In total, pentru reabilitarea sectorului feroviar si rutier, fondurile structurale europene se vor ridica la circa 5 miliarde euro in perioada amintita, din care, un miliard euro reprezenta cofinantarea asigurata de partea romana, informeaza Rompres. Fondurile europene se vor indrepta dupa aderare in mod prioritar pe coridoarele feroviare IV (Curtici - Simeria - Brasov - Bucuresti - Constanta) si IX (care leaga Moldova de sudul tarii).

"Daca spunem ca necesarul este de 100 %, doar circa 60 % este acoperit in momentul de fata", a declarat directorului general adjunct pe proiecte de finantare externa din CFR SA, Orlando Craciun, facand referire la faptul ca sistemul feroviar din Romania este inca subfinantat, comparativ cu nesesarul de investitii.

830 de trenuri circula zilnic in Romania

Romania are, la ora actuala, circa 10.883 de kilometri de cale ferata dubla, din care peste 3.000 de kilometri de retea electrificata. Linia aflata in exploatare este de circa 20.533 de kilometri, din care 13.778 sunt linii curente, iar 6.775 reprezinta liniile cu abateri din statii.

Din cei peste 20.000 de kilometri de cale ferata, aproape 18.000 de kilometri sunt clasificati ca infrastructura publica, 2.965 de kilometri formand infrastructura privata neinteroperabila. Pe calea ferata sunt circa 179 de tunele, 175 de poduri si podete cu o lungime de 143 de kilometri, majoritatea cu o vechime de 80 - 150 de ani. in total, calea ferata este impartita in 998 de puncte si 459 statii si 535 de halte, cu circa 27.637 de macaze.

Zilnic pe calea ferata circula 830 trenuri de calatori si 1.600 trenuri de marfa, insa starea in care se afla in acest moment structura feroviara nu se ridica la standardele europene, cu efecte directe asupra nivelului destul de scazut de transport.

15 milioane de euro pentru un km de linie ferata de mare viteza

CFR SA intentioneaza sa realizeze un studiu de fezabilitate pentru dezvoltarea unei linii de cale ferata de mare viteza in vestul tarii, care sa lege Brasovul de granita maghiara. Un kilometru de linie ferata de mare viteza costa circa 15 milioane, fata de circa 4 milioane de euro pentru o cale ferata normala.

Pentru a construi o astfel de linie Romania depinde de Ungaria si Austria, care nu au deocamdata astfel de linii. Acest gen de proiecte este dezvoltat in special in Franta, Marea Britanie si Belgia, dar si in Olanda sau in nordul Italiei.

In ceea ce priveste Coridorul IX european, o alta prioritate a Uniunii Europene, acesta este intr-o dispozitie tehnica mai buna, pentru ca nu a crescut circulatia, insa traficul de marfa si calatori se va muta si aici, au estimat oficialii MTCT.Ramura nordica a Coridorului IV feroviar European se va finaliza in 2014, avand 686 de kilometri, la un cost estimat de 4,5 miliarde euro.

Costurile pe tronsoane vor fi repartizate astfel:

Campina - Predeal - 48 kilometri - 209 milioane euro - termen de finalizare 2009

Predeal - Brasov - 26 kilometri - 291 milioane euro cu finalizare in 2011

Curtici - Simeria - 184 kilometri - 830 milioane euro, termen de dare in folosinta - 2011

Brasov - Sighisoara - 128 kilometri - 853 milioane euro - care va fi finalizat in 2012

Sighisoara - Coslariu - 98 de kilometri - 669 milioane euro, finalizat in 2014

Coslariu - Simeria - 69 de kilometri - 493 milioane euro, cu un termen 2014

Craiova - Calafat, 108 kilometri - 538 milioane euro, termenul de executie fiind de 2010

Arad - Drobeta Turnu Severin - 267 kilometri - 1,11 miliarde euro si termen de finalizare 2015

Tronsonul Drobeta Turnu Severin - Craiova are 114 kilometri - 793 milioane euro si va fi finalizat in 2015.

La ora actuala se poate circula la o viteza medie de 160 de kilometri pe ora doar pe tronsonul Bucuresti - Campina, care a fost reabilitat in 2004 cu circa 200 milioane euro. Viteza medie este de circa 45 kilometri pe ora pentru actuala infrastructura feroviara, insa va creste la 160 de kilometri pe ora pana in 2015 cand se vor finaliza lucrarile pe ambele ramuri ale Coridorului IV feroviar European.