“Nu cred ca aceasta piata va fi afectata direct. Dar in cazul in care extinderea se bazeaza pe creditare, pe investitii exterioare etc, atunci s-ar putea ca sa se simta efectele acestei crize. Cred ca in viitor cei care vor investi in cafenele vor fi mult mai rezervati”, a declarat, pentru Wall-Street, Catalin Mahu (foto), detinatorul La Mama si Cafepedia.

Principalul factor al reticentei investitorilor in deschiderea de restaurante si cafenele este dat de chiriile ridicate, dar si de faptul ca nu exista cerere in acest moment.

“Chiriile mari pentru spatiile necesare deschiderii unei cafenele, precum si faptul ca incasarile sunt departe de ceea ce viseaza cei nou veniti in aceasta industrie, au facut ca deja sa existe o oferta consistenta de cafenele de vanzare in Bucuresti la acest moment, dar nu si cerere. Cred ca si aceasta piata se va echilibra”, a spus Mahu.

Pentru moment, La Mama si Cafepedia nu resimt efectele crizei economice, in masura in care dezvoltarea noilor locatii se face din propriile resurse, pana la sfarsitul anului fiind programata deschiderea unei cafenele in Iasi, spatiul fiind deja achizitionat.

“Nu am regandit strategia de extindere pentru ca ne bazam doar pe surse interne, dar luam in calcul o reasezare a preturilor din real estate”, spune Mahu.

Citeste si:

Cat despre francizare, acesta o considera o idee pozitiva in contextul crizei, in care investitorii trebuie sa vizeze un risc minim: “cei care vor dori afacerea proprie in acest domeniu vor prefera sa mearga pe ceva sigur decat sa riste. Cred ca aceasta criza va reaseza piata fortei de munca precum si alte aspecte ale economiei. Oricum din punctul meu de vedere suntem abia la inceput si anul 2009 va fi concludent”, spune Mahu.

Strict la nivelul clientilor, criza nu va afecta capacitatea de a socializa la o cafea sau la o masa in restaurant. Mahu crede ca “in cel mai rau caz se va diminua valoarea consumatiei”.

In primele noua luni ale anului curent, cafenelele Cafepedia au inregistrat o cifra de afaceri de 25 milioane de lei, cu trei locatii in Bucuresti, o cafenea deschisa anul trecut, la mare si o locatie in Cluj. Pana in prezent, investitiile in cafenele au ajuns la 400.000 de euro, iar investitia intr-un singur restaurant La Mama ajunge si la 250.000 de euro.

Pentru 2008, Mahu estimeaza aceeasi cifra de afaceri anuntata la jumatatea anului pentru Trotter Restaurant, de 10 milioane de euro, in crestere cu 30% fata de 2007.