Principala atractie in sectorul comercial ramane, si pentru 2006, dezvoltarea relatiilor cu bancile si cu marii retaileri care doresc sa-si extinda afacerile din Romania.

Bataia se da, in continuare, pe zonele ultracentrale, unde ofertele putine salta pretul.

Potrivit specialistilor companiei imobiliare Regatta, printre cele mai active in dezvoltare au fost in acest an bancile, companiile de asigurari, retelele de farmacii, showroom-urile auto si firmele IT&C, in cautarea unei locatii potrivite pentru a-si deschide o reprezentanta. Acestea sunt afaceri care trebuie sa fie vizibile si sa aiba contact direct cu clientii. Cererea de spatii comerciale depaseste insa oferta, iar fenomenul poate fi explicat prin lipsa noilor constructii pe artere precum Bd. Magheru.

"Din aceasta cauza, chiriile se pastreaza la un nivel ridicat, cu posibilitatea unei usoare cresteri. In zonele centrale si ultracentrale, preturile variaza intre 40-100 euro/mp, in cele mediu-centrale intre 20-30 euro/mp, iar in cartiere intre 10-15 euro/mp. Pentru centrele comerciale, chiriile sunt intre 50-150 euro. Pentru mall-uri, spatii comerciale clasice, localizate in zone cu trafic intens si spatii comerciale localizate central si ultracentral, preturile cresc usor", a declarat Costel Alecu, directorul departamentului Spatii Industriale&Retail din compania imobiliara Regatta.

Sudul Capitalei, atractie in crestere

Unul dintre cele mai importante sectoare comerciale, mall-urile si galeriile comerciale, devin din ce in ce mai interesante, deoarece tipurile de afaceri occidentale vin si-n Romania, apreciaza specialistii imobiliari. "Sectorul centrelor comerciale si al mall-urilor nu este insa foarte bine reprezentat pe harta Bucurestiului, numarul unitatilor deja deschise sau aproape de inaugurare fiind departe de a satisface potentialul pietei in comparatie cu alte capitale europene. Cel mai nou inaugurat pe piata, City Mall, demonstreaza ca zona de sud devine atragatoare pentru investitori", a declarat Costel Alecu, de la compania imobiliara Regatta.

Din punctul de vedere al hypermarket-urilor si supermarket-urilor, seria de inaugurari va continua. Cora a deschis in septembrie o unitate la Lujerului, Plazza Romania s-a deschis in acest an, la fel si City Mall. Kaufland a inaugurat primul sau magazin din Romania.

Citeste si:

In 2006, deschiderile se vor tine lant. In primavara, Carrefour se va deschide in Baneasa, iar Penny Market, membru al Rewe Group, va intra pe piata cu supermarket-ul de discount. Un alt proiect foarte important pentru Bucuresti este Grant Shopping Center, promovat in exclusivitate de Regatta. Localizat in zona de nord-vest, in cartierul Crangasi, Grant Shopping Center va fi finalizat in prima parte a anului viitor. Cu o suprafata utila de 5.000 mp, aceasta galerie comerciala va ridica standardele in zona.

Infuzie de magazine tip discounter, in tara

Compania germana Kaufland, parte a grupului Lidl&Schwarz, si-a propus ca in urmatorii trei-patru ani sa deschida 40 de unitati, din care 5-10 situate in Capitala, fiecare astfel de unitate necesitand o investitie situata intre 8 si 10 milioane de euro, la o suprafata medie de vanzare de 3-4.000 de metri patrati.

O alta companie de origine germana, Plus Discount, are un program de investitii, pana la finele lui 2006, de circa 200 de milioane de euro, orasele vizate fiind cele cu minim 30.000 de locuitori. Numarul total de magazine pe care germanii isi propun sa il atinga este de 120, cu posibilitatea de a plusa la 150. MiniMax Discount si-a propus sa incheie anul cu zece unitati, iar la finele lui 2006 sa se extinda cu alte 20 de magazine. Obiectivul miniMax Discount este de a ajunge, in cinci ani, la 100 de magazine, valoarea investitiei ridicandu-se la 750.000 de euro pentru fiecare unitate.

Tot in acest an, a mai intrat pe piata si Penny Market, divizie a grupului Rewe. Lansata in luna iunie, reteaua si-a anuntat ca plan pentru acest an deschiderea a 17 unitati in orase precum Medgidia, Ploiesti, Campina, Focsani, Caracal, dar si Tecuci, Barlad, Onesti, Ramnicu Sarat, Calarasi, Giurgiu si Tulcea.

Valoarea investitiei pentru un magazin este de aproximativ 1,2 milioane de euro, suma care acopera terenul, cladirea si utilitatile. Planurile pe termen lung ale companiei vizeaza deschiderea a 15-20 de magazine pe an.