“In Lituania, dupa liberalizarea pietei existau 3 lanturi de magazine care detineau 70% din piata. In Germania, farmacistii pot sa aiba maxim 3-4 farmacii. In Romania nu exista o limitare a numarului de farmacii. Am ajuns la concluzia ca cea mai buna varianta pentru noi era o cota de piata de cel putin 15% si 700-800 de farmacii care sa functioneze sub un singur steag. Am optat sa mergem pe varianta aducerii farmacistilor in lant si nu a unor fonduri de investitii. Am preferat sa avem un lant de 700-800 de farmacii decat un lantisor de 350”, a spus Eugen Banciu.

In prezent, grupul DONA detine 270 de licente de farmacii, tinta fiind ca pana in anul 2021 sa fie atins un numar de 700 de farmacii. Pentru acest an, proprietarii DONA au in plan deschiderea a 30 de farmacii in franciza, ritmul urmand sa accelereze incepand cu 2017, cand vor fi inaugurate in medie 60 de farmacii in franciza.

90% din farmaciile independente cu 500.000 euro cifra de afaceri in 2015 au avut pierderi.

In momentul de fata exista cinci farmacii francizate in Bucuresti, doua in Alexandria si una in Rosiorii de Vede. Pentru a intra in sistemul de francizare este necesara o investitie de 20.000-50.000 de euro, la care se adauga o taxa suplimentara de 3.000-5.000 de euro.

Unul dintre criteriile de selectie a viitorilor francizati este cifra de afaceri, care ar trebui sa se situeze la un nivel de 40.000-50.000 de euro pe luna. Intrarea in retea poate genera o crestere de 10-15% a numarului de clienti in primele sase luni, si un plus de 2.000-3.000 de euro lunar la profitabilitate. Mai mult, farmacia poate intra pe profit in primul an de la intrarea in franciza, spun oficialii DONA.

“90% din farmaciile independente cu 500.000 euro cifra de afaceri in 2015 au avut pierderi. Profit de 1%, salarii la jumatate fata de piata. Pentru aceste farmacii un venit suplimentar de 2-3.000 de euro pe luna conteaza. Si noi suntem pe piedere din cauza ritmului de expansiune, am preferat sa mergem pe pierdere pentru a avea un lant mare de farmacii”, spune Eugen Banciu.

In primele sase luni din acest an, grupul DONA a raportat o cifra de afaceri de 471 mil. lei, in crestere cu 11,5% fata de aceeasi perioada din 2015. Pentru acest an, actionarii au bugetat afaceri de peste un miliard de lei.

"Concurenta exagerata" pe piata farmaciilor

In Bucuresti au aparut din 2010 peste 1.000 de farmacii. La nivel national, exista 8.000 de farmacii, mult peste necesar, considera Banciu. “Era nevoie de doar 4.000 de farmacii la nivel national. Exista o concurenta exagerata. Anul acesta suntem la o scadere de 6% in piata de profil. Rentabilitatea in piata farmaciilor este in scadere, nu este o situatie roz. Salariile reprezinta si ele 70% din cheltuieli”, mai spune Banciu.

Salariile reprezinta 70% din cheltuielile unei farmacii.

O alta problema cu care se confrunta aceasta industrie este lipsa de personal calificat. “Potrivit INS, sunt 17.000 de farmacisti in Romania, nu vorbim de acelasi exod ca in cazul medicilor, insa ar mai fi nevoie cateva mii de farmacisti. 600-700 de farmacisti ies anual de pe bancile facultatii”, adauga Eugen Banciu.

Citeste si:

Luiza Negreanu (foto), cel mai mare francizat al DONA in acest moment, detine sapte farmacii in Alexandria, ruland in intervalul 2014-2015 afaceri de 25 mil. lei si un profit “de sase cifre”.

“Sunt farmacist din 1986 si am deschis in 1990 prima farmacie independenta din Alexandria si printre putinele din tara. Desi sunt mandra de tot ce am realizat ca si farmacie independenta, am decis ca este timpul pentru un parteneriat. Daca ati porni de la zero si ati fi in 2016 intr-o piata in scadere, este foarte greu sa rezisti cu preturile, sa achiti chirii, salarii competitive. Sunt cheltuieli destul de mari. Nu ati avea preturi de achizitie precum un lant mare. Nu mi se impun reguli, nici achizitii mari de medicamente. Preconizez ca acest parteneriat imi va aduce un trafic mai mare de pacienti in farmacii”, spune Negreanu.

Investitii de 9 milioane de euro

Pentru acest an bugetul de investitii ajunge la noua milioane de euro, bani care vor fi alocati achizitionarii de licente, construirea unui depozit in Chitila si in rebranding. Investitia in depozit se ridica la 4 milioane euro, acesta urmand sa aiba o suprafata de peste 7.000 mp.

Mai mult, grupul isi propune sa continue sa achizitioneze anul acesta 20-30 de licente de farmacii, atat in Bucuresti cat si in tara.

“Exista potential si in tarile din jurul Romaniei pentru a face pasul in afara. Cele mai atractive destinatii sunt Serbia (insa este o tara cu un grad de coruptie) si Bulgaria”, puncteaza Banciu.

Pentru urmatorii ani acesta vorbeste de investitii anuale de 3-4 milioane euro.

Grupul DONA este cel de-al treilea jucator pe piata retailului farmaceutic, dupa Sensiblu si Catena.