Ce-mi doresc pentru mediul de business romanesc din 2015:

1. Romanii sa-si petreaca mai putin timp la munca

Stim deja din studiile care s-au facut la nivel european ca romanii petrec cel mai mult timp la birou, dar au o productivitate relativ scazuta. Din experienta mea, cauzele pentru neproductivitate sunt neorientarea persoanei care munceste catre performanta reala, individuala, si un management de resurse umane destul de slab. Cred ca aceste doua cauze se intalnesc in mod fericit in acest fenomen pe care imi doresc din tot sufletul sa nu-l mai vad. Din punctul acesta de vedere, cred ca e nevoie realmente de o trezire nationala. Ceea ce conteaza in business sunt numai rezultatele, in masura in care caile de atingere a acestora sunt etice si legale. Implicit, faptul ca-ti demonstrezi loialitatea petrecand 13-15 ore la firma, pentru mine, ca antrenor de business, nu are nicio valoare. De fapt, primele lucruri pe care le atac si pe care caut sa le transform in coaching-ul executiv sunt cantitatea si calitatea timpului petrecut in activitatea propriu-zisa.

2. Angajatii romani sa fie mai sanatosi cu 30%-40%

Si ma refer atat la sanatatea biologica, cat si la cea mentala. Cei mai multi oameni de business nu au o structura bine definita de raspuns la stres. Nu au invatat (inca) pe propria piele ce beneficii poate aduce o inteligenta emotionala puternic dezvoltata si, in ultima instanta, nu au descoperit valorile care ii ajuta sa se protejeze fara sa devina inchisi. De aceea, cred ca odihna este cruciala pentru performanta, mai ales pentru managerii care au pozitii cheie in organizatii. Pentru ca munca cu oamenii este cea mai grea meserie din lume si pentru asta ai nevoie de o minte sanatoasa intr-un corp sanatos.

3. Oamenii din business-ul romanesc sa castige mai multi bani

Cred ca acest lucru se poate obtine foarte simplu prin doua metode, care, daca sunt combinate, duc la succes financiar. Prima e performanta consistenta pe termen mediu si lung (depasirea asteptarilor managerilor sau stakeholderilor). Iar a doua este iesirea din paradigma consumerismului: exist ca sa muncesc ca sa cumpar. Imi doresc ca oamenii sa constientizeze faptul ca achizitioneaza lucruri de care nu au nevoie, cu bani pe care nu-i au, ca sa-i impresioneze pe unii pe care nu-i plac deloc.

4. Managementul companiilor din Romania sa aiba planuri alternative de dezvoltare

Sper ca in 2015 sa intalnesc mai putine companii care se bazeaza pe o schema tactica pe care o numesc foarte pompos strategie. Si mi-ar placea sa vad suficient de multi clienti in board-urile de management ale companiilor care realmente stau trei sau patru luni pe an si se gandesc la alternative de succes operational si strategic, fara sa se mai prinda in capcana micromanagementului de departament.

5. Sa se dezvolte in mod constient si asumat, si in Romania, initiativa de a crea lanturi de valoare

Mai sper sa intalnesc companii care sa se angreneze intr-un proces de adaugare de valoare cu fiecare iteratie sau fiecare contract – de la furnizorii de materie prima pana la cei de servicii – pe care il semneaza. Acest mod de lucru se poate invata si cred ca este cheia sustenabilitatii economice a tarii noastre si chiar a Europei.

Citeste si:

6. Liderii din organizatii sa-si asume concret responsabilitatea sociala de a conduce (zeci, sute si chiar mii de oameni)

Acest proces a inceput de cativa ani in Romania, dar mai trebuie sa asteptam pana la maturizare. Pentru un bun lider, interesul fata de un om depaseste cadrele efemere ale situatiei de munca si ajunge la crearea unor relatii pe termen lung, bazate pe respect si ajutor reciproc. In aceasta privinta, avem experienta vestului care a trecut prin anii 80, omitand complet tratarea acestei dezradacinari a omului de comunitate.

7. Sistemul guvernamental sa dea o sansa mai mare antreprenoriatului

Evit sa folosesc expresii de genul sprijinirea antreprenoriatului, pentru ca antreprenorul roman nu are nevoie de sprijin, ci de oportunitati care sunt viabile si valoroase pentru afacerea lui. De aceea, imi doresc schimbarea unor setari din sistem care sa permita ca piata de business locala sa se dezvolte intr-un ritm accelerat. Este loc suficient, avem suficient creier, avem nevoie doar de permisiuni. Daca acest lucru se intampla, vom putea fi rapid printre cele mai puternice tari din Europa.

8. Educatia de business sa nu mai fie inchisa in spatele unor usi foarte scump/greu de deschis

Nu putem creste decat impreuna, facand schimb de idei si de practici de succes.

9. Conferinte si evenimente care sa stranga comunitatea de business, in care sa impartasim ce ne-a adus, de fapt, succesul

Trecem de perioada in care succesul e adus de evitarea platirii taxelor sau de contractele politice, astfel incat, imi doresc ca practicile curate si performante sa iasa la iveala in spatiul public.

10. Ca si cealalta jumatate dintre executivii romani sa inteleaga ca procesul de invatare nu se sfarseste cand ajungi in varf

Cultura de tip coaching in organizatii are un efect extraordinar asupra oamenilor, permitandu-le sa obtina rezultate foarte bune pe termen lung si sa-i faca pe cei implicati sa simta ca sunt parte din efortul general catre o viata mai buna, mai prospera.