“Sectorul agriculturii nu este unul static, este in permanenta schimbare, care nu tine de instrumente de finantare, ci de concurenta. Fermierii trebuie sa aiba si o componenta de antreprenoriat, ei sunt in mare parte doar specialisti. Un produs senzational este cel care iese de pe usa fermei si piata raspunde la el. Nu regasesc educatia antreprenoriala in agricultura”, afirma Cristian Gaina.

Dilema finantarilor europene: nevoie sau mirajul banilor gratis

Dilema finantarilor europene: nevoie sau mirajul banilor gratis

Acesta considera ca sunt foarte multe lucruri de facut in zona fermierilor, in special la intelegerea conceptelor si educarea acestora. “Un beneficiar vrea sa isi faca agroturism, el este antreprenor si vrea sa isi valorifice produsul printr-un canal de agroturism. Toata lumea vrea agroturism pentru ca vrea pensiune agroturistica, nu o vad drept un canal de promovare a produsului lui”, mai spune Gaina.

Pe de alta parte, fermierii opteaza pentru finantare europeana de foarte multe ori doar pentru ca au oportunitatea de a lua bani, fara sa aiba un plan de dezvoltare bazat pe sistemul nevoie - pret – rezultat.

“Fondurile europene functioneaza ca un echilibru, nu se pot coordona daca nu ai autoritate responsabila, daca nu ai fermieri care sa le acceseze sau daca nu ai consultanta. Cand am intrat in UE au venit fondurile peste noi in avalansa si nu credeam ca vom putea sa le atragem. Banii s-au dus catre piata, insa s-au imprastiat fara substanta de responsabilitate”, puncteaza Cristian Gaina.

Citeste si:

Daca in perioada 2007-2013 au fost alocate 10 miliarde de euro pentru investitii in sectorul agricol si in zonele rurale, in noul exercitiu financiar 2014 – 2020 suma s-a dublat.

“Se cere in schimb eficientizare, conectare la piata, flexibilitate si inovare. Am avut submasura 16.4 deschisa in vara acestui an in care erau alocati 10,5 mil. euro, doar jumatate din suma a fost accesata pentru 52 de proiecte”, afirma Mirela Scarlat, partener TMT PR.

Foto: Ovidiu Udrescu