Anul 2007. Acesta este termenul pe care si l-a acordat managementul Romtelecom, pentru a atinge o tinta cu adevarat ambitioasa: sa detina pozitia de lider pe piata de Internet si date. Un termen si o tinta deopotriva dificil de realizat in conditiile in care concurenta este mare pe aceasta piata, iar compania are, inca, de recuperat perioadele in care tarifele la abonamente si servicii au fost mult prea mici in raport cu necesarul de investitii.

Din anul 2003, Romtelecom a demarat implementarea unui Plan de Transformare menit sa schimbe compania dintr-un monopol de stat, datand din 1960, intr-o companie moderna, de secol 21. Aceasta transformare este o necesitate dupa cresterea competitiei pe piata de comunicatii din Romania si este obligatorie pentru indeplinirea celor trei prioritati majore ale companiei: scaderea costurilor, cresterea calitatii serviciilor, imbunatatirea relatiei cu clientii.

Situatia financiara din urma cu trei ani si tariful foarte scazut al abonamentului telefonic au condus la investitii reduse in retea. In momentul de fata, valoarea abonamentului telefonic este aproape 5 euro, comparativ cu putin peste 2 euro, valoare existenta in urma cu 3 ani (in timp ce in Ungaria este 12 euro, Polonia - 9,7 euro, media la nivelul UE fiind aproximativ 14 euro). Pe fondul redresarii financiare din ultimul an, Romtelecom investeste in retea si in servicii noi. Actionarii au decis ca dividendele pe 2004 sa fie in totalitate reinvestite pentru innoirea retelei. In total, in urmatorii trei ani, vor fi investiti aproximativ 500 de milioane de euro in retea, iar prin cresterea calitatii retelei noi servicii devin posibile.
Cea mai mare parte a investitiilor va fi orientata catre echipamentele necesare modernizarii retelei de voce si date. Modernizarea retelei Romtelecom a inceput anul trecut, iar pana acum s-a incheiat a doua faza, Romtelecom tintind sa devina cel mai mare furnizor de servicii Internet de mare viteza din Romania.
In iunie 2005, Romtelecom a finalizat dezvoltarea unei retele Internet Protocol (IP), prima de acest gen care va furniza segmentului corporatist din 43 de zone metropolitane majore din tara noi servicii securizate bazate pe IP. Noua retea de transport de tip IP (Internet Protocol), bazata pe tehnologia MPLS (comutarea multi-protocol pe baza de etichete) va furniza, de asemenea, fundamentul pentru reteaua nationala de banda larga DSL (Digital Subscriber Line), care este disponibila comercial din luna mai a acestui an.

Compania intentioneaza sa extinda gradul de acoperire a retelei sale de Internet Protocol (IP) pana la 50% in acest an si sa inceapa eforturile de implementare a retelei de noua generatie, avand ca scop furnizarea de servicii multimedia complete, servicii cu un inalt grad de accesibilitate pentru clientii din intreaga tara.
Anul trecut s-a realizat modernizarea si dezvoltarea retelei in unele dintre orasele mari ale tarii (Cluj, Timisoara, Brasov, Sibiu, Craiova, Galati, Constanta, Iasi) si s-a derulat programul de inlocuire a ultimelor 500 centrale manuale existente in retea.

In inima Bucurestilor exista o retea veche de 30 de ani

In centrul Capitalei functiona pana nu demult pe o infrastructura de retea construita cu zeci de ani in urma, cu cabluri de tip vechi, unele instalate inainte de 1970, distribuite pe distante mari si concentrate in trei puncte. Pe parcursul anilor 2004 si 2005 Romtelecom a desfasurat ample lucrari de modernizare a retelei de telecomunicatii din municipiul Bucuresti si imprejurimile sale.
Au fost deja inlocuite majoritatea cablurilor mari si vechi de cupru cu cabluri moderne de fibra optica, au fost construite retele noi de distributie cu cele mai moderne tehnologii existente, au fost inlocuite centrale analogice. In 2004, numai in reteaua de acces Bucuresti s-au instalat 120.000 linii cu capabilitate pentru banda larga si 15.000 linii ADSL.
In vara acestui an, Romtelecom finalizeaza lucrarile de modernizare a infrastructurii retelei de telecomunicatii si de instalare de echipamente de ultima generatie in Bucuresti, lucrari ce au presupus investitii de aproximativ 25 milioane de euro. Obiectivul Romtelecom este ca pe acelasi fir traditional de cupru pe care altadata se furniza doar "voce", sa se poata oferi simultan voce, date, televiziune, jocuri.

In plus, Consiliul de Administratie al companiei a aprobat recent planul pentru reteaua de generatie urmatoare (Next Generation Network), care va moderniza semnificativ reteaua Romtelecom. Acest proiect va permite furnizarea de servicii de Internet de mare viteza, servicii audio si video, ca si noi servicii de date si voce. In acelasi timp, noua platforma va permite clientilor sa foloseasca servicii on-line, sa obtina rapoarte de calitate privind serviciile, sa verifice si sa plateasca on-line facturile sau sa modifice largimea de banda pe care doresc sa o utilizeze.

