"Conform datelor operative, executia bugetului general consolidat in perioada 1 ianuarie - 31 decembrie 2013 s-a incheiat cu un deficit de 15,77 miliarde lei, respectiv 2,5% din PIB, incadrandu-se in tinta stabilita, de 15,9 miliarde lei (2,5% din PIB), ca obiectiv al politicii bugetare pe acest an si aprobata la ultima rectificare bugetara", arata Ministerul Finantelor, citat de Mediafax.
Dupa primele 11 luni, deficitul a fost de 9,8 miliarde de lei, respectiv 1,56% din PIB, astfel ca in luna decembrie cheltuielile au depasit veniturile cu 6 miliarde de lei.
Autoritatile romane au negociat cu FMI in luna noiembrie o noua tinta de deficit pentru acest an, in crestere de la 2,3% la 2,5% din PIB, diferenta care sa se refledcte exclusiv in cheltuieli suplimentare pentru co-finantarea proiectelor realizate din fonduri europene.
"Deficitul pe anul 2013 s-a mentinut la acelasi nivel ca cel din 2012, respectiv 2,5% din PIB, in conditiile in care au fost platite arierate in domeniul sanatatii si in administratia locala (+0,4 puncte procentuale din PIB), au fost reintregite salariile personalului din sectorul bugetar (+0,5 puncte procentuale din PIB), iar sumele alocate de la bugetul de stat pentru sustinerea proiectelor finantate din fonduri europene au crescut cu 1,6 miliarde lei fata de anul precedent (+0,14 puncte procentuale din PIB), in special pentru cofinantarea proiectelor ai caror beneficiari sunt unitatile administrativ-teritoriale si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania", mentioneaza Finantele.
Veniturile bugetului general, in suma de 200 miliarde de lei, respectiv 32% din PIB, au fost cu 3,6% mai mari in termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului precedent, dar au scazut ca pondere in PIB cu 0,9 puncte procentuale.
Cheltuielile au urcat in termeni nominali cu 3,8% comparativ cu 2012 si au ajuns la 215,8 miliarde de (34,5% din PIB). Ca pondere in PIB, cheltuielile au scazut cu 0,9 puncte procentuale ca urmare a reducerii cheltuielilor cu dobanzile (0,1 puncte), subventiile (0,2 puncte) si asistenta sociala (0,5 puncte).
Incasarile din impozitul pe profit au urcat cu 0,7% fata de 2012, iar cele din impozitul pe venit cu 6,5% datorita cresterii veniturilor salariale ca urmare a reintregirii salariilor personalului bugetar, a cresterii punctului de pensie si a majorarii salariului minim de la 1 februarie 2013 si respectiv 1 iulie 2013.
Veniturile din TVA au crescut cu 2,6%, in timp ce veniturile din accize au fost mai mari cu 4,2%, influentate de majorarea accizei la motorina, bere si tigarete, precum si de cursul de schimb luat in calcul la plata taxelor.
Veniturile nefiscale s-au redus fata de anul precedent cu cu 1,45 miliarde de lei, in principal ca urmare a reducerii incasarilor din varsamintele BNR.
Cresteri semnificative au fost inregistrate la veniturile din dividende (+307,1 milioane de lei), taxa pe utilizarea bunurilor (+916,6 milioane de lei lei, in principal datorita incasarii taxelor de licenta pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecventelor radio), precum si din sumele din vanzarea certificatelor de emisie (+270,7 milioane de lei).
Incasarile din contributiile de asigurari sociale au fost mai mari cu 5,3%, sustinute de cresterea veniturilor salariale.
La nivelul administratiilor locale s-au inregistrat, de asemenea, cresteri fata de anul precedent la veniturile din impozite si taxe pe proprietate, cu 7,2 %, taxe pe utilizarea bunurilor si autorizarea utilizarii bunurilor, cu 3,9%, si venituri nefiscale, cu 3,9%.
Sumele aferente platilor efectuate pentru proiectele cu finantare europeana au crescut cu 11,7% fata de 2012.
In acelasi timp, cheltielile de personal au urcat cu 13,5%, de la 40,8 miliarde de lei la 46,3 miliarde de lei. Aceste cheltuieli au crescut cu 0,5 puncte procentuale ca pondere in PIB, ca urmare a reintregirii salariilor personalului bugetar si a platii obligatiilor stabilite prin hotarari judecatoresti.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut, de asemenea, cu 12%, de la 34,44 miliarde de lei la 38,58 miliarde de lei.
Cresterea cheltuielilor cu bunuri si servicii a fost determinata de implementarea Legii 72/2013, prin care s-a transpus in legislatia romaneasca Directiva 7/2011 privind combaterea intarzierilor in efectuarea platilor comerciale, precum si pentru plata arieratelor de catre administratiile locale si spitale.
Cheltuielile cu asistenta sociala au scazut fata de anul 2012 cu 0,5 puncte procentuale ca pondere in PIB, desi a avut loc majorarea cuantumurilor unor drepturi, cum sunt: majorarea cu 8,5% incepand cu 1 iulie 2013 a ajutorului social acordat in baza legii privind venitul minim garantat; majorarea alocatiilor pentru sustinerea familiei cu 30%, cresterea cu 4% a valorii punctului de pensie.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 31,6 miliarde lei, respectiv 5,1% din PIB.