In timp ce miscarile si evolutiile pe piata de imbracaminte si incaltaminte a secolului 21 par a se realiza cu viteza tancurilor de razboi folosite cu un secol in urma, H&M a castigat o cota de piata in Romania prin ceea ce pare a fi un razboi-fulger: forta coplesitoare si ritm de crestere incredibil de rapid. Retailerul suedez a intrat in Romania in 2011, la sfarsitul primului an de activitate era al cincilea brand de imbracaminte din tara, iar doi mai tarziu - cel mai valoros, arata o analiza a Euromonitor.

Anul trecut, H&M a vandut cu peste 50% mai mult decat cel de-al doilea retailer de pe plan local, Zara, parte a grupului Inditex, si a atins o cifra de afaceri de 800 milioane lei. Mai mult, in pofida puterii de cumparare scazute a romanilor, penultima dupa Bulgaria in cadrul Uniunii Europene, subsidiara H&M a inregistrat cele mai mari vanzari per magazin din Europa Centrala si de Est. Acest succes este rezultatul unui mix favorabil de crestere a puterii de cumparare, a cresterii preferintelor consumatorilor pentru retailerii moderni, de preturi si, cel mai important, de o strategie de expansiune si de marketing agresive.

Toata lumea profita, mai putin gazda

Romania, una dintre cele mai mari tari din Europa Centrala si de Est, s-a dovedit a fi o piata atractiva, in special pentru retailerii din vestul Europei. Din cauza concurentei interne slabe, primul deceniu de apartenenta in Uniunea Europeana a fost marcat de o invazie a retailerilor moderni cu planuri de extindere, in particular cei din categoria bunurilor de larg consum. Retailerii de imbracaminte si incaltamine nu au fost o exceptie, desi cresterea le-a fost limitata din cauza puterii de cumparare destul de mica, dar in crestere.

In timp ce nivelul de fragmentare in aceasta categorie este inca ridicat, exista o tendinta clara de concentrare a cotelor de piata spre retailul modern, pe masura ce salariile din Romania sunt in crestere. H&M a intrat cu curaj si optimism pe piata romaneasca in 2011, intr-un moment slab al economiei. Odata pariul castigat, H&M a devenit lider de vanzari in termen de patru ani.

Mall-uri peste tot

Romanii au cunoscut o crestere constanta a puterii de cumparare incepand cu anul 2009 si au atins un nou record in 2015. Ca urmare, romanii cheltuiesc tot mai multi bani, iar deschiderile de magazine le ofera tot mai multe oportunitati de consum. Cu toate acestea, in ciuda cresterii veniturilor disponibile, bugetul consumatorului mediu este inca sub presiune, deoarece peste 50% din venitul unui roman merge spre utilitare, precum hrana si plata locuintei.

In mod suprinzator, aceasta configuratie economica este un mediu excelent pentru retailerul suedez. Din cauza faptului ca majoritatea romanilor se orienteaza spre un stil de viata asemanator celui din vest, H&M este in masura sa furnizeze aceasta cerere speciala la un pret competitiv. In consecinta, brand-ul este perceput mai pozitiv in Romania decat in Europa de Vest, unde este considerat un brand „acceptabil”. De exemplu, C&A nu este in masura sa obtina un profit la fel de mare din aceasta configuratie din moment ce este pozitionat ca un brand economic si se confrunta cu o concurenta puternica din partea retailerilor low-cost precum Takko, PPT sau KiK.

Totodata, H&M nu a fost rezervat in a-si implementa o strategie ofensiva si s-a angajat intr-o expansiune agresiva, de a deschide aproximativ 6 magazine pe an in ultimii cinci ani pentru a ajunge la o retea 42 de unitati pana la finalul lui 2015. Prin comparatie, Zara a deschis doar 1 magazin si 22 in total, in aceeasi perioada, in timp ce C&A a inregistrat 2 deschideri de magazine si 28 de unitati totale. Pe langa faptul ca a inaugurat cel mai mare magazin din regiune, cu o suprafata de 4.300 de metri patrati, in centrul Bucurestiului, H&M vizeaza localitati mai mici decat Zara. Compania suedeza demonstreaza astfel ca nu si-a pierdut optimismul initial si speranta de a creste puterea de cumparare, inclusiv in orasele mai mici, precum Tirgu Mures, Tirgu Jiu sau Satu Mare.

Dar cum si tancurile se impotmolesc in noroi, desi H&M ar putea castiga batalia de expansiune, in termeni de profit, Zara castiga razboiul. Prin atingerea consumatorilor cu venituri mai mari, Zara a inregistrat un profit de 63 de milioane de lei in 2014, in timp ce H&M a trebuit sa se multumeasca cu 23 de milioane de lei, din cauza investitiilor in magazine. Mai mult, compania mama a Zara, Inditex, care detine alte cinci branduri de imbracaminte, este in continuare lider in domeniu, cu vanzari de un miliard de lei. Iar H&M, pentru a castiga batalia, mai are alte 200 milioane lei de recuperat.

Sursa foto: August_0802/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri