Radu Stroe a spus ca, in conditiile in care de sarbatori, in urma accidentelor rutiere au murit 44 de oameni, iar 200 au fost grav raniti, "trebuie sa ne gandim din nou la celebra ordonanta, Codul rutier", scrie Mediafax.

Ministrul Afacerilor Interne a precizat ca in perioada sarbatorilor nu s-a reusit evitarea unui numar mare de accidente rutiere, ceea ce arata ca soferii manifesta in continuare indisciplina in trafic si conduc agresiv.

"De sarbatori au fost organizate 2.483 de actiuni ale Politiei Rutiere, iar politistii au ridicat 2.351 de permise si au dat peste 52.000 de amenzi contraventionale, in valoare de 9,6 milioane de lei, fapt care dovedeste ca soferii sunt indisciplinati si conduc agresiv", a declarat Radu Stroe, intr-o conferinta de presa la MAI.

Ministrul a adaugat ca se analizeaza la nivelul MAI oportunitatile reluarii discutiilor referitoare la Codul rutier, pentru gasirea unor solutii de urgentare a intrarii in vigoare a proiectului.

"Evident, legea este in Parlament, Parlamentul este suveran, dar realitatile vietii curente ne obliga sa reluam aceasta discutie la nivel de Guvern, cu domnul prim-ministru si sa gasim o formula de urgentare a proiectului in Parlament, fara a da sarcini Parlamentului, sau vom gasi o alta solutie. Vom vedea", a mai spus Radu Stroe.

In 16 octombrie, premierul Victor Ponta anunta ca proiectul noului Cod rutier este transmis spre dezbatere Parlamentului, pentru a face parte dintr-o "asumare comuna".

"Astazi, Codul rutier il trimitem spre Parlament. Vreau sa vad foarte clar o implicare a tuturor celor - nu vreau sa fie, dom'ne, «Codul lui Stroe si al lui Ponta» si toata lumea contra. Eu vreau sa fie vorba despre o asumare comuna a lucrurilor esentiale pe care trebuie sa le rezolvam cat mai rapid, si anume siguranta mai mare pe drumuri, sanctiuni mai dure pentru cei care incalca legea, aplicarea sanctiunilor, ca degeaba dam sanctiuni daca nu le aplicam. Eu sunt convins ca aceasta asumare comuna va avea loc foarte repede, daca nu, am discutat cu domnul Stroe si o sa ne asumam doar noi doi, o sa fim doar noi doi cei rai si toti ceilalti, buni, dar eu cred ca interesul de a avea strazi mai sigure si pedepse care se aplica este un interes comun si vreau sa cred ca Parlamentul ne va sprijini in acest sens", a declarat Ponta.

Pe agenda sedintei de Guvern din 16 octombrie, proiectul noului Cod rutier a fost inscris sub forma unei ordonante de urgenta. Ordonanta de urgenta este de asemenea transmisa spre dezbatere Parlamentului, dar este si aplicata pana la momentul avizului parlamentar, cand poate fi completata cu eventuale modificari ulterioare, spre deosebire de un proiect de lege, care poate fi aplicat doar dupa ce este aprobat de Parlament si promulgat de presedinte.

Anterior, Guvernul a amanat de doua ori adoptarea noului Cod rutier, pentru a clarifica detaliile tehnice de constituire a contului unic in care sa fie varsate toate sumele incasate din amenzile percepute pentru contraventii si infractiuni.

Amenda maxima pentru soferi ajunge la 9.600 de lei, iar cea mai lunga perioada de suspendare a permisului de conducere este de doi ani, potrivit proiectului noului Cod rutier.

Depasirea limitei de viteza cu 51 pana la 60 de kilometri pe ora se sanctioneaza cu amenzi din clasa a IV-a, cuprinse intre 9 si 20 de puncte amenda, adica intre 720 si 1.600 de lei. In plus, se ridica si permisul de conducere pentru 90 de zile.

Citeste si:

In cazul depasirii limitei de viteza cu peste 60 de kilometri pe ora, se aplica amenzi din clasa a V-a, care implica sanctiuni cuprinse intre 21 si 50 de puncte amenda (intre 1.680 si 4.000 de lei), plus suspendarea permisului de conducere pentru 180 zile.

In cazul in care depasirea vitezei legale cu mai mult de 60 de kilometri pe ora se soldeaza cu un accident rutier urmat exclusiv de paguime materiale, se aplica sanctiuni din clasa VI-a, care implica de la 51 pana la 120 de puncte de amenda (intre 4.080 si 9.600 de lei), la care se adauga suspendarea permisului pentru un an. In cazul in care accidentul se soldeaza cu victime, perioada de suspendare a permisului se dubleaza la doi ani, insa amenda ramane aceeasi, potrivit proiectului citat.

Pe anumite sectoare de drum din interiorul localitatilor, unde circulatia se desfasoara pe o singura banda pe sens, tinand seama de imprejurari si de cat de intensa este circulatia, administratorul drumului poate stabili si limite de viteza inferioare, dar nu mai putin de 10 kilometri pe ora pentru tramvaie si de 30 kilometri pe ora pentru toate autovehiculele, dar numai cu avizul Politiei.

Potrivit proiectului de lege, conducerea unui autovehicul sau tramvai pe drumurile publice de catre o persoana care a consumat droguri, a luat medicamente cu efecte similare stupefiantelor sau are o imbibatie de 0,15 mg/l alcool pur in aerul expirat, respectiv 0,2 g/l alcool pur in sange, este interzisa.

In acest sens, conform proiectului de lege, "conducerea unui autovehicul sau tramvai de catre o persoana aflata sub influenta bauturilor alcoolice, care are o imbibatie alcoolica cuprinsa intre 0,2 -0,5 g/l alcool pur in sange, respectiv 0,15 - 0,25 mg/l alcool pur in aerul expirat se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa a V-a de sanctiuni (21 la 50 puncte-amenda) si cu suspendarea exercitarii dreptului de a conduce pentru o perioada de 180 de zile".

In cazul in care imbibatia alcoolica este de peste 0,5 g/l alcool pur in sange, fapta constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la unu la cinci ani.

Proiectul noului Cod rutier sanctioneaza nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu calea ferata, conducerea pe contrasens pe autostrada, depasirea unui autoturism cu mai mult de 60 kilometri pe ora a vitezei maxime admise si conducerea unei masini neinmatriculata cu amenda cuprinsa intre 21 si 50 de puncte, plus suspendarea permisului pentru 180 de zile.

In cazul in care aceste abateri sunt urmate de un accident, se vor aplica amenzi intre 51 si 120 puncte si suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioada de un an, daca accidentul este soldat doar cu pagube materiale, iar in cazul in care sunt persoane ranite, perioada de suspendare a permisului se dubleaza.

Potrivit proiectului de lege, vor fi sanctionati cu 9 pana la 20 de puncte-amenda si suspendarea permisului pana la trei luni numai soferii care nu acorda prioritate, depasesc sau trec pe rosu si provoaca un accident rutier soldat exclusiv cu pagube materiale.

In cazul in care un sofer nu isi achita amenda in termen de 30 de zile, permisul de conducere ii este suspendat. Concret, Politia Rutiera intocmeste dispozitia de suspendare in termen de 5 zile de la expirarea termenului de plata a amenzii si o comunica persoanei vizate. Suspendarea efectiva a permisului are loc, insa, dupa alte 15 zile de la comunicarea dispozitiei de suspendare.

Sumele aferente amenzilor percepute pentru contraventii rutiere vor fi varsate intr-un cont unic deschis la Trezorerie, din care vor fi transferate ulterior catre primarii si care va fi verificat de catre Politie.