Centrul de evaluare (assessment center) reprezinta o alternativa la metodele traditionale de selectie a personalului pentru angajare, iar prin programe personalizate realizate de psihologi companiile pot testa candidatii intr-un mediu similar cu locul de munca. Costurile nu depasesc 100 de euro de angajat, iar angajatorii isi pot dubla sansa ca aplicantul la pozitia deschisa sa ramana in post fata de situatia in care ar angaja un candidat doar in baza interviului purtat cu acesta, a declarat pentru wall-street.ro Madalina Buza, HR project manager in cadrul Inspire Human Resources.

Conform Inspire Human Resourcer, un centru de evaluare nu este un loc de testare concret, asa cum sugereaza numele. Acesta presupune o serie de teste, scenarii si exercitii de simulare folosite alaturi de interviuri, parte din ele putand fi date si online. Pe o piata cu un numar mare de candidati pe fiecare pozitie deschisa, uneori si cateva mii, centrele de evaluare sunt necesare tocmai pentru a identifica cel mai potrivit angajat,oferind companiilor o predictie despre viitoarea prestatie a candidatului la locul de munca.

In prezent, exista un interes global in utilizarea centrelor de evaluare pentru ca mixul de probe administrate in cadrul lor permite o evaluare mult mai acurata a potentialului unui candidat sau angajat.

”Din 2014 am inregistrat o crestere semnificativa, de peste 40%, a numarului de angajatori care ne-au solicitat selectie sau evaluare prin assessment center. Acest lucru demonstreaza eficienta metodei in alegerea personalului potrivit cerintelor posturilor si satisfactia cu rezultatele ei. Un centru de evaluare nu este un loc de testare concret, asa cum sugereaza numele. Presupune insa o serie de teste, scenarii si exercitii de simulare pe care le folosim alaturi de interviuri, parte din ele putand fi date si online. Aceste teste ne evidentiaza intr-un mod mult mai obiectiv care dintre candidati se va potrivi cel mai bine rolului solicitat si organizatiei beneficiare”, a precizat Madalina Buza.

Un astfel de proces de evaluare poate dura de la cateva ore la cateva zile.

"Predictia despre cum va fi prestatia candidatului intr-un post pe baza a cat de bine s-a descurcat intr-un assessment center este mult imbunatatita fata de folosirea unor metode simplificate sau singulare de selectie (de ex. doar prin interviul nestructurat, practicat cel mai des de catre angajatori). Adica, de exemplu, daca alegi un candidat selectat prin assessment center iti dublezi sansa ca el sa corespunda si sa ramana in post fata de situatia in care ai angaja un candidat doar in baza interviului purtat cu acesta", potrivit acesteia.

Cat costa o evaluare

Costul realizarii unui raport de selectie complex pentru un candidat ajunge in medie la 80 -100 euro.

"Raportul este parte din procesul de selectie care are ca medie de comision de 600 euro/pozitia vacanta", a explicat Buza.

Cum se desfasoara o evaluare - psihologii realizeaza programele

De exemplu, daca o persoana doreste sa aplice pentru un post de management intr-un call center, poate primi jocuri de rol in cazul in care ar trebui sa gestioneze prin telefon un client nemultumit sau sa medieze un conflict intre subordonatii din echipa sa. De asemenea, i-ar putea fi testata capacitatea de a lucra “multitasking” sau abilitatea de a conduce o echipa virtuala. Toate aceste probe vor fi dublate la final de interviuri bazate pe competentele propuse a fi masurate la inceputul evaluarii.

"Angajatii nostri care pregatesc bateria de probe pentru assessment center si care supervizeaza administrarea acestora sunt psihologi specialisti in psihologia muncii, organizatiilor, acreditati de catre Colegiul Psihologilor din Romania, cu experienta de peste 15 ani in selectie si recrutare de personal, inclusiv in metoda assessment center, cu instruiri urmate pentru aceasta metoda, experti care respecta cadrul legal de aplicare pentru instrumentele si metode de selectie folosite", a adaugat acesta.

Exercitiile de business ce pot fi folosite intr-un assessment center pot fi foarte diverse. Ele se customizeaza in functie de specificul angajatorului, de nivel si complexitate post, (inclusiv de buget) si trebuie alese vizand competentele urmarite pentru pozitia vacanta.

"Facem o matrice de competente cu ceea ce dorim sa masuram si urmarim sa avem si sa ajustam, sau construim probe si exercitii care sa ofere informatii despre fiecare competenta prin cel putin doua surse sau probe diferite. De exemplu, daca prin exercitiul de grup fara lider desemnat se urmareste capacitatea de a se impune a unui candidat, putem pregati un joc de rol in care il punem in pozitia de a fi un subordonat nedreptatit ce trebuie sa isi argumenteze punctul de vedere in fata sefului si urmarim modul in care face acest lucru. Printr-un comportament asertiv, submisiv, agresiv, afisand siguranta de sine si confort cu vizibilitatea, sau ezitare si retinere etc. In acelasi timp, printr-o proba putem urmari mai multe competente. Un eseu sau studiu de caz dat spre rezolvare iti permite sa vezi si capacitatea de comunicare scrisa, dar si capacitatea de analiza / sinteza si solutionare a unei probleme. Toate acestea le putem proba apoi si prin intrebari de interviu comportamental sau orientat pe aceleasi competente profesionale stabilite initial ca fiind relevante pentru performanta in post", a explicat reprezentantul companiei.

De asemenea, compania filmeaza parte din aceste procese de evaluare, ceea ce permite intocmirea unui raport ala angajatului cat mai clar, prin utilizarea de trimiteri la momente din filmare.

In urma evaluarii in cadrul unui assessment center, se decide de regula angajarea sau promovarea unui angajat, precum si demararea unor traininguri pentru anumite abiitati sau coaching pentru dezvoltarea de competente.

Multinationalele apeleaza cel mai frecvent la evaluarea candidatilor

Selectia prin centre de evaluare este cel mai mult ceruta in Bucuresti si in principal de catre multinationale, pentru ca mai ales acestea au acces la informari despre instrumente avansate de evaluare si buget alocat pentru astfel de activitati.

Inspire Human Resources ofera servicii profesioniste de resurse umane pe piata muncii din Transilvania, avand trei directii importante de actiune: consultanta, assessment center, recrutare si selectie de personal. In 2014, compania a avut afaceri de un miliard de lei.

Sursa foto articol: call center, Shutterstock

Sursa foto: Psiholog, Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri