Fara a fi lipsita de controverse sau dispute, cum ar fi cea dintre McDonald's si reprezentantii pavilionului de slow food, expozitia a fost una extravaganta: cu pavilioane spectaculoase realizate de arhitecti faimosi. Lansata sub sloganul: Feeding the planet. Energy for Life, expozitia de langa orasului Milano a inceput in luna mai a acestui an si se va incheia la finalul lui octombrie. Timp de 6 luni, tari si companii din intreaga lume au prezentat de la inovatii legate de agricultura, la elemente gastronomice si culturale specifice, iar senzatia pe care toata aceasta manifestatie ti-o lasa ca vizitator este cea de carnaval in toata regula, un carnaval in care ai de stat la coada.

PoloniaPavilionul Poloniei

Cozile sunt la ordinea zilei, iar unele pavilioane sunt deja celebre pentru timpul de asteptare necesar, unul dintre acestea fiind cel al Japoniei, unde coada este de 6-7 ore, ne povesteste un roman, care lucra la unul dintre pavilioanele de la Expo Milano. Cozi sunt in general la majoritatea marilor pavilioane: Polonia, Belgia, Franta si asa mai departe. Cand trecem pe langa Emiratele Arabe Unite auzim un reprezentant spunand vizitatorilor ca timpul de asteptare pentru a vizita pavilionul este de trei ore.

Un reprezentant al pavilionului Emiratelor Arabe indica trecatorilor unde este coada

Tarile mai mici, cu pavilioane mai mici si mai putin complexe sunt si mai usor de vizitat, chiar daca sunt cativa oameni la intrare. Astfel, in ziua vizitei noastre la Romania am intrat relativ repede si, excluzand discutia cu reprezentantii pavilionului nostru, am fi iesit la fel de repede. Desi, cu un design interesant la exterior, interiorul era prea static pentru a pastra interesul audientei, magazinul de suveniruri era aproape gol, asa ca se intra si iesea destul de repede. Cei care ajungeau si la etaj, la restaurant, mai zaboveau sa manance ceva sau pur si simplu sa stea putin departe de forfota de jos. Daca strainii primeau cu indulgenta propunerea Romaniei la Expo Milan, romanii erau revoltati de penuria din pavilion. Unul dintre vizitatorii romanii declara suparat, la iesire, ca nu este "nimic".

Pavilion Vietnam

Pe de alta parte reprezentantii Romaniei la pavilion au explicat ca aproape 2 milioane de persoane au vizitat pavilionul, iar restaurantul a inregistrat incasari de 100.000 de euro in septembrie, luna de varf de la lansare. De asemenea, in pavilion s-au organizat circa 50 de evenimente care au animat pe parcursul lunilor atmosfera. Cat despre magazinul de suveniruri si restaurant, acestea sunt operate de o fima din Italia, care plateste o redeventa din incasari de 12% Romaniei. Motivul? A fost singura firma care s-a inscris la licitatie, avand in vedere ca pentru a putea opera acest business era necesar sa ai avize din Milano, iar tot procesul se pare ca a fost prea complicat pentru o firma romaneasca.

Prin comparatie, Ungaria avea un pavilion plin, o uriasa expozitie de paprika, elemente traditionale din belsug si un magazin de suveniruri doldora de produse. Spectacolul adevarat nu era insa nici la pavilionul Ungariei, ci la zonele unor tari ca Belgia, Polonia, Marea Britanie, unde au fost ridicate structuri impresionante si unde fortota era in toi.

Pavilion Marea Britanie: Foto-UK Trade & Investment

Spectaculos este si pavilionul SUA care a adus o gradina verticala de 860 mp, cea mai mare din lume, la Expo Milano. Gradina verticala, este punctul cheie al pavilionului SUA, care la intrare te intampina cu un mesaj al presedintelui american.

Citeste si:

La capitolul inovatie intra si supermarketul viitorului, adus la Expo Milano de retailerul Coop, cel mai mare lant de supermarketuri din Italia. Ecrane digitale pe care afli pretul si caracteristicele produsului, robotei, imprimanta 3D pentru mancare, ambalajul inteligent, care printr-o aplicatie iti ofera informatii despre ce ai in frigider, toate aceste elemente se reunesc in hipermarketul creat special de Coop, pe baza a ceea ce angajatii companiei sub 35 de ani si-ar dori de la un supermarket.coop

Compania mai are adiacent, vizavi de supermarketul care pune accentul pe interactiunea dintre prudus si cumparator, si alte cateva elemente noi, printre care si o vitrina cu conserve de insecte.

Insectele ca mancare a viitorului au fost promovate si la pavilionul Belgiei, insa totusi ceea ce a fost mai vizibil a fost ciocolata si designul spectaculos. De altfel, Belgia a anuntat ca dupa incheierea Expo 2015 va scoate la vanzare pavilionul pentru 1 mil. euro.

Pavilionul Belgei- Credit Foto: ExpoMilano2015.be

Nici la capitolul distractie si moduri inedite de promovare evenimentul nu a stat rau, fiind o suita de terase si restaurante, dar si evenimente organizate la diversele pavilioane. Polonia a fost unul dintre cele mai pline zone in ceea ce priveste partea de terase si leisure, mesele de la intrarea in pavilion fiind pline.

Per total, Expo Milano este o experienta, un eveniment de degustare culturala tot intratat cat a fost gastronomica.