Anul trecut, KFC Japonia a avut incasari de 63 mil. dolari in cele doar 5 zile care au precedat Craciunul (20-25 decembrie 2018), scrie CNN. Pentru comparatie, KFC a avut in Romania vanzari de 115 mil. dolari, insa pe parcursul primelor 9 luni de zile din 2019.

De la mijlocul anilor ’80, in ajunul sarbatorilor, statui de marime reala care il intruchipeaza pe celebrul colonel Sanders – simbolul KFC - imbracat in Mos Craciun, sunt expuse in fata magazinelor din intreaga Japonie.

Cea mai aglomerata zi a anului pentru KFC Japonia este 24 decembrie, atunci cand vanzarile sunt de 10 ori mai mari decat intr-o zi obisnuita.

“Comandam din timp si apoi mergem la magazin sa ridicam comanda la ora stabilita. Cei care nu rezerva o galeata asteapta si ore la coada”, spune Naomi.

Si totusi, de unde mania KFC?

Dupa perioada de austeritate ce a urmat celui de-al Doilea Razboi Mondial (anii ’40 – ’50), economia Japoniei a inceput sa accelereze.

“Economia era in aer… iar oamenii aveau banii necesari pentru a experimenta consumerismul pentru prima data”, explica Ted Bestor profesor de antropologie sociala la Harvard. “Avand in vedere ca SUA era o superputere culturala in acea perioada, in Japonia a existat un interes imens pentru moda din Vest, pentru mancarea si calatoriile in Vest. Japonia se deschidea lumii”.

Ca urmare, multe lanturi de magazine americane au deschis reprezentante si francize in Japonia, printre acestea aflandu-se si KFC – cu primul magazin inaugurat in 1970, la Nagoya. In 1981, lantul KFC ajunsese deja la 324 de magazine si avea incasari de circa 200 mil. dolari pe an.

Craciunul era, si inca este, o sarbatoare seculara in Japonia – o tara unde mai putin de 1% din populatie este crestina. In 1970, foarte putine familii nipone aveau traditii specifice in perioada de Craciun.

Pentru a putea urmari acest video te rugam sa accepti plasarea de cookie-uri de marketing. Accepta toate cookie-urile.

Povestea a ceea ce a urmat variaza in functie de sursa, insa ceea ce se stie cu siguranta este ca in 1974 KFC a demarat campania “Kentucky for Christmas” (“Kentucky de Craciun”), galetile “de petrecere” aflandu-se in centrul atentiei.

Anumite persoane sustin ca Takeshi Okawara, seful primului KFC de la acea vreme si ulterior directorul KFC Japonia, a promovat in mod fals faptul ca produsele din pui prajit reprezinta mancare traditionala de Craciun in America.

KFC Japonia sustine insa ca Okawara a mers la o petrecere de Craciun imbracat in Mos, iar atunci cand copii s-au aratat entuziasmati, acesta a vazut o oportunitate de afaceri.

Alte persoane spun ca totul a inceput dupa ce un client strain al KFC Japonia a comandat pui cerand totodata ca livratorul sa se imbrace in Mos Craciun.

Indiferent care este in realitate adevarul, KFC a devenit un adevarat fenomen in Japonia, lantul american reusind si astazi sa inregistreze avalanse de clienti niponi in pragul Craciunului.

Sursa foto: Shutterstock