1. Ce este ?

In primul rand, trebuie sa te familiarizezi cu brandul Subway. Primul restaurant a fost deschis in 1965 de Fred DeLuca si Peter Buck, in Conneticut (SUA), iar ulterior compania celor doi a fost inregistrata sub numele Doctor’s Associates Inc. Brandul Subway incepe sa fie folosit in 1968. Din 1974, Subway se extinde in sistem de franciza. Lantul s-a marit rapid, astfel ca daca in anul 2000 existau in jur de 14.500 de locatii, zece ani mai tarziu numarul lor a trecut de 33.700.

In prezent sunt peste 36.500 de restaurante in toata lumea, fiind cea de-a 100-a tara in care Subway isi face intrarea. De-a lungul anilor, aproximativ 70% dintre noile sunt cumparate de catre proprietarii actuali, potrivit companiei americane.

In cadrul restaurantelor din Romania se vor servi sandvisuri, salate, tortillas, fursecuri, chips-uri, bauturi carbonatate si necarbonatate, ceaiuri si specialitati din cafea produsa sub marca proprie Subway.

2. Cum obtin o franciza?

Intai si-ntai, citeste brosura Subway adresata celor interesati sa devina francizati. Apoi, studiaza piata de francize din Romania, precum si spatiile unde ai putea deschide un restaurant Subway. Urmatorul pas este sa completezi o cerere online prin care iti va fi analizata candidatura. In urma acestui demers, vei fi contactat pentru a stabili un interviu.

Odata intrat in legatura cu reprezentantii companiei americane, trebuie sa analizezi contractul de franciza impreuna cu un avocat, iar mai apoi sa te decizi asupra planului financiar.

Francizatului nu i se cere experienta in industrie, ci doar trebuie sa urmeze tiparele globale ale francizei Subway. De exemplu, Cristian Stefanescu, cel care a deschis primul restaurant Subway din Romania, fusese 10 ani angajat in sistemul bancar si detinea un magazin online de jucarii inainte sa devina francizat al lantului de fast food-uri.

Totul s-a derulat rapid, in mai putin de 10 luni. In iunie anul trecut el a asistat la o prezentare a francizei, intr-o luna a depus un plan de afaceri pentru restaurantul pe care si-l dorea, iar trei luni mai tarziu a fost acceptat. In noiembrie, Stefanescu a urmat un program de pregatire in SUA, in care a facut „de toate” – de la prepararea meniurilor si curatenie, pana la cursuri de management. In aprilie, anul acesta, el a deschis primul restaurant Subway din Romania. [Vezi aici cum arata primul restaurat Subway din Romania].

3. Cati bani da francizatul?

Franciza costa 7.500 de euro, iar pentru deschiderea unui restaurant este nevoie de o investitie de 76.500 - 192.200 euro (incluzand si costurile operationale pe 3 luni).

Povestea primului francizat Subway in Romania: Cat l-a costat sa deschida fast food-ul din Piata Victoriei

Povestea primului francizat Subway in Romania: Cat l-a costat sa...

Citeste si:

Investitia totala depinde de spatiu/amplasarea restaurantului, dimensiuni si renovarile necesare. De exemplu, Stefanescu a investit intre 100.000 si 200.000 de euro pentru restaurantul sau din Piata Victoriei care are 150 mp si 42 de locuri la masa. In cadrul fast food-ului vor lucra, in total, 15 persoane.

„Exista locatii traditionale si netraditionale pentru franciza Subway. In mod traditional, gasiti restaurantele noastre in centre comerciale sau la coltul strazii. Locatiile netraditionale se gasesc in aeroporturi, spitale, statii service, autogari sau alte locatii asociate unui alt tip de afacere. (…) Daca detineti o astfel de locatie, cum ar fi o bacanie, sau o locatie netraditionala, veti avea posibilitatea sa cumparati franciza pentru spatiul respectiv”, se precizeaza in brosura.

Iata costurile pe care trebuie sa le suporte francizatul:


*aceste cifre reprezinta estimari ale investitiei deschiderii unui restaurant Subway si acoperirea costurilor operationale timp de 3 luni; exista posibilitatea depasirii costurilor in oricare din domeniile prezentate; costurile finale depind de, insa nelimitandu-se la locatie, amploarea renovarilor, tipul si dimensiunea cladirii, legislatia locala; cifrele nu includ renovarea exterioara.

4. Ce responsabilitati are francizatul?

Cel care obtine franciza Subway trebuie sa achite taxa initiala pentru franciza, sa gaseasca locatia/locatiile pentru deschiderea restaurantului/restaurantelor, sa le renoveze, imbunatateasca, repare si sa le intretina in conformitate cu concesiunea.

De asemenea, el trebuie sa se ocupe de angajarea personalului si operarea restaurantelor si sa achite companiei o redeventa de 8% din incasarile saptamanale, precum si o taxa care intra in fondul de publicitate (4,5%).

5. Ce ofera francizorul?

Asa cum se arata in brosura Subway, francizorul ofera acces la formule si sisteme operationale, consultanta pentru design si comanda echipamentelor, program de formare, manual de operatiuni, reprezentant la fata locului la deschidere, evaluari periodice si sustinere permanenta, precum si publicatii informative.

6. Urmatorul nivel?

Compania americana cauta si agenti de dezvoltare. Agentul de dezvoltare este un contractant independent care, odata aprobat de Subway, dezvolta o regiune prin asistenta acordata francizatilor pentru a detine si gestiona restaurantele Subway in acea zona.

„Exista o serie de regiuni unde avem nevoie de agenti de dezvoltare si daca 1. sunteti dispus sa va stabiliti in acea tara sau aveti un partener care este dispus sa faca asta si 2. aveti experienta in francizare, s-ar putea sa fiti agentul de dezvoltare de care are nevoie sistemul Subway”, potrivit brosurii.

Un astfel de agent de dezvoltare este si Rumen Radev, cel care a lucrat impreuna cu Cristian Stefanescu pentru franciza din Romania. „In Romania am observat o cerere in crestere de noi branduri gastronomice, mai mult decat oricare alta tara din Europa Centrala si de Est. Tot mai multi romani sunt concentrati pe dezvoltarea carierei, unul din motivele pentru care exista nevoia de mancare calitativa, servita rapid”, a declarat Radev.

Surse foto: compania si contul al restaurantului Subway din Piata Victoriei, Bucuresti.