In 2005, Romania este mai atractiva pentru lanturile de supermarketuri decit anul trecut, dar sintem in urma tuturor tarilor emergente din Europa. In plus, piata da semne de saturatie.

Romania ocupa locul 22 intr-un clasament anual care include 30 de tari cu economii emergente, clasament referitor la gradul de atractivitate a tarii pentru lanturile de supermarketuri. Desi in ultima treime a clasamentului, Romania a avansat cu doua pozitii comparativ cu locul pe care il detinea in 2004.

Realizat de compania americana de consultanta A.T. Kearney, clasamentul ii ajuta pe marii retaileri sa-si prioritizeze extinderea in rindul statelor cu economii emergente, pe baza unui clasament care include 25 de criterii, printre care riscul economic si politic, atractivitatea pietei de retail, gradul de saturatie a acesteia si diferenta intre cresterea produsului intern brut si cresterea sectorului de retail.

Mai atractivi, dar aproape saturati

„Atractivitatea Romaniei a crescut multumita cresterii economice de 5%, a cresterii cu 60% a vinzarilor cu amanuntul in ultimii doi ani si a reformelor economice si politice adoptate in asteptarea integrarii posibile in 2007“, se arata in studiu.

Citeste si:

„Totusi, noii jucatori vor satura piata. Kaufland intentioneaza sa construiasca pina la 20 de hypermarketuri in viitorul apropiat, iar numarul ar urma sa atinga 50 in 2010. Grupul german Tengelmann, axat pe vinzarile cu discount si compania VP Market spun ca vor intra pe piata romaneasca in 2005. In plus, exista zvonuri ca si Tesco va face acelasi lucru. Retailerii straini existenti deja in Romania intentioneaza sa se extinda: Louis Delhaize a anuntat ca reteua Cora se va imbogati cu inca 15 hypermarketuri pina in 2010“, mai precizeaza studiul.

Dupa toate tarile europene

Alaturi de Mexic, Romania ocupa a doua pozitie in top, din punctul de vedere al avansului fata de anul trecut. Cel mai mult a crescut Ucraina, cu opt pozitii, tara ocupind, de altfel, locul trei in ierarhia globala a celor de la A.T. Kearney. India este tara cea mai atractiva pentru marile lanturi de magazine care vizeaza extinderea, locul al doilea fiind ocupat de Rusia.

Tarile din Europa de Est ocupa 11 pozitii in top 20. Din acest punct de vedere, pentru Romania lucrurile nu stau deloc bine: ne-au depasit toate tarile europene cuprinse in analiza.

Pentru lanturile de magazine, mediul din Romania este mai atractiv doar decit cel din Maroc, Mexic, Egipt, Taiwan, Filipine, Indonezia, Brazilia si Pakistan.