Dupa anii ‘90, un numar tot mare de tari din estul Europei au adoptat cota unica de impozitare. „Rebelii“ Europei, asa cum au fost numiti de Franta si Germania, state oponente diminuarii fiscalitatii, au devenit economii performante si o mare atractie pentru investitorii straini. Ulterior, cresterea statelor care au cota unica de impozitare a fortat tarile din Vest sa reduca nivelul taxelor si impozitelor. Austria a decis diminuarea taxarii companiilor si persoanelor fizice de la 50% la 34%, Spania analizeaza, ca urmare a cresterii evaziunii fiscale, introducerea unei cote unice de 30% pentru venituri personale.

Cabinetul german, initial cel mai mare oponent al scaderii fiscalitatii in Europa, a decis reducerea impozitelor aplicate firmelor de la 25% la 19%. Incepand cu 1994, istoria a demonstrat ca, pentru a deveni o reteta de succes, reducerea fiscalitatii trebuie insotita de o serie de masuri paralele, destinate sustinerii noului sistem, maririi transparentei, atragerii investitorilor si conformarii voluntare a contribuabililor. Deocamdata, Romania mai are de invatat, la majoritatea capitolelor, din experienta statelor care au aplicat cota unica.

Analiza impactului Si eliminarea tuturor facilitATilor fiscale

In anul 2003, Slovacia introducea o cota unica de 19% atat pentru profitul companiilor, cat si pentru veniturile persoanelor fizice. Inainte de a decide aplicarea noului sistem, guvernul slovac a comandat cinci studii pentru a evita un eventual impact negativ asupra economiei. „Mai multa transparenta si mai putina evaziune fiscala“, a fost sloganul folosit de Slovacia, tara care a primit anul trecut din partea Bancii Mondiale titlul de „Cea mai reformata economie“. Sistemul unic de impozitare a inlocuit un mecanism care avea 90 de exceptari la plata, 19 surse de venit neimpozabile, 66 de exonerari si 27 de produse cu nivel diferit de taxare. De asemenea, Slovacia a eliminat cotele reduse de TVA de 20% si 14% si a stabilit un sistem unic de 19%.

Citeste si:

Consecintele au fost: in anul 2003, Bratislava a avut 22 de noi proiecte de investitii cu 7.500 noi locuri de munca, iar in 2004, un numar de 47 de noi proiecte cu 12.700 locuri de munca. Ucraina a urmat exemplul Rusiei si a introdus, in 2003, o cota de impunere de 13% la venituri si de 25% la profitul companiilor. Rusia a fost un sfatuitor al guvernului de la Kiev care si-a anuntat intentia de a reduce cota de TVA de la 20% la 15%. Serbia a introdus, tot in 2003, cota unica de 14% atat pentru companii, cat si pentru persoane fizice, eliminand facilitatile fiscale acordate pana atunci.

Estonia a ignorat, in 1994, recomandarile FMI de crestere a nivelului taxelor si a introdus o cota unica de 26%. Guvernul de la Tallinn elimina impozitarea profitului reinvestit, a barierelor tarifare si, mai mult decat atat, aproba diminuarea din 2007 a cotei de la 26% la 20%. In Romania, persista o serie de facilitati la plata TVA, a accizelor si cote reduse de TVA. Guvernul a decis totusi eliminarea esalonarilor la plata datoriilor bugetare. De studii si de campanii de promovare nici nu se pune problema, in conditiile in care autoritatile au intocmit proiectul cotei unice pe coltul mesei.

Reducerea contribuTiilor sociale plAtite de angajator
In anul 2001, Rusia a decis, o data cu aplicarea cotei unice de 13% la venit si de 24% la profit, sa introduca o cota unificata si pentru plata contributiilor sociale de catre angajatori. Mai mult, Rusia a redus impozitele pe cifra de afaceri - pentru micile productii se poate alege intre o cota de 6% din vanzari sau 15% din profit - a diminuat taxele vamale si a redus in 2005 impozitul pe dividend la 5%. Slovacia a diminuat, incepind cu 2001, cotele contributiilor sociale platite de angajator de la 27,75 la 24,2 in 2005, existand si o cota redusa in functie de salariul brut lunar acordat, de 10%. Pentru angajati, guvernul de la Bratislava aplica o impunere de 8%, care poate ajunge pana la 1,4% in functie de salariul primit. Suma contributiilor sociale totale in Slovacia este in prezent de 32,2%, in scadere fata de 2001, cand era de 36,5%. Ungaria, tara care a redus impozitul pe profit sub 20 de procente, are un nivel al contributiilor sociale platite de angajator de 29% la salariul anual brut, in scadere fata de 34% in 2001, iar angajatul plateste de la 5% pana la 8,50%, in functie de veniturile anuale. Cehia, tara unde opozitia a anuntat ca intentioneaza sa introduca cota unica de impozitare de 15%, are un nivel un pic mai ridicat al contributiilor sociale, constant din 2001, de 35% pentru angajator si de 12,5% pentru angajati.

Romania practica un nivel al contributiilor sociale de 49,5% distribuite astfel: 32,5% la angajator si 17% la angajat. Cotele sunt foarte mari comparativ cu cele din Europa, iar intentia Guvernului de la Bucuresti este de a le mentine in acest an si abia incepand cu 2006 sa treaca la o diminuare a acestora.