Situatia ARO Campulung are un precedent: se numeste Noble Ventures, un proces pe care statul roman risca sa-l piarda, cat de curand. Ca si in acel caz, contractul de privatizare, ticluit "beton" de fosta Autoritate de Privatizare a Activelor si Participatiunilor Statului (APAPS, actuala Autoritate de Valorificare a Activelor Statului - AVAS), protejeaza asa-numitul investitor de orice lucru rau care i s-ar putea intampla, cum ar fi imputarea nerealizarii investitiilor prevazute la capitolul obligatii. Proprietarul ARO, Cross Lander, sustine ca a facut investitii ba de 3,6 milioane de dolari, ba de 12 milioane de dolari, depasind obligatiile prevazute de contract, adica cinci milioane de dolari.

Investitorul ar fi destinat aceste fonduri dezvoltarii, in SUA, a unui nou model de ARO, Cross Lander 244X, pe care ar urma sa-l produca la uzina din Campulung. Conducerea Cross Lander se confrunta, insa, cu problema propriilor angajati de la ARO, care au iesit in strada pentru a-si cere salariile restante. Adica investesti 12 milioane de dolari intr-o masina de teren, insa nu ai bani pentru salariile propriilor angajati? Conducerea Cross Lander a gasit, insa, o solutie la indemana: de vina ar fi, de fapt, AVAS, care nu le-a sters anumite datorii, care trebuiau anulate prin contractul de privatizare, motiv pentru care "orice sume de bani am vira noi in conturile ARO, ar fi imediat luate de catre Fisc, in contul achitarii acelor datorii bugetare vechi", sustinea, in presa centrala, Carlos Sendon, vicepresedinte al Consiliului de Administratie al ARO.

Cumparatorul nu vrea sa arate ce a investit

La randul sau, AVAS sustine ca reprezentantii sai s-au intalnit de mai multe ori atat cu liderii sindicali, cat si cu reprezentantii conducerii uzinei, in decursul carora au fost analizate situatia societatii si derularea contractului de privatizare. In cadrul acestor intrevederi, AVAS ar fi propus reprezentantului Cross Lander, Fernando Bedros, incheierea unui act aditional pentru a debloca situatia generata de nerespectarea clauzelor contractuale de catre cumparator. In acest act erau prevazute conditiile de recunoastere de catre AVAS a investitiilor tehnologice si de dezvoltare. La aceasta propunere, spune AVAS, "cumparatorul a raspuns negativ si in termeni ultimativi". Ciudat, mai ales ca acel act aditional ar fi fost parte din notificarea Consiliului Concurentei cu privire la ajutorul de stat pe care il vor cei de la Cross Lander, pentru a depasi criza prin care trece uzina din Campulung, notificare pentru elaborarea careia AVAS s-a oferit sa ajute.

Citeste si:

Conducerea ARO nu are solutii pentru criza prin care trece uzina

Mai mult, "in dimineata zilei de 10 octombrie 2005, conducerea AVAS a raspuns solicitarii domnului Fernando Bedros, director general al ARO, pentru o noua intalnire, in cadrul careia Autoritatea si-a reiterat disponibilitatea de a acorda cumparatorului intregul sprijin, in conditiile legii. Din nefericire, insa, din situatia prezentata de Fernando Bedros a rezultat ca acesta nu are solutii la problemele cu care se confrunta societatea", precizeaza un comunicat al AVAS. Institutia a raspuns si sindicatului de la ARO, care cerea ca AVAS sa preia, din nou, societatea: "Autoritatea reaminteste ca acest lucru nu este posibil, in conditiile in care pentru SC ARO SA exista un contract de privatizare in derulare.

Din punct de vedere legal, AVAS nu are mijloace pentru a interveni in managementul societatilor private". In rest, Curtea de Conturi spunea, in urma cu ceva timp, ca exista "o serie de nereguli cu consecinte negative la nivelul societatii, cat si in ceea ce priveste derularea contractului de privatizare". Consiliul Concurentei a declansat chiar o investigatie, suspectand ARO ca ar fi primit o serie de ajutoare de stat, fara notificare, si aducand prejudicii concurentei. Ce asteapta autoritatile, in aceste conditii?
Probabil ca proprietarul ARO, Cross Lander, sa dea in judecata statul roman, precum in cazul Noble Ventures, si sa ia o gramada de bani pentru managementul defectuos (presupunand ca AVAS are dreptate).