"Cele 43 de statii pe care le detinem in tara nu mai sunt functionale din toamna lui 2008, pentru ca activitatea rafinariei este oprita. Si s-a decis scoaterea lor la vanzare, pentru ca, dupa modernizare, rafinaria nu va mai produce benzina si nu ar fi rentabile. Repornirea activitatii Rafo Onesti mai intarzie pana in toamna lui 2010, pentru ca trebuie stabilit statutul juridic al societatii si pentru ca rafinaria are nevoie de garantie de stat pentru contractarea imprumutului de 330 milioane euro necesar programului de investitii", a declarat Ion Marian, citat de NewsIn.

Liderul sindical de la Rafinorul a mai spus ca, in prezent, se lucreaza la proiectele de modernizare si investitii, raportate la veniturile mai mici care exista.

"Rafinaria, dupa modernizare, nu va mai produce benzina, ci produse aromate ce vor fi distribuite in petrochimie, pe intern, pe de o parte, exista si posibilitatea de a exporta. Rafinaria va produce motorina, alte produse (gaze lichefiate, pacura si cocs), produse ce au piata de desfacere", a mai spus liderul Rafinorul.

Potrivit liderului de sindicat de la Rafo, decizia de reluare a productiei de aromate in cadrul rafinariei Rafo a fost fundamentata pe scaderea constanta a consumului de benzina in Europa, precum si premisele tehnologice. Initial, Rafo a fost proiectata ca o sursa principala de materie prima pentru ramurile de petrochimie din Romania.

La randul lor, reprezentantii rafinariei spun ca toate benzinariile au fost evaluate si ca, in perioada urmatoare, Rafo va anunta daca le pastreaza in portofoliul propriu sau daca le vinde.

In februarie 2008, rafinaria Rafo a fost oprita pentru realizarea programului de modernizare/retehnologizare, acest program fiind orientat spre cresterea eficientei prelucrarii titeiului (reducerea cheltuielilor energetice pentru o tona de titei prelucrat si optimizarea randamentelor de productie), obtinerea produselor Euro 5 in conformitate cu cerintele UE si conversia rafinariei Rafo la schema de operare petrochimica, inlocuirea productiei de benzina cu productia de aromate (benzen si paraxilen) si cresterea randamentelor de obtinere a gazelor lichefiate si propilena.

Programul de investitii se ridica la circa 330 de milioane de euro.

De asemenea, Grupul austriac Grizzly a semnat cu Rafo, in mai 2007, un contract de inchiriere a statiilor, care s-a incheiat un an mai tarziu. Atunci, Rafo astepta un nou termen la care creditorii care aveau sa ceara falimentul, ceea ce s-a intamplat in ianuarie 2008, cand rafinaria si-a oprit productia.

Directorul de calitate al Rafo Onesti, Gabriela Magureanu, a declarat agentie NewsIn, in noiembrie 2008, ca Rafinaria Rafo Onesti va fi redeschisa in septembrie 2009, cu cinci luni mai devreme decat era estimat initial.

Sierra Quadrant SPRL este in prezent administratorul judiciar al SC Rafo SA. Tribunalul Bacau a dispus in aprilie 2004 intrarea in procedura de insolventa a SC Rafo SA, iar in 8 decembrie 2004, Rafo a intrat in reorganizare judiciara, cand i s-a aprobat planul de reorganizare. Incepand din 18 iunie 2009, in baza unei hotarari emisa de Inalta Curte de Justitie si Casatie, Tribunalul Brasov a suspendat pana la 2 decembrie 2009 judecarea oricarei cauze din dosarul Rafo.

Rafinaria Rafo Onesti are o capacitate de rafinare de 3,5 milioane tone titei/an si numara in prezent 1.200 angajati. Rafinaria se afla in nord-estul tarii si a inceput sa functioneze in 1960.

Potrivit datelor de pe portalul Bursei de Valori Bucuresti (BVB), actionarii Rafo SA sunt: Calder International BV (35,9876%), Petrochemical Holding GmbH (31,8740%), Balkan Petroleum Limited (20,9869%), persoane juridice (11,1830%) si persoane fizice (0,1686%).