Adevaratii competitori, cei doi mari operatori de telefonie mobila

"In privinta telefoniei fixe, initial liberalizarea a fost primita cu mari asteptari din partea clientilor. Evolutia ulterioara a pietei deschise la competitie a demonstrat, insa, ca nu este atat de usor sa creezi si sa intretii o retea la standarde care sa-ti permita oferte interesante pentru clienti," sustin reprezentantii Romtelecom.

"Operatorii alternativi s-au orientat in special spre segmentul de jos al pietei, cu preturi extrem de mici, dar si cu un serviciu pe masura.
Astfel, principalul concurent pentru Romtelecom ramane telefonia mobila si nu noii operatori aparuti pe piata dupa liberalizarea pietei."

Accent pe Internetul de viteza

Una dintre preocuparile Romtelecom este sa raspunda cererii tot mai mari de acces la Internet, in special cel de banda larga. Forma predominanta de conectare in Romania este inca prin dial-up, in mare masura datorita veniturilor scazute, dar folosirea accesului de banda larga prezinta o tendinta evidenta de crestere, mai ampla in sectorul privat.
Pana in 2007, Romtelecom urmareste sa devina lider de piata in domeniul Internet si date, cu o cota de piata de peste 70%, iar pana in 2008 spera sa atinga 1,2 milioane accese DSL. Romtelecom a dovedit din nou, de curand, capacitatea de a asigura servicii de Internet si date de cea mai buna calitate, prin semnarea celui mai mare contract pentru servicii integrate de comunicatii de pe piata romaneasca de IT&C cu Raiffeisen Bank, in valoare de 7 milioane euro pentru o perioada de 3 ani.

Citeste si:

De altfel, 3.000 de companii au ales in ultimele luni serviciile Romtelecom de date si Internet (de la 1.000 in martie 2005), dintre care peste 20 au retele de tip IP MPLS.

ADSL pentru buzunare de... patron si angajat

Romtelecom ofera companiilor din primavara acestui an ADSL Express, un serviciu de acces Internet de banda larga, de mare viteza, la un pret fix, indiferent de traficul efectuat sau de timpul petrecut on line. Prin ADSL Express companiile beneficiaza de conexiune permanenta, un cont de e-mail si un spatiu pentru gazduirea unui website de cate 100 MB. ADSL Express este alegerea optima pentru companiile mici si mijlocii, care isi pot conecta la Internet reteaua locala, folosind o singura linie telefonica. Incepand din iulie 2005, Romtelecom a dublat viteza de descarcare pentru serviciul ADSL Express, de la 1024 Kbps la 2048 Kbps, pretul serviciului ramanand neschimbat, 79 euro fara TVA.
Serviciul este disponibil in Bucuresti, Cluj-Napoca, Brasov, Timisoara, Oradea, Constanta si Sibiu, urmand a fi extins treptat si in alte zone ale tarii.
Pentru clientii persoane fizice, Romtelecom a lansat in iulie 2005 un nou serviciu de acces Internet prin ADSL: ClickNet Express. Acesta ofera, folosind tehnologia ADSL, trafic nelimitat si cea mai mare viteza de descarcare de pe piata, de pana la 1024 Kbps.

Serviciul ClickNet Express include si 30 MB pentru casuta de e-mail, precum si un spatiu de 30 MB pentru gazduirea unui site web.

Dial-up cu pedala de acceleratie

ClickNet Start, cel mai ieftin serviciu de acces dial-up de pe piata, a fost lansat de Romtelecom in octombrie 2004 si functioneaza fara taxa de abonament, contract sau cartela, tariful perceput incluzand atat traficul Internet, cat si folosirea liniei telefonice Romtelecom.

Clasa de servicii dial-up ClickNet ofera posibilitatea de a opta pentru acces nelimitat seara sau in weekend-uri, in schimb fiind achitata o taxa lunara fixa.

Cele doua variante ale produsului sunt: acces nelimitat numai in week-end-uri sau seara (intre ora 20.00 si 8.00) si la sfarsitul saptamanii, taxa fiind 9 sau 15 euro, in functie de varianta aleasa.
Clientul va avea acces nelimitat la Internet in intervalele amintite mai sus, iar activarea serviciului se va face imediat, prin apelarea numarului gratuit 930.

Romtelecom a lansat, la data de 8 august 2005, ClickNet Accelerator, o optiune cu ajutorul careia viteza corespunzatoare conexiunii dial-up poate creste de pana la 5 ori.

Facilitati de acest tip mai ofera doar operatorii Connex si Zapp iar beneficiile sunt, cel putin pe hartie, evidente: o data activata aceasta optiune o conexiune de 37 de minute fara ClickNet Accelerator devine o conexiune de doar 12 minute, economia fiind de 25 de minute.