Un alt producator roman, de tractoare de aceasta data, incearca sa evite falimentul si sa fie mai atractiv pentru potentialii investitori prin comasarea activitatilor economice. Din aceste doua tranzactii, derulate prin intermediul Autoritatii pentru privatizare, statul a pierdut atat timp pretios pentru scoaterea de sub faliment a companiilor, cat si posibilitatea de a gasi un investitor important in industria romaneasca

"Investitorul strategic" de la Aro Campulung a adus singurul producator roman de autoturisme de teren in pragul falimentului, situatie decisa, joi, de Tribunalul Timis. Un alt producator roman, de tractoare de aceasta data, incearca sa evite falimentul si sa fie mai atractiv pentru potentialii investitori prin comasarea activitatilor economice.

Aro Campulung, singurul producator roman de autovehicule de teren, a fost privatizat in 2003 cand investitorul - Cross Lander -, o societate mixta formata din grupul brazilian Samambaia si firma americana Lacaro Auto Distributors, a cumparat un pachet de actiuni reprezentand 68,7% din capitalul societatii de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (fosta APAPS).

Insa, pentru ca investitorul american John Perez nu a indeplinit obligatiile stipulate in contractul de privatizare si pentru ca societatea continua sa mearga pe pierderi, Tribunalul Timis a decis, joi, ca Aro Campulung sa intre in faliment.

De fapt, procedura de reorganizare judiciara a producatorului roman de autovehicule de teren a fost declansata printr-o hotarare a Tribunalului Arges la mijlocul anului 2005.

Nemultumiti, fostii salariati de la Aro au cerut Inaltei Curti de Casatie si Justitie stramutarea dosarului, care a ajuns, in toamna lui 2005, la instantele din Timisoara. De atunci, partile au depus rapoarte, contestatii si expertize, s-a cerut schimbarea administratorului judiciar si s-a depus si un plan de reorganizare a societatii.

Cross Lander a platit doar 0,3% din actiuni

Cumparatorul s-a angajat, la data privatizarii, sa plateasca 15,8 milioane de dolari pentru pachetul de actiuni si investitii, suma la care se adauga alte 11,4 milioane de dolari in contul datoriilor si creditelor comerciale ale uzinei, insa pana acum a platit doar 0,3% din valoarea pachetului de actiuni, adica 150.000 de dolari.

Mai mult, Consiliul Concurentei a amendat, la inceputul lunii mai, firma Cross Lander Inc., proprietarul societatii de la Campulung, cu aproape 180 mii euro, pentru ca a vandut Fabrica de Scule si Matrite, unul dintre activele Aro estimat la 2,7 milioane de dolari, incalcand astfel o clauza din contractul de privatizare.

In plus, firma americana a modificat statutul firmei si a aprobat bugetul de venituri si cheltuieli inainte sa obtina acordul Concurentei privind dobandirea controlului asupra Aro. Cross Lander USA Inc. a mai anuntat, in luna martie, ca intentioneaza sa isi schimbe in curand numele in Global Vehicles USA Incorporated si ca isi muta sediul in Atlanta, statul Georgia, in vara acestui an.

Schimbarea de nume este, de fapt, o procedura extrem de simpla, pentru ca investitorul "strategic" de la Aro, Cross Lander USA Inc, nu are nici o legatura cu celebrul producator american de autovehicule, Cross Lander of North America.

Comasare la Tractorul

Reprezentantii Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului considera ca singura solutie pentru pastrarea productiei de tractoare la societatea Tractorul Brasov o reprezinta privatizarea pe module functionale, dupa restrangerea activitatii societatii, informeaza AVAS.

Situatia societatii Tractorul Brasov a fost analizata in cadrul unei intalniri care a avut loc joi, la Palatul Victoria, si la care au participat presedintele AVAS, Razvan Orasanu, consilierul de stat al primului-ministru, Alexandru Ene, directorul companiei, Serban Titu, liderul BNS, Matei Bratianu, si liderul sindical al uzinei, Gheorghe Apostu.

Gheorghe Apostu ne-a declarat ca autoritatea pentru privatizare este cea care a propus solutia de comasare a activitatilor economice si ca liderii sindicali de la Brasov insista pentru ca aceasta solutie sa fie pusa in practica. In cadrul intalnirii de la Guvern, directorul general al societatii a primit un ragaz de o saptamana pentru finalizarea planului de restructurare a producatorului de tractoare din Brasov.

Mai vor indienii o societate nefunctionala?

AVAS a suspendat, la finele lunii mai, negocierile pentru preluarea societatii Tractorul Brasov de catre indienii de la Mahindra&Mahindra, deoarece nu s-a ajuns la un acord privind clauzele cuprinse in proiectul contractului de privatizare.

"In continuare, AVAS nu va lichida Tractorul Brasov, ci va cauta solutiile viabile pentru restructurarea companiei si trecerea ei cat mai grabnica in sectorul privat. Cu toate acestea, discutiile pentru preluarea companiei brasovene de catre Mahindra vor mai avea loc, in conditiile in care investitorii indieni isi mentin interesul pentru preluarea Tractorul, precizau reprezentantii autoritatii de privatizare.

Datoria totala la zi a companiei se ridica la peste 13.740 miliarde ROL, adica aproape 392 milioane euro, datorii catre bugetul statului, AVAS, furnizorii de utilitati si banci. Tractorul Brasov functioneaza pe o platforma de peste 120 de hectare, intr-un sistem care consuma o cantitate foarte mare de energie.