De la o zi la alta, ba chiar mai des, proiectul de modificare a Codului Fiscal se dovedeste a fi un fel de "fata morgana". In dorinta de a aduce cati mai multi bani la buget, Ministerul Finantelor pregateste tot felul de variante de majorare a taxelor, desi maine Guvernul ar trebui sa adopte modificarile pentru Codul Fiscal.

Una dintre principalele modificari vizeaza majorarea accizelor cu 13,5% peste nivelul prevazut in acest an, fata de 10,5% cum se preconiza cu o zi in urma. Diferenta de 3 puncte procentuale apare ca urmare a intentiei Finantelor de a recupera diferenta de curs leu/euro de la 42.550 lei (la care s-a calculat bugetul) la 37.500 lei (curs mediu preconizat pentru acest an, cu 1.000 de lei sub cel preconizat ieri). Desi aceasta metoda nu este una uzuala, Ministerul Finantelor incearca sa-si protejeze incasarile, avand in vedere ca accizele sunt calculate in euro si se platesc, de obicei, lunar, la cursul din ultima zi a trimestrului precedent. Numai ca, aplicandu-se aceasta metoda, valoarea in euro a accizei este mult peste nivelul stabilit cu UE pentru acest an, motiv de nemultumire pentru platitori.

Daca producatorii incearca sa se consoleze deja cu faptul ca accizele le vor creste cu cateva zeci de euro peste cat se asteptau, exista unele masuri care schimba structura pietei. Una dintre acestea o reprezinta majorarea accizei minime la tigari, la 90% -94% din acciza normala, fata de 81% cat se intentiona initial. Acest lucru ar putea distorsiona piata, afectandu-i in special pe fumatorii de tigari ieftine, care vor apela la contrabanda. Numai ca reprezentantii Finantelor sustin ca nu doresc sa-i incurajeze pe romani sa fumeze si ca este normal ca acest lucru sa se intample avand in vedere ca, in UE, preturile tigarilor sunt relativ apropiate, indiferent de marca. In plus, interesul statului este sa incaseze cat mai mult din accize, au mai spus oficialii guvernamentali, adaugand ca fenomenul contrabandei este mult mai bine controlat decat in urma cu cativa ani.

Citeste si:

O alta noutate o reprezinta introducerea in textul ordonantei a prevederii potrivit careia, incepand cu 1 ianuarie 2006, impozitele pe dobanzi, castiguri de capital, tranzactii imobiliare ( care vor creste la 1 aprilie la 10%) sa fie impozitate cu cota unica de 16%. Totusi, firmele se plang ca nu-si pot adapta planurile de afaceri, stabilite la inceputul anului, la noile niveluri de taxare pentru ca nu stiu care vor fi acestea. In acest fel, Guvernul incalca legea privind transparenta decizionala care obliga initiatorii de acte normative sa le faca publice pe site-urile proprii de Internet, precum si sa le trimita spre consultare, in vederea formularii de observatii si propuneri catre asociatiile de afaceri.

Prin modificarea in primul trimestru din 2005 a unor taxe si impozite, Cabinetul Tariceanu incalca insasi legea Codului Fiscal, care stabileste fara echivoc ca orice masura de natura fiscala privind modificarea impozitarii nu poate fi aplicata mai devreme de inceputul anului fiscal urmator, in acest caz 1 ianuarie 2006. Tocmai acesta a fost si motivul pentru care introducerea cotei unice s-a facut in mare graba pe ultima suta de metri a anului trecut.