Potrivit unui studiu al companiei de cercetare ACNielsen, bucurestenii prefera sa cumpere din magazinele mari, chiar daca acestea sint departe de casa. Atractia catre supermarketuri este data de promotii, calitatea produselor proaspete si suprafata magazinelor. In plus, bucurestenii vor sa gaseasca o gama cit mai larga si cit mai variata de produse, intr-un singur loc.

Faptul ca aceste centre comerciale sint situate, de regula, la distante mari de casa, la fel ca si eficienta caselor de marcat ori usurinta de parcare (factori cheie pentru tarile din regiune), nu constituie piedici pentru clienti.

Studiul ACNielsen remarca faptul ca exista totusi o serie de similitudini intre cumparatorii romani si cei polonezi, dar si diferente semnificative fata de cehi si unguri. In Capitala, de exemplu, doar 33% dintre cumparatori fac achizitii in principal din centre comerciale moderne (aici intra si hypermarketurile, supermarketurile, magazinele cash & carry si discount), spre deosebire de 70% in Cehia. Doar 10% dintre locuitorii Capitalei recurg la magazinele traditionale, in timp ce 57% combina cele doua tipuri de unitati.

Dintre formele moderne de comercializare, supermarketurile se bucura de cea mai mare apreciere, atragind 27% din cumparatori, insa in ultimul timp s-a marit interesul si pentru hypermarketuri. De altfel, in 2004, retelele de supermarketuri si centre de tip discount au cunoscut cea mai semnificativa crestere, marindu-se cu 11 unitati. Chiar si asa, cu 11 magazine moderne la un milion de locuitori, Romania este cu mult in urma statelor din regiune, in conditiile in care numarul acestora se ridica la 115 in Cehia si 63 in Polonia.

Fructele si legumele se iau de la piata

Pentru a-si cumpara fructe si legume proaspete, bucurestenii apeleaza, in proportie de 65%, la pietele agro-alimentare, nivel aproape dublu comparativ cu tarile vecine, unde exista magazine specializate. La bauturi racoritoare, cumparaturile sint efectuate in special din supermarketuri, peste o treime dintre consumatori preferind sa mearga chiar si in alt magazin pentru a cumpara marca dorita. De altfel, loialitatea fata de marca se manifesta si la cafeaua ambalata sau sampon.

Studiul a fost realizat in noiembrie 2004 pe un esantion de 500 de persoane din Bucuresti, cu virste cuprinse intre 15 si 65 de ani. Dintre acestea, 338 reprezinta cumparatori principali, responsabili pentru achizitionarea produselor alimentare si a celor de ingrijire personala. Ceilalti 162 de repondenti sint persoane din gospodarie care nu fac cel mai des cumparaturi, desi achizitioneaza frecvent produsele mentionate. Cea mai mare parte a celor chestionati sint femei (70%), iar 33% dintre intervievati au virste cuprinse intre 35 si 49 de ani. Analiza a fost realizata in 10 tari, printre care Polonia, Ungaria, Rusia, Lituania, Romania, Slovenia si Croatia.