“Discutam despre foarte multe elemente pe care ar trebui sa le tratam separat – discutam despre branduri romanesti, produse romanesti, forta de munca romaneasca si asa mai departe. Trebuie sa ne hotaram ce anume apreciem – vorbim de capital romanesc, de forta de munca – a avea sau nu un brand romanesc este, pana la urma, o alegere. In cazul nostru, noi am facut aceasta alegere - acum 4-5 ani am hotarat ca toate investitiile se vor duce catre Napolact, brand 100% romanesc. Este o poveste frumoasa, dar trebuie sa ne gandim ce inseamna patriotism, si daca este important sa fie un brand romanesc, sau un PRODUS romanesc, si care dintre cele doua axe sunt importante”, a declarat Cornel Caramizaru.

Aceasta distinctie trebuie facuta, subliniaza el. “Am reusit sa transformam Napolact intr-un brand national. Pana acum 5-6 ani era un brand regional, ardelenesc, a fost nevoie de parteneriate cu retail-ul pentru a deveni unul national. Daca ne uitam la ce inseamna branduri la nivel national, si daca ne uitam la brandurile de succes, ai nevoie de retail si de strategie, dar si de sustinere si gandire pe termen lung”.

“Daca ne uitam la aceasta calatorie, cred ca e relevant sa vorbim despre consumator. Calitatea este importanta, originea este importanta; oamenii cumpara insa pe baza emotiilor – da, cumpara si ca nevoi de baza, dar mai ales pe baza emotiilor. Deci trebuie sa ne hotaram – vrem brand sau produs romanesc? Sau si, si? Insa trebuie sa ne axam pe emotie, si trebuie sa ne hotaram despre ce emotii trebuie sa vorbim cu clientii nostri”.

Cum ii ajuta actionariatul strain?

“Cred ca Romania a trecut de etapa in care ajutorul era unul material. Acum vorbim de cunostinte. De exemplu, saptamana trecuta, la Cluj, am lansat un nou program de dezvoltare si ajutor al fermelor din zona Ardealului. Timp de doua saptamani, cativa fermieri din Olanda vor evalua ferme romanesti, acestia primind sfaturi de la ei. Cred ca experienta anterioara este cea mai importanta, si fermele romanesti trebuie sa “arda” cateva etape”, considera Cornel Caramizaru.

Pe de alta parte, strategia pe termen lung este multmai usor de facut cand ai un sprijin financiar in spate, admite Caramizaru. “Deciziile se iau insa pe baza potentialului si de a traduce acest potential intr-o crestere”.

Partenerii RetailArena 2018

Omnichannel day partner: FAN Courier

Gold Partners: VTEX, Ropeco, Glory, Visa

Silver Partners: Lidl, Selfpay, Mastercard, Yieldigo, Flanco, Answear.ro, eMag Marketplace, MKOR Consulting, PeliFilip, Tetra Pak, CustomSoft, Euromonitor International

Sponsori: CVI, Smart ID, Cushman Wakefield Echinox, Expert Software, Veranda, Vivo!, ORTec, Harvest, Euro Testing