Astfel, in octombrie 2009, capacitatea eoliana instalata atingea doar 13,8 MW (spre comparatie, in Germania capacitatea instalata a depasit in 2009 pragul de 25.000 MW), insa erau aprobate sau in curs de aprobare contracte pentru alti 3.800 MW.

Pe termen mediu si lung exista asadar asteptari in ceea ce priveste instalarea a aproape 4.000 MW. Potentialul total al Romaniei este estimat la aproximativ 14.000 MW.

Industria globala eoliana continua sa infloreasca in ciuda contextului dificil din 2009 care a mai franat cresterea: capacitatea instalata a crescut la nivel mondial cu 31% anul trecut, potrivit studiului Roland Berger.

In acelasi timp, industria este pe punctul de a suferi modificari structurale.

Majoritatea companiilor active in acest sector au fost pana acum "pionieri", dar avantul lor nu va ramane fara consecinte la nivelul industriei.

Companiile mari de utilitati acorda din ce in ce mai multa atentie
acestui segment, adaugand energia eoliana portofoliului lor. Proiectele devin din ce in ce mai mari iar presiunea de reducere a costurilor si implict standardizare se intensifica.

In acelasi timp, noi furnizori intra pe piata, ceea ce duce la supracapacitate. Studiul Roland Berger Strategy Consultants arata ca industria incepe deja sa se indrepte catre consolidare. Producatorii de echipament eolian trebuie sa creasca si sa devina mai eficienti pentru a reduce costurile si a supravietui. Furnizorii lor trebuie sa se ajusteze si ei in aceeasi masura.

"Producatorii de echipament eolian formeaza inca un grup foarte heterogen in momentul de fata"
, explica autorii studiului. Acest grup include inca pionierii industriei eoliene, care pana in acest moment si-au impartit aproximativ jumatate din piata, dar si o intreaga paleta de jucatori regionali si companii conventionale de inginerie mecanica ce isi maresc constant cotele de piata prin achizitii.

"Piata e in miscare si se va restructura complet in urmatorii ani." Unul dintre factorii principali este cererea in crestere de la principalele companii de utilitati care isi imbogatesc portofoliul energetic cu centrale eoliene din ce in ce mai mari care sa faca fata provocarii impuse de reducerea emisiilor de CO2 si cresterea preturilor combustibililor fosili.

Pentru a implementa proiecte de asemenea anvergura, companiile de utilitati semneaza contracte cadre cu producatorii independenti cu scopul de a standardiza si industrializa sistematic lantul valoric. "Acest fapt intensifica concurenta printre producatori si presiunea de reducere a costurilor", observa consultantii Roland Berger.

"Si multi producatori chinezi de echipament eolian
au intrat pe piata in ultimii ani, punand presiune suplimentara la nivel global."