Exploatarea excesiva pe vremea comunistilor, rata redusa de inlocuire a rezervelor si cresterea accelerata a cererii au adus industria petroliera romaneasca aproape de dependenta de importurile de titei. Factura companiilor petroliere romanesti importatoare de titei ar putea sa creasca in urmatorii ani cu pana la un milliard de euro. Romania are toate sansele sa se transforme intr-un stat dependent de importuri, mai ales in conditiile in care consumul va creste cu cel putin 10% anual, pana la un nivel de cinci milioane de tone de benzina si motorina.

Aproape tot romanul stie ca tara noastra a fost cel mai important jucator de pe piata petroliera central si est-europeana. Din 1857 si pana in prezent, la noi au fost extrase circa 713 milioane tone de titei (in jur de 5,6 miliarde de barili). Potrivit unei analize elaborate de catre Central Europe Trust, in ultimii 20 de ani, insa noile descoperiri de terenuri petrolifere au inlocuit doar 20% din productia anuala. Si toate acestea, in conditiile in care companii mari precum Shell, Amoco, Enterprise Oil, Tullow, Sterling, dar si Petrom sau Rompetrol, au investit in ultimii 15 ani aproape 400 milioane de dolari in terenuri concesionate de la stat, despre care se credea ca detin zacaminte importante de titei si gaze naturale. Adevarul n-a fost asa, si nici unul dintre investitorii straini nu a descoperit vreun zacamant care sa rupa gura targului.

Dar iata cum s-a ajuns aici: inainte de 1989, conducatorii de atunci au fost mai degraba orientati catre celebra indeplinire a „planurilor“ de productie, astfel ca se cerea expres ca toate rafinariile sa functioneze la capacitate maxima. In 1976, de exemplu, anul de varf al extractiei de titei romanesc, din cele 15 milioane de tone prelucrate, consumul intern a reprezentat doar 30%. Restul a fost exportat. Declinul a fost stopat in 1992, iar de atunci, in mod normal, se extrag circa sase milioane tone de titei anual. „Pana in 2008, Petrom ar trebui sa atinga o rata de inlocuire a rezervelor de 80%“, spune Gheorghe Constantinescu, CEO al fostei companii nationale. El sustine ca prin rezervele actuale de un miliard de barili echivalent petrol, compania va stopa scaderea productiei si o va stabiliza la nivelul unei productii zilnice intre 200.000 si 220.000 barili, adica o productie anuala de 80 milioane de barili.

Asadar, pana acum in Romania s-au exploatat cinci miliarde de barili si a mai ramas un miliard. Conditie in care exista posibilitatea ca tara noastra sa-si afirme dependenta fata de titeiul rusesc, asa cum se intampla acum cu gazele naturale. Potrivit unei strategii guvernamentale a industriei petroliere, aprobate in urma cu trei ani, pentru a salva extractia romaneasca, companiile din domeniu, in special Petrom, ar trebui sa investeasca 1,57 miliarde euro. Rompetrol, a doua companie ca marime din Romania, nu poate procesa, practic, la rafinaria de la Navodari titei provenit din rezervele interne.

In schimb, productia obtinuta in perimetrele de la Zegujani si Satu Mare este vanduta celorlalti competitori. Cele peste patru milioane de tone de titei crud procesate la Petromidia au fost importate anul trecut in special din Rusia. Compania lui Dinu Patriciu s-a tot plimbat in ultimii ani prin Ecuador, Kazakhstan, dar si prin tari nord-africane, fara a se intoarce, insa, acasa, cu anunturi mari. „Va fi foarte greu sa mai identificam rezerve importante de titei in Romania. Petrom va trebui sa gandeasca mai degraba o strategie de conservare a zacamintelor pe care le detine“, spune Dinu Patriciu, presedintele Rompetrol. Romania are zece rafinarii care au o capacitate totala de 22,8 milioane de tone. Dupa 1989, cantitatile de titei procesate au scazut continuu, pana la 10,1 milioane de tone in 1999.

Situatia s-a imbunatatit in 2000, an in care cantitatea de titei procesata a crescut cu 6,15%. Jucatorii din industrie sunt de parere ca anul acesta, pe fondul exploziei vanzarilor de masini si, implicit, a cresterii cererii, rafinariile vor procesa 14 milioane tone de titei.

Consumul intern de benzina si motorina

Media cresterii consumului de carburantti pe piata romaneasca va depasi 10% in urmatorii cinci ani, in special la motorina, datorita relansarii agriculturii.