Guvernul Tariceanu a comis o noua gafa de proportii dupa ce a decis sa "reorganizeze" Camera de Comert a Romaniei si a Municipiului Bucuresti (CCIRB), printr-o hotarare luata saptamana trecuta. Fara sa consulte pe nimeni, Executivul a decis separarea Camerei de Comert a municipiului Bucuresti, aceasta devenind persoana juridica autonoma. Motivul invocat, un statut aprobat de Adunarea Generala a Membrilor in 2002, a fost declarat nul inca din 2003 de instantele judecatoresti. Graba suspecta cu care a fost adoptat actul normativ da de banuit oamenilor de afaceri, care sunt stupefiati de amestecul brutal si nejustificat al Guvernului in sectorul privat.

Dupa ce fostul Executiv a luat Camerelor de Comert Registrul Comertului, pus la punct pe banii lor si constituind principala sursa de venit, actualul Guvern demonstreaza aceleasi naravuri, impunand "reorganizarea" unei institutii... neguvernamentale de utilitate publica. Nu este pentru prima oara cand autoritatile iau decizii fara sa intrebe partile afectate, manifestand un adevarat dispret pentru dialog si consultare, iar mediul de afaceri se teme ca nu va fi nici ultima...

Camera de Comert si Industrie a municipiului Bucuresti (CCIMB) a devenit, joi, o organizatie autonoma, cu personalitate juridica, potrivit unei hotarari a Guvernului.

"Camera de Comert si Industrie a municipiului Bucuresti este recunoscuta ca organizatie autonoma cu personalitate juridica, printr-o hotarare aprobata astazi (joi - n.r.) de Guvern. Prin dobandirea personalitatii juridice Camera de Comert si Industrie a municipiului Bucuresti raspunde operativ si eficient la realitatile vietii economice actuale. Potrivit legislatiei anterioare, Camera de Comert si Industrie a municipiului Bucuresti era o componenta interna a Camerei de Comert si Industrie a Romaniei. Se reglementeaza astfel disfunctionalitatile aparute in organizarea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei in conformitate cu prevederile legale si cele ale statutului aprobat de Adunarea Generala a Camerelor Teritoriale din 23 septembrie 2002", se arata intr-un comunicat de presa al Guvernului.

Amestecul statului roman in structurile neguvernamentale, precum Camerele de Comert continua, astfel, si sub patronajul noului Guvern, pentru care se pare ca dialogul cu toti factorii implicati devine o necunoscuta din ce in ce mai mare. Conform legii, Camerele de Comert si Industrie teritoriale se infiinteaza din initiativa comerciantilor si dobandesc personalitate juridica in momentul recunoasterii lor de catre Guvern. Cu toate ca, teoretic, statul nu are nici un fel de drept de a se amesteca in problemele interne ale acestor institutii, el intervine periodic, provocand daune sub motivatia "reorganizarii". Dupa ce Guvernul precedent a "reorganizat" Camerele de Comert luandu-le cu forta Registrul Comertului, principala sursa de venituri pentru aceste organizatii si trecandu-l la Ministerul Justitiei, Guvernul Tariceanu a ales sa continue aceasta politica, dictand "reglementarea disfunctionalitatilor aparute in organizarea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei". Se pare ca singurul domeniu in care Guvernul nu reuseste sa reglementeze disfunctionalitatile sunt societatile din ograda proprie, colosii producatori de gauri negre in bugetul de stat, la care presa a semnalat, de-a lungul timpului, numeroase nereguli, si pe care Justitia le priveste placida. In rest, "relaxarea fiscala" aducatoare de impozite mai mari, declaratiile contradictorii, negocierea de noi biruri peste pragul de suportabilitate cu organismele financiare internationale si imixtiunea in sectorul privat merg ca pe roate.

Oamenii de afaceri au decis organizarea Camerei de Comert a municipiului Bucuresti ca departament al Camerei de Comert si Industrie a Romaniei? Este problema dansilor, Guvernul a hotarat ca aceasta organizatie va fi persoana juridica autonoma.

