In timp ce, potrivit reprezentantilor Carrefour, companiile de retail se vor focusa, la nivel international, mai mult pe zona de omnichannel si pe cresterea formatelor de nisa, in Romania majoritatea companiilor de profil inca prefera canalele traditionale, adica vanzarea directa in magazine.

Tendinte in retail: omnichannel si formatele de nisa

Tendinte in retail: omnichannel si formatele de nisa

Aparut in ultimii ani, termenul omnichannel vizeaza un model de business prin care companiile interactioneaza cu consumatorii, cu mentiunea ca accentul cade pe clienti, iar nu pe companie.

"Avansul tehnologic si modificarea obiceiurilor de consum obliga companiile sa isi modifice modul in care interactioneaza cu clientii. Legat strict de terminologie, omnichannel presupune luarea in calcul a tuturor canalele de vanzare si comunicare catre client. Atat cele existente (care fac parte din sfera redusa multichannel) cat si cele care urmeaza sa fie folosite, pe care poate inca nu le cunoastem (cum nu eram constienti de faptul ca vom folosi telefoane mobile in anii 90 asa de mult cum o facem acum)", spune Alexandru Jijian, Omni-Channel Strategy Director in compania Evozon Systems.

Unii retaileri, precum nemtii de la Lidl, nu au, deocamdata, si un format de comert electronic, preferand sa se concentreze pe magazinele pe care le-au deschis deja.

“Ne dorim sa ne concentram pe magazinele pe care le avem deschise la nivel national, in fiecare judet din Romania, si sa le oferim clientilor nostri cele mai bune produse si oferte”, spun reprezentantii lantului de magazine. Retailerul german administreaza una dintre cele mai mari retele de tip discounter din Romania, avand la sfarsitul anului trecut 192 de spatii comerciale la nivel national. Compania a precizat ca se afla pe o traiectorie ascendenta pe piata romaneasca, care se mentine de la an la an.

Aceeasi strategie pare sa fie aplicata si de Profi, compania anuntand ca in 2016 focusul va fi pe „core business, vanzarea cu amanuntul, in magazin, a produselor alimentare si nealimentare”.

„Omnichannel-ul trebuie privit ca un model de business, reprezentand o abordare a vanzarilor si a canalelor de comunicare prin care companiile decid sa interactioneze cu clientii lor”, spune Jijian, adaugand ca se face o schimbare a paradigmei, de la axarea pe valorile si viziunea companiei respective, pe felul in care clientii interactioneaza cu acea companie.

Citeste si:

Potrivit lui Jijian, focusul nu trebuie sa fie doar pe canalul de vanzare (comunicare), ci pe felul in care clientul vrea sa se raporteze la acea companie. Penetrarea omnichannelul-ui presupune si o schimbare in companie, in sensul in care canalele de vanzare trebuie tratate integrat, si nu ca un business in sine, iar reusita experientei omnichannel e data si de corelarea ofertei cu stocurile fizice si disponibilitatea produselor.

Directorul executiv al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), Delia Nica, se asteapta ca, in acest an, comertul de proximitate sa isi continue expansiunea, in paralel cu magazinele de tip discount, care vor continua sa acopere cat mai mult teritoriu.

„Pentru magazinele de mari suprafete asteptam sa isi faca publice planurile pentru 2016”, a spus Nica.

Pasul spre e-commerce

In peisajul actual al retailului, brandurile care au implementat module de eCommerce sunt Carrefour, Mega Image (prin eMag), Metro, Selgros si Cora, in timp ce Auchan, Lidl, Kaufland, Billa si Profi inca nu au. Sunt si semne de evolutie si de concentrare pe acest segment: de exemplu, la inceputul anului, Mega Image a inceput procesul de recrutare a unui eCommerce project manager, middle sau senior, pentru dezvoltarea canalului de vanzari online al companiei.

Parteneriatul zilei: Selgros vinde online prin MegaMarket.ro. Afla "dedesubturile" contractului

Parteneriatul zilei: Selgros vinde online prin MegaMarket.ro. Afla...

Viitorul este clar inspre directia omnichannelului si tot mai multe voci prevad o reinventare a strategiilor de business. De exemplu, la RetailArena 2015 (eveniment organizat de wall-street.ro si sustinut de Evozon Systems & Hybris Software, an SAP Company), Calin Clej, director de marketing pe segmentul de bauturi in cadrul PepsiCo in regiunea Europa de Sud-Est, declara: "In 20-30 de ani, daca retailerii nu isi revolutineaza felul in care fac business...pentru consumatorii tineri, raftul fizic va disparea. Este foarte important sa intelegeti efortul unor branduri care vor sa deseneze cum arata urmatoarea decada”.

Retailerii trebuie sa revolutioneze. Altfel, raftul fizic dispare

Retailerii trebuie sa revolutioneze. Altfel, raftul fizic dispare

In cadrul aceluiasi eveniment, Carmen Capitanescu, marketing manager Media Galaxy, explica faptul ca abordarea omnichannel se impune magazinelor, ca un element esential, nu doar ca o optiune, ducand la cresterea veniturilor companiei.

Media Galaxy: Cum poti creste veniturile prin omnichannel

Media Galaxy: Cum poti creste veniturile prin omnichannel

"Omnichannelul este un must nu o optiune si mandatoriu trebuie implementat. Daca ecommerce-ul are niste costuri, precum cele de transport sau de retur, prin omnichannel, prin pick-up from store, retur in magazin, scapi de aceste costuri", a spus Carmen Capitanescu.

Asadar, omnichannel pare a fi viitorul spre care se vor indrepta toti marii retaileri. Ramane de vazut cand si in ce forma.

Sursa foto: Michael R Ross / Shutterstock