“Eficientizarea, in acceptiunea noastra, nu inseamna neaparat taieri de costuri, asa cum, in mod gresit, unii agenti economici au procedat la inceputul crizei. A fost perioada «salbatica», a masurilor pripite, a panicii instalate la nivel de top management, iar rezultatele nu au fost cele asteptate",a declarat Constantin Stan (foto), seful Ascendis Process Management, divizia din grupul Ascendis specializata in optimizarea proceselor.

Eficientizare inseamna a produce si mai ales a vinde mai mult, utilizand aceleasi resurse, sau chiar utilizand mai putine resurse, coninua el, subliniind ca simpla taiere de costuri nu aduce succes in business. Mai mult, reducerea de costuri, facuta arbitrar, poate duce chiar la faliment, sustine Stan.

“Auzim, de multe ori, ca o organizatie si-a propus reducerea a 40 % din personal. Daca acest lucru se produce fara o pregatire a proceselor din organizatie, in sensul simplificarii acestora, se obtine o dubla frustrare: pe de o parte sunt cei plecati, care si-au pierdut locurile de munca fara sa inteleaga prea bine care a fost cauza, iar de cealalta parte sunt cei ramasi, care, in eventualitatea ca procesele raman identice, au un volum de munca dublu fata de situatia anterioara", explica Stan.

Productivitatea unui angajat nemultumit scade la jumatate fata de potentialul lui, considera managerul, si astfel se explica esecul unor masuri de restructurare de personal si taiere de costuri.

Pe de alta parte, un demers constant de imbunatatire duce la cresterea cotei de piata. El da exemplu o cunoscuta firma de leasing, care a urcat patru locuri in top 10 in ultimul an, in urma implementarii unui astfel de program. In plus, spune Stan, prin imbunatatire continua si incurajarea inovatiei in cadrul organizatiilor se asigura o fidelizare a clientilor existenti.

El recomanda programul Optimus, dezvoltat de companie. “Nu este vorba doar de o serie de actiuni punctuale, urmarim si schimbarea culturii organizationale, catre imbunatatire continua. Presiunea din piata nu vine doar din efectele nedorite ale crizei. Globalizarea si libera concurenta vor face ca performanta sa fie o conditie de supravietuire”, spune directorul general al Ascendis Process Management.

Optimus este un program de optimizare a afacerilor axat pe analiza valorii si pe imbunatatirea proceselor din cadrul unei organizatii. Filozofia acestuia consta in sustinerea costurilor programului prin resursele obtinute din imbunatatirea proceselor interne, cu alte cuvinte, se plateste din succesul programului (investitie initiala practic egala cu zero). Programul se bazeaza pe identificarea, maparea si imbunatatirea.

Citeste si:

Constantin Stan este de parere ca organizatiile trebuie sa acorde constant atentie proceselor de eficientizare a costurilor.

“In unele manuale scolare din Japonia, copiii sunt invatati ca Japonia este o tara saraca. A treia economie mondiala isi invata tanara generatie ca sunt reprezentantii unei tari sarace, iar acest lucru sadeste o mentalitate a evitarii risipei de orice fel. Prin acest exemplu vreau sa evidentiez faptul ca nu exista un moment anume la care eficientizarea trebuie sa devina o preocupare, ci demersul in sine trebuie sa fie continuu, chiar si atunci cand agentul economic este «pe val»”, a subliniat Stan.

In acest context, reprezentantul Ascendis sustine ca eficienta unei idei de schimbare este data de valoarea ideii in sine, inmultita cu gradul de acceptare a acesteia.

”Altfel zis, fara ca persoanele implicate in proces sa fie convinse de avantajele implementarii schimbarilor, rezultatele sunt departe de a fi cele asteptate. De aceea, noi punem pe primul plan impactul pe care propunerile de schimbare il au asupra angajatilor. Firmele care impun schimbari, fara a obtine in prealabil acceptarea celor implicati, se confrunta cu scaderi bruste de productivitate, aparent fara explicatie”, a mai spus el.

Potrivit lui Stan, companiile din tarile dezvoltate aplica de mai multi ani astfel de metodologii de imbunatatire a proceselor, insa si firmele din Romania vin din urma in acest sens.

“Imbucurator este faptul ca tot mai multi patroni ai firmelor romanesti constientizeaza valoarea unor programe de eficientizare, precum si necesitatea ridicarii gradului de pregatire a angajatilor. Nu este vorba doar de companii mari romanesti, ci si de IMM-uri, iar acest lucru ne da incredere in viitorul economiei noastre”, a incheiat Constantin Stan.

Infiintata in 1997, Ascendis este una dintre cele mai mari companii din piata de training si consultanta in domeniul dezvoltarii organizationale din Romania, cu o echipa de 40 de consultanti si facilitatori si cu un portofoliu de peste 140 de clienti constanti. In primul semestru din 2011, Ascendis a facilitat peste 1.500 de zile de training si consultanta.

Printre clientii grupului se numara: Actavis, Acvatot, AstraZeneca, Banca Transilvania, BCR, Bosch Rexroth, BRD, CEC Bank, Cetelem, CEZ Romania, Chevron-Texaco, Continental Automotive, Danone, Ericsson Telecommunications Romania, GDF Suez, ING Asigurari de Viata, Orange, Piraeus Bank, Raiffeisen Grup, Romstal, Romtelecom, Siemens, Titan SA.