De cele mai multe ori, antreprenorii sunt entuziasti si optimisti cand pornesc o afacere si nu de putine ori se lovesc de provocari care ii fac sa realizeze ca lumea afacerilor nu-i pentru oricine. O greseala frecventa in randul acestora este ca nu aloca timpul si resursele necesare dezvoltarii unei strategii de brand.

Antreprenorii la inceput de drum nu realizeaza ca acest instrument este unul dintre principalele motoare de crestere pentru business. Propunem cinci strategii de brand care pot sustine dezvoltarea armonioasa a unui business la inceput de drum.

Strategia de brand este un concept larg, uneori folosit excesiv, care se refera atat la strategia de definire, cat si la cea de crestere a business-ului. Dochita Zenoveiov, expert de branding si fondatoare a agentiei Inoveo, ne ofera o definitie: “Strategia de brand se refera la definire, este abecedarul de clasa I. Fara ele nu pot trece in clasa a II-a. Un aspect de baza pentru articularea platformei este cunoasterea de catre antreprenor a competentelor si capabilitatilor sale, a categoriei in care se lanseaza (a competitorilor, atentie, directi si indirecti) si selectarea audientei (cui se adreseaza brandul meu)”.

Concret, strategia de brand cuprinde: platforma de brand, adica ADN-ul brandului, "de ce-ul" acestuia, valorile (in ce crede si cum se comporta brandul), numele, look si identitate vizuala. Acestea sunt dezvoltate pe baza unei metodologii care implica foarte mult antreprenorul si echipa sa, daca exista. Asadar, brandul de startup exista cand sunt definite cine suntem, de ce, pentru cine, in ce piata si langa ce competitori ne vom desfasura activitatea.

De ce este necesara o strategie de brand pentru startup-uri? “Daca stie care e destinatia si care ii sunt competentele si capabilitatile, va sti cum sa ajunga acolo. Va sti cum trebuie sa se comporte pentru a livra promisiunea de brand, ce ii place sau nu clientului. Daca nu, orice cale aleasa va fi oricum buna pentru el. Nu e gresit pentru inceput, dar nu e strategic. Este diferenta dintre “vreau sa calatoresc” si “vreau sa calatoresc la Suceava”. In prima situatie nu stiu ce garderoba, ce recuzita sa pregatesc, ce mijloc de transport sa utilizez, de ce resurse am nevoie. In cel de-al doilea caz, lucrurile devin usor mai specifice. Si aici am mai multe optiuni de a ajunge, dar eu ma pregatesc pentru un anumit climat, pentru o anumita atmosfera, imi aleg un mijloc de transport in functie de resurse sau de ceea ce imi doresc sa vad pe traseu. Iar daca nu stiu ceva, ma informez”, explica Dochita.

Asadar, as zice ca branding-ul pentru un startup e chiar mai important decat pentru o companie al carei brand este consolidat si cunoscut in piata. In plus e mult mai greu sa schimbi ceva decat sa construiesti cu pasi mici dar siguri. Imaginati-va o companie la inceput de drum, sa zicem o covrigarie, care are de schimbat frontonul si tot ceea ce tine de ambalaje. Cum e mai eficient sa le lanseze? De la inceput sau sa le schimbe pe parcurs? Fara sa mai punem in calcul costul ascuns si greu de cuantificat legat de perceptia clientului.

Fara a intra in strategii de marketing si de business (desigur, toate sunt corelate cu branding-ul), va prezentam cinci strategii de brand aplicate in randul companiilor (nu doar cele la inceput de drum) si pe care le recomandam antreprenorilor:

Strategia de brand engagement

Aceasta strategie de brand presupune loializarea si transformarea angajatilor in ambasadori ai brandului. Membrii echipei tale, chiar daca este o firma mica, la inceput, pot deveni voci ale brandului tau si pot transmite mai departe valorile si oferta ta. Pana la urma, cine este mai potrivit decat tu si echipa ta pentru a promova brandul?

Aliantele strategice

O alta strategie, practicata in piata romaneasca si nu numai, este cea bazata pe aliante, care fac ca produsul pe care il oferi sa ajunga mai repede, mai sigur sau exact la publicul pe care il tintesti prin intermediul unor parteneri strategici. Aceasta strategie presupune incredere intre parteneri si o aliniere a valorilor de ambele parti.

Strategia de co-branding

Oarecum asemanatoare cu strategia bazata pe aliante, acest tip de strategie se refera la realizarea de parteneriate cu companii si startup-uri din piata care ofera produse complementare ofertei tale, dar care, in final, se adreseaza aceleiasi audiente.

Strategia rezilientei

Acest tip de relatie presupune implicare totala si permanenta in afacerea ta, precum si capacitatea de a schimba imediat orice lucru care nu functioneaza si nu i se potriveste brandului tau. De asemenea, inseamna continuarea traseului, apelarea la consultanta si mentorat (pe plan local exista un trend al antreprenorilor de a apela la cat mai multe cursuri, workshop-uri si activitati care ii pot ajuta sa-si imbunatateasca performanta), precum si sarbatorirea fiecarei mici victorii cu echipa.

Pentru un startup e si mai mare nevoie de branding la inceput pentru ca el trebuie sa arate ce poate in primul rand prin imagine si apoi prin produsul sau serviciul in sine, care la fel trebuie sa livreze promisiunea. Orice mica nealiniere a celor 4P reprezinta un motiv de indoiala si de lipsa de incredere pe care antreprenorul o transmite clientului sau. Iar la inceput de drum nimeni nu are nevoie de asta.

Sursa foto: Dreamstime

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri