apoi după un an, după doi ani, după cinci, ani. Acest lucru reflectă clar intenția angajatorului de a stimula stabilitatea angajatului și de a-i asigura o claritate asupra parcursului lui din acest punct de vedere. După care vin beneficiile, vin cunoscutele tichete de masă, ale căror valoare noi am crescut-o anul trecut și care, bineînțeles, acum, ca urmare a măsurilor fiscale, au avut atingere. 30 lei este valoarea tichetului de masă la noi.

Retail jobs

Emilia Stroe, director HR Sphera Franchise Group

Pentru un post de lucrător în bucătărie sau casier la KFC, de pildă, compania oferă, în restaurantul din Pitești, un salariu de 3.100 de lei, un venit lunar ce include salariul net, tichete de masă și bonus de performanță din a treia lună de colaborare, potrivit informațiilor regăsite într-un anunț de recrutare de pe bestjobs.ro. Sphera Franchise Group este una dintre companiile care afișează salariile în anunțurile de angajare, o măsură despre care Emilia Stroe spune că duce la o eficientizare în procesul de selecție.

La noi ajung candidații care vor considera că oferta noastră este în acord cu așteptările pe care ei le au. Evident că noi ne-am dori să ne adresăm tuturor categoriilor de candidați și toți candidații să considere că oferta noastră este potrivită. Tocmai de aceea venim și explicăm de cele mai multe ori tinerilor și celor care se află la început de drum în carieră că procesul acesta de creștere este unul firesc și că trebuie să investească efort, timp și emoție ca să obțină ceea ce își doresc (...) La finalul zilei, angajarea reprezintă o alegere, atât pentru candidat, cât și pentru angajator”, adaugă specialistul HR.

Cum ar trebui să ajute statul munca angajatorilor

Guvernul a aprobat pentru 2024 un număr de muncitori străini nou-admiși pe piața forței de muncă de 100.000, similar cu cel de anul trecut, deși, anterior, cei de la Palatul Victoria vorbeau de o mărire a contingentului. Cei mai mulți sunt recrutați în construcții, în hoteluri și restaurante, transporturi, dar și în comerț. Pe fondul deficitului de forță de muncă, Sphera Franchise Group a apelat încă de acum câțiva ani și la personal de pe piețe non-UE pentru a-și acoperi „golurile” din pozițiile pe care le avea de acoperit. Având în vedere durata mare de aducere a muncitorilor străini în România, Emilia Stroe spune că autoritățile trebuie să depună mai multe eforturi în a facilita atât procesul, cât și integrarea lor ulterioară.

Statul român trebuie să înceapă să ia măsuri pentru a se pregăti să-i integreze pe pe acești colegi și vă spun acest lucru din perspectiva anumitor elemente care țin tocmai de procesul lor de angajare. Da, procesul lor de aducere în țară sunt eficiente sau nu și aici, din nou, avem nevoie de implicare a statului român astfel încât să se meargă pe fir de la momentul în care angajatul respectiv este selectat în țara lui și ajunge să presteze activitate în România, având toate elementele necesare respectării legislației.

Emilia Stroe, director HR Sphera Franchise Group

Emilia Stroe, director HR Sphera Franchise Group

De altfel, datele de la finalul anului trecut, de la Banca Mondială arată că țara noastră a pierdut în ultimii 15-20 de ani aproximativ 20% din forța de muncă, tinerii fiind primii care aleg calea străinătății. Mai mult, populația activă în vârstă de muncă a României este în scădere, în mare parte din cauza emigrației și a participării scăzute în câmpul muncii, ceea ce reduce oferta de forță de muncă și, prin urmare, creșterea economică potențială.

Vedem un context care este afectat de măsuri economico-financiare, fiscale, un context politic care vine și el cu un anumit tip de presiune. De ce? Pentru că în cazul în care vor fi făcute promisiuni nerealiste, angajatorilor le va fi foarte greu să țină ritmul unui dans pe care ei credeau că îl cunosc, dar care între timp se schimbă. Și sunt destul de multe forțe care pot să reprezinte provocări în procesele de recrutare”, este de părere Emilia Stroe.

Sphera Franchise Group a bugetat pentru anul 2024 creșteri de două cifre pentru principalii indicatori financiari. Compania și-a propus să ajungă la vânzări în restaurante de peste 1,64 miliarde lei, mai mari cu 12,2% comparativ cu 2023, ca urmare atât a creșterii veniturilor restaurantelor cât și a deschiderii de noi unități.

Urmăriți întreaga discuție în cadrul emisiunii HR Talks, un proiect editorial realizat de wall-street.ro prin care ne dorim să venim cu o abordare cât mai practică în dezbaterea celor mai importante teme și trenduri din piața muncii, alături de manageri și specialiști din industrie.

Sursa foto: Shutterstock