Vointa membrilor, ignorata cu desavarsire

Citeste si:

Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, ca organizatie neguvernamentala, de utilitate publica, cu caracter autonom si personalitate juridica, s-a organizat in temeiul Decretului-Lege 139/1990, cu atributii de camera nationala si de camera Bucuresti. In decembrie 1993, in organizarea CCIRB s-a adaugat o noua structura organizatorica, Camera Bucuresti, pentru a da o noua dimensiune activitatii pentru membrii directi din capitala, evidentiind astfel indeplinirea atributiilor de camera teritoriala.

In Obiectivele adoptate la Adunarea Generala a Membrilor CCIRB din 12 iulie 2002, s-a prevazut reorganizarea CCIRB, prin delimitarea mai buna a Camerei Bucuresti de Camera nationala, propunerile urmand sa fie supuse spre dezbatere si aprobare Adunarii Generale a Membrilor din 2003. In acest context, Adunarea Generala a Membrilor din iunie 2003 a luat in dezbatere mai multe variante de reorganizare a CCIRB. Voturile exprimate de toate categoriile de membri au sustinut, in proportie de 93 la suta, mentinerea camerei Bucuresti in structura CCIRB, fara separare juridica. Astfel, motivatia expusa de Guvern privind deciziile luate de Adunarea Generala a Camerelor Teritoriale din 23 septembrie 2002 nu sta in picioare si este chiar suspecta, denotand faptul ca pozitia reala a membrilor Camerelor de Comert nu a fost nici macar cunoscuta inainte de amestecul statului in activitatea organizatiilor. Cel mai clar exemplu il constituie faptul ca legiuitorii habar n-aveau (sau aveau?) ca statutul invocat de cei care au "impins" hotararea in Guvern a fost declarat nul in urma cu vreo doi ani de instantele judecatoresti...

CCIRB ia in calcul actiuni juridice pentru a se apara de "invazia" legiuitorilor

CCIRB a luat cunostinta, cu surprindere, de comunicatul de presa privind hotararea de Guvern adoptata in sedinta din 10 februarie 2005, referitoare la asa-zisa recunoastere a Camerei de Comert si Industrie a municipiului Bucuresti ca organizatie autonoma cu personalitate juridica, se arata intr-un comunicat al institutiei.

"Aceasta hotarare de Guvern constituie o imixtiune in functionarea si organizarea CCIRB ca organizatie neguvernamentala. Membrii au decis, in repetate randuri, mentinerea Camerei Bucuresti, fara personalitate juridica, in structura CCIRB.
In cadrul Adunarii Generale a Membrilor CCIRB, legal constituita, care a avut loc in iunie 2003, aceasta decizie a fost confirmata cu o majoritate de 93 la suta. In plus, hotararea de Guvern nesocoteste si vointa comerciantilor bucuresteni membri ai CCIRB", precizeaza comunicatul.

CCIRB atrage atentia asupra faptului ca hotararea de Guvern a fost adoptata intr-o graba greu de inteles, cu incalcarea principiului transparentei, ceea ce face ca documentul sa contravina prevederilor legii 52/2003 si hotararii de guvern 396/2002, aceasta din urma stipuland ca "proiectele de acte normative cu relevanta asupra mediului de afaceri se transmit de catre initiator pentru consultare asociatiilor de afaceri si organizatiilor neguvernamentale infiintate si organizate in conditiile legii, pe domenii specifice de activitate".

"Daca Guvernul Romaniei ar fi consultat in mod oficial CCIRB, ar fi aflat, intre altele, ca statutul pe care autoritatile l-au luat drept motiv al hotararii de Guvern, dupa cum rezulta din comunicatul de presa al Guvernului, a fost declarat nul inca din 2003 de catre instantele judecatoresti", arata CCIRB.
Institutia reaminteste ca actualul mod de organizare al CCIRB a fost apreciat inca din 1994 de Eurochambres (Asociatia Camerelor de Comert din Europa), si ca ceea ce pentru Eurochambres, din al carui Comitet director face parte CCIRB, constituie un nou model, pentru actualul Executiv constituie grave deficiente.
"In aceasta situatie, CCIRB, care a aflat de adoptarea amintitei hotarari de Guvern dintr-un comunicat de presa, isi rezerva dreptul de a se apara impotriva efectelor reglementarii de mai sus pe toate caile pe care le are la dispozitie, inclusiv prin cele juridice", precizeaza CCIRB.