In ceea ce priveste continuarea programelor de achizitie si modernizare a parcului de material rulant din acest an, CFR Calatori a precizat ca in acest sens a fost prevazuta de la bugetul de stat suma de 379,920 milioane lei, cu 22% mai mica decat valoarea alocata in 2009.

"In vederea realizarii acestora sunt incheiate acorduri cadru (ce au intrat in vigoare de la data de 1 ianuarie 2010) si contracte subsecvente atat pentru achizitia a 40 de vagoane noi si a patru mijloace de tractiune (o locomotiva nou construita si 3 rame electrice reconstruite), cat si pentru modernizarea a 100 de vagoane si 6 locomotive", a precizat directorul general al CFR Calatori, Liviu Pescarasu.

CFR Calatori estimeaza pentru 2010 o scadere a traficului de calatori cu 7,6%, la 60.557.112, comparativ cu 2009 cand un numar de 65.538.000 de persoane au optat pentru acest tip de transport, au declarat reprezentantii companiei.

Potrivit reprezentantilor CFR Calatori, cauzele acestei scaderi sunt concesionarea sectiilor de circulatie altor operatori feroviari, precum si faptul ca circulatia intre regiuni s-a diminuat pe fondul unei scaderi generale a economiei, aceasta ducand la reducerea numarului de trenuri din pachetul minim social.

De asemenea, reducerea numarului de trenuri a fost determinata si de efectuarea lucrarilor de reabilitare la infrastructura feroviara, iar restrictiile de viteza impuse de starea infrastructurii feroviare au condus la scaderea vitezei comerciale, afectand calitatea serviciului de transport.

Obiectivele companiei in 2010


CFR Calatori a precizat ca printre obiectivele companiei se numara implementarea sistemului de trenuri cadentate la intervale egale de timp, cum exista pe relatiile Bucuresti – Aeroport , Bucuresti – Pitesti si Bucuresti – Ploiesti. "Prin introducerea unui grafic de circulatie cadentat in care trenurile personale alterneaza cu trenurile de rang superior va fi deservita marea majoritate a nevoii de transport pentru diferitele segmente de calatori care utilizeaza transportul feroviar cu plecari la intervale regulate de timp", spun reprezentantii CFR Calatori.

De asemenea, compania doreste implementarea sistemului de emitere electronica a legitimatiilor de calatorie la nivel national in proportie de 90%, ceea ce va permite "o scurtare a timpului de asteptare pentru emiterea unei legitimatii de calatorie la maximum 45 secunde, o tarifare corecta si o rezervare sigura a locului, precum si vizualizarea clara si detaliata a tuturor informatiilor cuprinse in bilet". Printre beneficiile sistemului de emitere electronica de legitimatii de calatorie se numara posibilitatea rezervarii locului cu 30 de zile inainte de efectuarea calatoriei din orice statie sau agentie de voiaj.

CFR Calatori vrea sa extinda si baza de distributie a legitimatiilor de calatorie, prin aplicatia Bilete on-line si automate de bilete, si sa introduca sistemul pilot de taxare in tren prin terminale mobile, ceea ce va conduce la operativitatea eliberarii legitimatiei de calatorie de catre personalul de tren si la o informare despre orarul trenului.

Reprezentantii CFR Calatori spun ca, avand in vedere circumstantele economice actuale, un mare plus in favoarea transportului feroviar este pastrarea neschimbata a tarifelor din luna septembrie a anului 2007.

"In cursul acestui an, daca vor fi identificate surse de finantare, intentionam extinderea sistemului de vanzare electronica a legitimatiilor de calatorie prin aparate portabile (mobile) si informare in tren a calatorilor– IMTK, de la stadiu de pilot la nivelul intregii retele de cale ferata pentru toate categoriile de trenuri, extinderea sistemului de vanzare on-line pentru persoane fizice si juridice cu posibilitatea vanzarii si a altor tipuri de legitimatii sau oferte comerciale, vanzarea on-line de bilete folosind accesarea telefonului mobil si deschiderea vanzarii/rezervarii on-line in trafic international si extinderea vanzarilor prin automate de bilete", precizeaza compania.

Potrivit proiectului de buget al companiei elaborat de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), CFR Calatori si-a bugetat pentru acest an venituri totale de 2,595 miliarde lei si o pierdere de 180 milioane lei, in timp de investitiile sunt estimate la 402,920 milioane lei.

Astfel, din veniturile totale de 2,595 miliarde lei, cele din exploatare sunt de 2,271 miliarde lei, iar cele financiare de 130 milioane lei.

De asemenea, cheltuielile totale sunt estimate in acest an la 2,581 miliarde lei, dintre care cele cu personalul sunt de 642,222 milioane lei (481,841 milioane lei cu salariile), cele cu asigurarile si protectia sociala de 150,741 milioane lei, iar cele financiare sunt de 170 milioane lei.

In proiectul de buget pentru 2010 se arata ca CFR Calatori va primi subventii de 956,259 milioane de lei.